a) Nevim o zadnem celoplosnem operatorovi, ktery by mel diametralne rozdilne naklady v ruznych mestech. Jedina celoplosna sit, ktera to mela (neznam stavajici stav) heterogenni (pulka 802.11b a pulka BreezeNET) byl komercni CESNET (dnes to provozuje Contactel). Prestoze cena bezdratovych pointu a karticek byla rozdilna, konektivita stala stejne.
b) Snaha o maximalizaci zisku je hezky termin. Nicmene ISP patri do tzv. utilities, ktere se vyznacuji plochosti cen. Predstavte si, ze Vam vodu doda firma za 5 Kc kubik a do vedlejsi vesnice za 10 Kc za kubik. Jedinym argumentem bude maximalnizace zisku. Zcela falesny argument.
c) Ochrana pred konkurenci? V dobe mystery shoppingu? Ve state, kde se vsechno rozkeca?
d) Nejkomplexnejsi reseni mohu zakaznikovi poskladat z prefabrikatu. Stejne to vetsina firem dela. Samozrejme zakaznikovi muzete (a musite) tlacit dalsi produkty, ale ve Vasem podani to spis vypada, jako kdyz pejsek s kocickou varili dort.
Na zaklade ve ctyr-petilete zkusenosti v oboru prodeje a cenotvorby Internetu (1995-1999) si troufam tvrdit, ze poskladat celoplosny cenik, ktery by byl vyvesitelny na webu, NENI trivialni, ale je to MOZNE a REALNE.
Nakladova cena konektivity je nekde VELMI hluboko pod cenami, ktere jsou vydavany za trzni.
Uz aby tu bylo nejake levne medium a novy operator, ktery se nebude bat propadu cash-flow u stavajicich zakazniku.
A ta adekvatnost se nemusi merit pouze v kvalite (zda technik zna nebo nezna CHAP), ale i v tom, kolik penez stoji vystaveni a poslani jedne faktury, kolik clovekosekund je potreba ke zmene sluzby (technicky, faktiracne), jak je efektivni NCC a dalsi "hlouposti". nakonec zjistite, ze platy lidi jsou velmi irelevantni.
Nizka produktivita zamestnancu: Ted mi nejde o fakt, ze zamestnanci jsou hloupi trubkove, ale o to, jak je jejich funkce podporovana nastroji firmy, jakym je treba informacni system. Zatim jsem u vetsiny ISP narazil na dve varianty pristupu.
Nehodlam rozebirat spatnost obou pristupu, nicmene pokud je cilem, ze obchodnici datli seznamy zakazniku v excelu nebo (v horsim pripade "a") management nema zadne vystupy z MIS, je takova vec pouze utracenim penez. Druhy extrem vede ke spotrebe silenych nakladu na konzultanty a zastaveni rozvoje systemu jeste PRED tim, nez zacne davat vysledky.
Cenove podbizeni se neperspektivnim zakaznikum: Vsichni vime, ze perspektivnim zakaznikum se davaji perspektivni ceny. Bohuzel nekteri VELCI zakaznici si zvykli na fakt, ze po zaplaceni prvni castky vegetuji bez placeni a spotrebovavaji pasmo. Po trech az seti mesicich (v zavislosti na funkcnosti kontrolnich mechanismu) jsou odpojeni a najdou dalsiho operatora.
Optimalizace datovych toku: Jen male mnozstvi ISP se zabyva optimalizaci datovych toku ve sve siti jinak nez pouhym nasazenim HTTP kesi.
BTW, tu nabidku, kterou se tak bojite delat pravdepodobne pres vsechna opatreni delate znovu a znovu - a predavate ji obvykle primo do rukou osoby jednajici na pokyn konkurence ...
Obavam se, ze si pod pojmem Internet predstavujete ponekud neco jineho, nez Internet vlastne je. Zvlast ty polozky uvedene u toho 30kiloveho pripojeni jsou toho dukazem :-)
Ale na druhou stranu, tento pristup umoznuje ISP, aby zamestnavali obchodniky, kteri nerozumi toho, co prodavaji.
Ad auta: tak se podívejme třeba sem (to nemá být reklama, vzal jsem první, co mi přišlo pod ruku). Těch možností je opravdu hodně a přesto je cena veřejná. Opravdu jste tak skálopevně přesvědčen, že pro připojení není možné vyrobit podobný formulář? Cena se také bude lišit podle počtu odebraných kusů, platebních podmínek, záručních podmínek a mnoha dalších faktorů. Zákazníci to vědí a chápou to.
Ad počítače: IBM, doufám, považujete za dostatečně velkou firmu. Když si od nich budete chtít server, máte poměrně velkou možnost výběru, co v něm bude a nebude (vím to, nedávno jsme to zjišťovali). Když si těch serverů koupíte víc, bude cena výrazně nižší (při větším počtu i velmi výrazně). Dále se cena bude lišit podle doho, jakou variantu servisu si sjednáte. Zákazníci to opět vědí a chápou to.
A teď připojení. Podle vás zákazník není schopen pochopit, že cena závisí na způsobu připojení, na dodaném vybavení, množství přípojek, lokalitě atd. Vzhledem k tomu, že zákazníci firem Ford (Fiat, Vokswagen, Opel, ...) nebo IBM (HP, Dell, ...) jsou schopni to pochopit, považujete nutně své zákazníky za blbce (aspoň relativně vůči těm, kteří kupují auto nebo počítač). Otázkou pouze je, jestli právem. Vy se domníváte že ano, já že ne.
