Existuje a používá se v praxi tzv. černé SEO, kterým se dá na Internetu skutečně uškodit konkurenci? Také na tuto otázku na únorovém NetClubu odpovídal konzultant v oboru SEO a internetového marketingu a jedna ze známých postav českého Internetu Marek Prokop. Černé SEO podle něj není jen legendou:
„Samozřejmě se dá dělat leccos. Poté, co Google konečně přiznal, že má penalizaci za zpětné odkazy (kterou má už asi pět let, ale teprve nedávno to přiznal veřejně), vyrojily se třeba spekulace, že by stálo za to nakoupit zpětné odkazy na konkurenci a tím ji poškodit,“ přiznal Prokop.
Podobné metody ale nedoporučuje. Kromě etické a právní stránky jde také o to, že černé SEO nepřináší předvídatelné výsledky a jejich účinek může být ve výsledku i zcela opačný. Navíc podle Prokopa nedávají smysl ani ekonomicky: „Metod, jak poškodit nebo zlikvidovat konkurenci, je tolik a jsou o tolik snazší a levnější, že likvidovat ji přes SEO mi přijde fantasmagorické.“
SEO v šedé zóně
SEO se podle něj dá rozdělit do tří kategorií. Bílé (white hat) SEO je to, které přesně odpovídá představám a doporučením vyhledávačů a nese dlouhodobé výsledky.
Druhou skupinou je černé (black hat) SEO, které někomu škodí – sem se dá zařadit například spamování diskusních fór. „Způsobuje problémy někomu, kdo je v tom nevinně. V podstatě se jedná o kriminální čin,“ řekl Prokop.
A třetí skupina se pohybuje v šedé zóně mezi černý a bílým SEO. Snaží se obejít pravidla vyhledávačů a najít různé triky. „Na svém webu si ale každý může dělat co chce, je jen na vyhledávačích, aby si to ošetřily,“ dodal Prokop.
Záznam rozhovoru moderátora Petra Koubského s Markem Prokopem mimo jiné o podobách internetového marketingu, chybách v copywritingu nebo budoucnosti SEO v Internetu věcí publikujeme na Lupě zítra ráno.