Hlavní navigace

Maminky berou Facebook útokem

26. 9. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

To je fajn, ale hlavně, aby tam nebyla ta moje, říkáte si asi. Faktem ale je, že matky jsou častějšími uživatelkami Facebooku než průměrný internetový uživatel. Což samozřejmě neuniklo marketérům, takže můžeme čekat záplavu reklam na pleny a fanouškovské stránky školek?
Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Nedávno si někdo naříkal, že se na Facebooku objevila jeho matka a požádala ho o virtuální přátelství. Přijmout nebo nepřijmout? To je zapeklitá otázka, pokud přijmete, bude maminka kontrolovat, co si píšete s kamarády, pokud ne, tak si vykoledujete minimálně pohlavek. Jednotlivcům se asi přítomnost maminek na Facebooku moc nepozdává, ovšem obchodníci a marketéři mohou mít radost.

To, že se nám maminky houfně přihlašují na Facebook, je holý fakt. Podle jednoho z výzkumů je na Facebooku v průměru více matek než normálních smrtelníků. Ženy s dětmi se tedy stávají oblíbenou cílovou skupinou marketérů na Facebooku a všech ostatních sociálních sítích. Pokud nyní sledujete například reklamní hypertextové odkazy na Facebooku, vidíte reklamy na počítače nebo konzultantské služby. Časy se ale brzy změní, protože i u nás pravděpodobně dojde k viditelnému nárůstu uživatelů z cílové skupiny maminek a žen v domácnosti. Zatím jsme oproti „vyspělému“, hlavně angloamerickému světu trochu pozadu.

Nyní je Facebooku asi 755 000 českých žen, z nich je 555 000 starších osmnácti let, z toho 43 000 vdaných. Zda mají děti, reklamní systém Facebooku neumožňuje zjistit, ale můžeme snad tvrdit, že na Facebooku je několik desítek tisíc českých maminek. Pro někoho dost, pro jiného málo. Letmý pohled mezi reklamy na Facebooku naznačuje, že na ženy se už občas inzerenti cílit pokoušejí. Bělení zubů, školní batohy, laskominy, hračky, jazykové kurzy. To vše se mezi reklamními sděleními vyskytuje, otázkou je, zda zadavatelé cílí skutečně na ženy. Můžeme se pomalu připravovat na to, že nám český Facebook postupně „zmaminkovatí“, stejně jak se tomu děje třeba v USA. Pro srovnání, v USA je žen na Facebooku asi 48 milionů, mužů „jenom“ 36 milionů.

wt100 2024 EARLY

Maminky na Facebooku nejsou jenom proto, aby kontrolovaly svoje děti. Klábosí s kamarádkami, hledají staré přátele, sdílejí fotografie. Když se před nějakou dobou Facebook otevřel všem (nejenom studentům amerických universit), jednou z prvních reakcí stávajících uživatelů byl strach před tím, že se na Facebook přihlásí maminka. To mě bude otravovat i na Facebooku, pomyslela si většina studentů.

Teď je všechno jinak, Facebook je otevřený všem, ale maminky nejsou svými ratolestmi stejně vítány. A kdo by se koneckonců divil, že? Maminky si budou muset vystačit s kamarádkami, kdo z teenagerů by se chtěl v partě znemožnit, ten se bude na Facebooku kamarádit s matkou. Tipnu si, že takových hazardérů moc nebude. Pokud to totiž maminka umí s počítačem a Internetem, může na profilu své ratolesti napáchat více škody než užitku. „Vzal sis do školy svačinu, Milánku?“ Tak může vypadat noční můra zhmotněná na facebookovské zdi. Kdo to má pořád mazat? Maminky se houfně stahují na Facebook, děti radost nemají, inzerenti ano…

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).