Jak už zde bylo několikrát zmíněno, 90 procent zákazníků (možná i více) se vejde do jedné z několika standardních konfigurací, na které se formulář udělat dá. Ona Škodovka také nemění ceny aut ze dne na den podle toho, za kolik jim zrovna dodávají výfuky nebo kolik museli zaplatit navíc za topení, když je letos silnější zima.
Skutečné argumenty proti tomuto postupu, které zde v diskusi padly, se dají shrnout pod výstižné slovo čachry (skrývání úplatků, úprava ceny podle toho, jak moc zákazník vypadá, že je mimo obraz, zakrývání cenových pohybů před stávajícími zákazníky, atd.). Zbytek je mlžení, které má zakrýt, že se těch čachrů nehodláte vzdát. Omlouvám se za upřímnost, pokud na ni nejste zvyklý.
Některé věci, které píšete, jsou ale tak zjevně nesmyslné, že jsou dobré leda pro pobavení. Třeba:
u 100 počítačů k dodání na jednu adresu máte práci jako dodat 1 počítač,
až mi poradíte, jak naskládám těch 100 počítačů do kufru mého auta...
Potom tam udělejte zatržítko, jestli ta osoba je vlastník, nebo zaměstnanec (zaměstnanci je možné dát vyšší cenu a dát mu za to dárek, vlastníka byste nasrali)
(ano, už to tu několikrát bylo, ale zdůvodňovat neochotu zveřejňovat ceny tím, že byste nemohl uplácet... přečtěte si, prosím, třetí slovo názvu článku)
K vasi otazce, zda neni lepsi investovat 5 minut do telefonu bych rad odpovedel, ze ano - jenze ono to tak neni. Prumerna kvalita obchodniku ISP je dost mizerna. Nabidky "na miru" jsou u vetsiny ISP naprostou iluzi, pokud tim nemyslime ochotu vyjednavat o cene nektere STANDARDNI nabidky. Proste, z meho pohledu zakaznika - nezverejnovani ceniku neprinasi ani zvysenou kvalitu sluzeb, ani lepsi ceny ani cokoliv jineho, pouze jsem ztratil urcitou informaci. A tim mohu byt jen velice tezko nadsen. No, snad se potvrdi alespon to, ze je to skvely system pro ISP ...
Od te doby, co J2W velkohubou reklamou slibuji v televizi prideleni konzultanta do 24 hodin jsem se setkal uz s nekolika lidmi, kteri nebyly schopni dosahnout odpovedi na jednoduche otazky (jednoducha otazka: chci linku 64kBps tam a tam - kdy bude a za kolik ?) ani v radu tydnu - o nejakem osobnim konzultantovi pridelenem do 24 hodin, vubec nemluve. Lze jen ocenit, ze novy vlastnik ohleduplne zvazil, ze neni vhodne "zkazit" celkem slusne zavedenou znacku VOL a pred zmenou kvality poskytovanych sluzeb zmenil i znacku na naprosto neznamou ...
Když tak: robertnemec.com/pripojeni. Vzhledem k probíhající diskuzi jsem se raději podíval do smlouvy, zda nemáme zakázané to zveřejnit, ale nic takového jsem nenašel.
Navic, az par cestnych vyjimek je vetsina obchodniku u ISP, se kterymi jsem prisel do styku, z ranku: dnes prodavam boty, zitra mouku, pozitri Internet a popozitri babicku ... no a pak si strihnu auta (oj to bude tvrdych telefonatu).
Ale mozna jsem hlupak ja, nebot "jak se da hejbat s CIRem" nevim. Mozna proto, ze bych zakaznikovi v zivote nedoporucil pripojeni k Internetu pres Frame Relay.
Pokud zakaznik cemukoliv nerozumi, tak s nim usocham to reseni na miste. Ale aby mi obchodnici delali donasece papiru s nabidkami, to je opravdu velmi zajimava konstrukce tohoto remesla.
Co se tyce CIR, predpokladam, ze jste odkojen SPT, ktery cpe jako pristupovy okruh k IP siti Frame Relay (nebot neznam jinou technologii, ktera disponuje parametrem CIR a zaroven by se rozsahle pouzivala k pristupu k IP siti) vsem zakaznikum. Trapne na tom je, ze dostavate kralika v pytli, nebot co ja Vam platna garantovana kapacita pristupoveho okruhu, kdyz IP sit, do ktere pristupujete, je zalozena na best effort principech.
Co se tyce setreni lesu, v soucasne dobe nevykonavam praxi prodejce IP konektivity. V dobach minulych zakaznik nasel odkaz na cenik odkazem z nasi hlavni stranky - takze nebylo potreba vubec zadneho papiru (vyjma vyberovych rizeni dle za 199/1994 Sb.).
INTERNET JE KOMODITA A NENI DUVOD NEMIT U KOMODITY CENIKOVE CENY
Ano a v tom se lisime. Pokud tady Internet neni komodita, jsme hodne daleko za Madarskem, Polskem nebo Slovinskem. O Zapadni Evrope ani nemluve. :-(
Co s tim Vasim napadem udela IINFO, je jejich vec. Ja osobne jsem velmi skepticky. Pokud by totiz nabidky mely byt hodnoceny, musely by byt hodnoceny objektivne. A uprimne receno, na kazdem ISPcku najdete kousek blata. Dle meho nazoru soucasny obchod s Internetem rozpohybuji dve veci vstup novych operatoru s broadband Internetem a odklon od hlasovych sluzeb poskytovanych klasickym zpusobem. Vse ostatni je irelevantni.