Když v červenci přišla zpráva o prodeji vývojářské firmy Inmite do rukou tuzemského bezpečnostního kolosu Avast, byla z toho událost prázdnin. Dotklo se to i samotného trhu. Inmite byl tou dobou velkým spoluhráčem velkých bank nebo automobilek ve světě mobilních aplikací. A to se rázem změnilo.
Teď, po čtyřech měsících, už stopa Inmite v korporátním světě pomalu mizí. “Rozdělanou práci dokončujeme. Velcí zákazníci teď už vypisují tendry na správu projektů, které jsme pro ně dělali my,” tvrdí současný šéf vývoje v Avast Mobile Pavel Petřek.
Samotný prodej ale proběhl celkem rychle. “Nezávazné diskuse, které podpisu předcházely, probíhaly několik měsíců, ale vážné jsme se pak bavili už přibližně měsíc,” dodává druhý z trojice zakladatelů firmy Michal Šrajer.
Nabídka přišla znenadání a v době, kdy Inmite nabídky nehledal. “Už několikrát jsme se v minulosti bavili o vstupech investorů. Nikdy to ale nebylo o akvizici jako takové, spíš jsme zvažovali prodej nadpolovičního podílu. V tomhle konkrétním případě si ale Avast s nikým nekonkuroval. My jsme tou dobou firmu prodat nechtěli. Nestavěli jsme firmu na exit. Prostě přišla nabídka, která se nedala odmítnout,” dodává Šrajer s tím, že jedním z hlavních důvodů byla šance přestupu do globálního byznysu. "Pokud by taková nabídka přišla od někoho jiného, tak bychom to výrazně zvažovali. U Avastu jsme ale viděli, že to je vývojářská firma, a líbila se nám i atmosféra a hodnoty firmy, které máme podobné.”
Platba částky, která není veřejná, ale má prý sedm cifer v dolarech, je rozdělená na několik částí, které jsou vázané na další výsledky firmy. “Podstatou obchodu určitě nebylo to, že by Avast díky nám chtěl získat naše zakázky v bankách,” dodává Petřek.
I tak byl tou dobou Inmite po šesti letech fungování rozjetou firmou. Tři spolužáci z matematického Gymnázia Mikuláše Koperníka v Bílovci totiž vytáhli společnost ze 400tisícových tržeb v prvním roce na loňských 35 milionů při zisku 7,5 milionu.
Jak probíhá začleňování Inmite do nového týmu Avast Mobile?
Začali jsme už skládat nové týmy z volných lidí v bývalém Inmite a Avastu. Je vidět, že jsme lidsky kompatibilní firmy, a tak nevznikají problémy ani technologické, ani ty personální. V tuto chvíli jsme přesáhli devadesátku lidí, z toho polovina je vývoj. Až na pár lidí, doslova tři, přešlo všech devětatřicet lidí pod vlajku Avastu a zatím ta spolupráce vypadá dobře.
Přešli jste z vlastní firmy do korporace. V čem je největší změna?
Zvykáme si na to, že máme šéfa a je to jiné. Dosud jsme byli šéfové tři a používali jsme takzvaný kruhový management, kdy byl každý z nás svým šéfem. Hájíme si své specializace, tím pádem Jarda si hlídá provozní věci, Pavel má na starosti vývoj a já spokojenost ve firmě. Avast s mojí pozicí nemá problém, naopak: naše experimenty na mobilním týmu by se mohly po otestování objevit i ve zbytku firmy.
Změnila se nějak i vaše práce?
Jako Inmite jsme byli středoevropská firma, ale teď jsme globální. A učíme se myslet ve velkém. Častěji mluvíme anglicky. Jsme ve firmě, která má kolem pětistovky lidí, takže neznáme všechny osobně. A třeba pro mě je novinka, že se musím učit, po kom mám co chtít.
Zůstanete pořád ve libeňských kancelářích, nebo se pro vás teprve dělá místo?
Avast staví novou velkou budovu, do které se po dokončení sestěhujeme. Budeme mít vlastní patro, ale budeme ve stejné budově, což má samozřejmě své výhody – především v komunikaci.
Devadesátka lidí v mobilním vývoji je konečné číslo nebo chcete nabírat dál?
Přemýšlíme o mezinárodním rozšíření vývoje. Nebude to tak, že bychom všichni seděli jenom v Praze, ale chceme se pustit víc do světa. Už jsme rozjeli nábor v Asii a ve Spojených státech, kde budeme stavět týmy. Chystáme programy, v jejichž rámci by mohli naši vývojáři jezdit na dva tři měsíce do jedné ze zahraničních poboček.
Kde by přesně měly pobočky vzniknout?
Silicon Valley člověka neskutečně nabíjí. Jste tam jen krok od zrodu těch nejzajímavějších myšlenek a my jsme tu přeci jenom trochu dál. V Asii lokalitu teprve zvažujeme, ale mělo by to být v některé zemi, kde bychom byli blíž výrobcům hardware. Takže Taiwan, Jižní Korea nebo Čína. Zase to ale nesmíme přehnat, protože to zároveň zvyšuje nároky na komunikaci. A je vidět, že když mají firmy vývoj rozesetý v mnoha centrech po světě, tak to už snižuje jejich efektivitu.
Michal Šrajer
- Chief Happiness Officer v Avast Mobile
- spoluzakladatel Inmite
V Inmite jste dělali aplikace pro velké firmy, teď je to jinak. Co je cílem Avast Mobile?
Chceme vybudovat vlastní aplikační ekosystém. Myslíme si, že když se ty jednoduché aplikace udělají pořádně, mohou sloužit mnohem lépe. Jinými slovy, i jednoduchá aplikace může být technologicky vysoko. Chceme rozšiřovat množství aplikací. Musí tam být společná nosná myšlenka, abychom uchránili uživatele od různých nástrah na internetu. Mělo by to do sebe zapadat jako lego.
Vize je taková, že chceme vytvářet aplikace, díky kterým se budou moci majitelé telefonů cítit bezpečně a v pohodě. Šetřič baterie se rozjel ještě předtím, než jsme přišli. První projekt, na kterém pracujeme my, by se měl objevit někdy na začátku příštího roku. Zajímavou platformou pro nás začíná být iOS, kde je dost prostoru pro bezpečnostní aplikace a dál se otevírá. V iOS osmičce je už zase pár nových možností, do kterých se dá “navrtat”.
To bude znamenat změnu přístupu k vývoji…
Je to jiná třída aplikací. Pokud pracujete na bankovní aplikaci, tak to je vždycky nějaká client-server aplikace, která využívá servery zákazníků a na mobilu už se jenom zobrazují data spočítaná jinde. Teď je to jinak. Teď jsme se přenesli do světa, kdy je podstatná část byznys logiky i funkcí přímo v aplikaci. To znamená, že musíme řešit nové vrstvy, kterými jsme se předtím zabývat nemuseli. Zároveň to už neřešíme pro pár uživatelů, ale pro desítky milionů. A to když se pak převede na vývojářský čas, tak je to podobně náročné, jako ty projekty pro velké firmy.
Jaké výhody má práce pro Avast ve srovnání se zkušenostmi z Inmite?
Sbíráme globální feedback. To je pro nás zároveňnovinka. Můžeme si aplikace otestovat na některých trzích a pak je odladit a pustit dál na mnohem větší a rozvinutější scény. Battery Saver se třeba kromě Česka testoval třeba ve Vietnamu. Teď teprve připravujeme globální spuštění. V Inmite jsme mohli testovat tak maximálně v Benešově a pak to pustit do celé republiky.