V mobilních platbách se za pár let mají točit stovky miliard dolarů ročně. Je tedy logické, že mobilní platby se dostávají do popředí zájmu všech, kteří by z rostoucího objemu plateb prostřednictvím mobilních telefonů mohli profitovat. Patří mezi ně i PayPal, který v oblasti e-komerce drží více než 18 procent trhu. Skutečnost, že přikládá mobilním platbám velkou důležitost, dokládá i červnová akvizice start-upu card.io, který umožňuje prostřednictvím fotoaparátu v mobilním telefonu načíst údaje o platební kartě.
O mobilních platbách v podání PayPalu jsme hovořili s Mattem Komorowskim, ředitelem prodeje v regionu střední a východní Evropy, který bude hostem pondělní konference E-Business FORUM 2012.
Jakou perspektivu má podle vás v oblasti mobilních plateb technologie NFC?
Matt Komorowski (PayPal) – Ředitel prodeje v regionu Střední a východní Evropy.
Mobilní platební systémy se konečně začínají více projevovat v praxi a bezkontaktní platební technologie (včetně NFC, RFID a dalších) se stávají skutečností. V následujících letech budou tyto technologie stále více využívány. NFC nemusí být technologií, která ovládne svět bezkontaktních plateb.
V oblasti mobilních bezkontaktních plateb budou v budoucnu hrát stále větší roli i QR kódy, bezkontaktní nálepky, softwarové a bump technologie. To je důvod, proč PayPal neupřednostňuje žádné zařízení či platformu. Nicméně NFC představuje jeden z možných přístupů v oblasti mobilních plateb, který v současné době testujeme.
PayPal vstoupil do oblasti mobilních platebních systémů už před nějakou dobou. Jak se vyvíjí objem transakcí a chování zákazníků?
Očekáváme, že technologie změní maloobchod v příštích třech letech více, než jej změnily za posledních dvacet let. Stejně jako raná devadesátá léta položila základy pro masivní rozvoj e-komerce, příštích několik let bude klíčových pro mobilní platby.
V říjnu 2010 spustil PayPal platební systém Mobile Express Checkout. Obchodníci, kteří začali tento systém používat, hlásí dvouciferný nárůst tržeb. V letošním roce objem mobilních plateb přes PayPal překoná hranici deseti miliard dolarů. Je to o 150 procent více než kolik se utratilo prostřednictvím PayPal mobilních plateb v loňském roce.
Zákazníci, kteří platí přes Mobile Express Checkout, nakupují hlavně elektroniku, oblečení, obuv hry obsah pro smartphony či dárkové poukazy.
Mají zákazníci, kteří používají mobilní platby tendenci k většímu utrácení?
Zákazníci, kteří vlastní několik mobilních zařízení, utrácí více než ti, kteří mají pouze jedno takové zařízení. Uživatelé, kteří mají jak smartphone, tak tablet jsou více aktivní, co se týče online nákupů, a zaznamenáváme u nich největší nárůst v objemu peněz, které v oblasti e-komerce utratí.
Smartphony vedou k impulzivnímu nakupování, pomáhají zákazníkům lépe porovnávat ceny. Zákazník si například může koupit zboží od internetového obchodníka v okamžiku, kdy se nachází v kamenné prodejně.
Kolik klientů PayPalu pravidelně platí pomocí mobilního telefonu?
V současné době používá platební systém Mobile Express Checkout na svých mobilních zařízeních více než 5 milionů zákazníků.
Bude PayPal v nejbližší době aktivnější v zavádění mobilních platebních systémů v kamenných prodejnách?
V současné době testujeme mobilní platební systémy u obchodníků v různých zemích po celém světě. Jedná se například o restaurace McDonalds ve Francii, Pizza Express ve Velké Británii či obchody Home Depot ve Spojených státech. Po vyhodnocení testovací fáze lze očekávat spuštění mobilních plateb u obchodníků i v dalších zemích.