Hlavní navigace

Michal Štencl (Sygic): S navigací míříme do autonomních aut a virtuální reality

12. 8. 2016
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Michal Štencl (Sygic) Autor: Sygic
Slovenskou navigaci Sygic využívá přes 150 milionů uživatelů. A přestože se dnes navigace dá pořídit zdarma, pořád jde o zajímavý byznys.

Michal Štencl je významnou osobou slovenského byznysu a jeho životní dráha je vskutku zajímavým příběhem. Dnes stojí za navigací Sygic, kterou v globálu využívá přes 150 milionů uživatelů.

Firma přitom před více než dekádou začínala s navigacemi pro logistické firmy, v roce 2008 se ale zaměřila i na spotřebitelský trh. Byznys model Sygicu je založen na tzv. freemium, v posledních letech ale trh zaplavují mobilní navigace volně ke stažení – a do této oblasti teď míří i slovenská firma. Zdroje příjmů chce hledat jinde.

„Začínáme se více dívat na travel market, to znamená, aby si uživatelé mohli kromě navigace plánovat i cestu. A pak jim můžeme nabízet například možnost rezervování pokojů v hotelech, eventů, lístků na kulturní akce a podobně,“ říká Štencl v rozhovoru pro Lupu. 

„Peníze nám pak přitečou právě skrz rezervace v hotelu jako podíl za zprostředkování služby, atd. Rozhodně nechceme jít cestou inzerce, kterou jde třeba Google,“ dodává.

Zejména kvůli tomu koupil Sygic letos v dubnu majoritní 51% podíl v českém startupu Tripomatic (dnes již Sygic Travel), za kterým stojí manželé Lukáš a Barbora Nevosádovi.

Sygic ale vidí příležitosti i jinde. Například v automobilovém průmyslu, se kterým již čile jedná, nebo v oblasti virtuální reality.

Sygic funguje už přes deset let. Za tu dobu jste získali přes 150 milionů uživatelů. Jak těžké pro vás byly začátky?

Zákazníka jsme měli v podstatě od začátku. Tehdy jsme si všimli, že existují logistické společnosti, které potřebují integrovat navigaci do velkých fleetových řešení.  

Už také existoval spotřebitelský trh, na kterém byl TomTom, Garmin a různé další firmy. Ty si ale přestaly všímat podnikového trhu, do kterého jsme se následně ponořili. Začali jsme pro firmy tvořit navigace, které si je mohly integrovat a napojit na své logistické systémy.

Podniky jsou tedy stále vaším hlavním byznysem?

Firemní segment je u nás stále velmi silný, protože firmy naši navigaci integrovaly do svých systémů, a tím pádem od nás dál nakupují updaty a podobně.

Byla to v podstatě strategie, kterou použila i Tesla – nejdříve vytvořit drahé auto, získané peníze využít na to, abyste vytvořili středně drahé, a tyto peníze pak využít na to, abyste vyrobili levné auto pro masy.

Když se ohlédnu do minulosti, tak bylo velmi rozumné se zaměřit na tyto tržní niky, které ale měly tu výhodu, že hodně platily. Bavíme se o 200 až 300 eurech za jednu licenci. Firmám jsme ale šetřili náklady na každého řidiče.

Peníze jsme pak investovali do růstu a postupem času jsme začali uvažovat i nad tím, že bychom vstoupili do spotřebitelského segmentu. To se stalo v roce 2008, kdy jsme přichystali navigaci pro mobilní telefony, stali jsme se první společností, která oznámila navigaci pro iPhone, a postupně začali budovat naši distribuční síť, značku atd.

Spotřebitelé ale už nejsou příliš ochotni platit za mobilní navigace, kterých je na trhu dostatek volně ke stažení.

Trh se mění. Je pravda, že spotřebitelé přestávají platit za navigaci, musím ale říct, že u nás stále rosteme, i pokud jde o tyto příjmy. Ale už delší dobu přemýšlíme i nad alternativními modely.

Právě kvůli tomu se začínáme více dívat na travel market, to znamená, aby si uživatelé mohli kromě navigace plánovat i cestu. A pak jim můžeme nabízet například možnost rezervování pokojů v hotelech, eventů, lístků na kulturní akce a podobně.

Jaký je váš současný obchodní model?

Jde o klasické freemium. Část navigace je zadarmo, další funkce jsou pak placené. Už nyní ale podnikáme kroky k tomu, abychom mohli celou navigaci i s prémiovými funkcemi poskytovat v budoucnu zadarmo. Peníze nám pak přitečou právě skrz rezervace v hotelu jako podíl za zprostředkování služby, atd. Rozhodně nechceme jít cestou inzerce, kterou jde třeba Google. 

Chceme vytvořit platformu pro afiliační služby a nabídnout tak zákazníkovi jednoduchý booking eventu, hotelu, restaurace v okolí trasy či destinaci přes už existující služby jako například Booking.com nebo možnost výdělku, kdy může vyzvednout jiného zákazníka na cestě a dostat podíl například od Uberu. 

Z těchto transakcí pak Sygic bude mít podíl, který je mnohdy i 10 procent z ceny. Už dnes má Sygic s mnoha z těchto společností uzavřené kontrakty.

To byl tedy hlavní důvod, proč jste vstoupili do služby Tripomatic manželů Nevosádových?

Přesně tak. Když se podíváme do budoucnosti, do časů autonomních vozů, tak v tu chvíli už lidé nebudou využívat navigaci jako dnes, kdy ji používají hodně ve voze, ale zejména jen jako pěší. Každé auto ji bude mít integrovanou, ale zákazník se podle ní nebude řídit. 

Chceme tedy kromě integrace v autě nabídnout i plánování, kdy se bude uživatel rozhodovat dle aktuálního momentu či inspirace, kterou mu nabídneme. Ať už půjde o výlet, zábavu, kulturní akci… 

Na to se hodně díváme, tam je velká příležitost pro nás a pro růst příjmů.

Mění se nějak po akvizici Tripomaticu role manželů Nevosádových?

Ne, mají stále velkou autonomii. Už na začátku našich rozhovorů jsme si řekli, co očekáváme od svých produktů. S naší vizí byli velmi sladění, a proto mají velkou volnost, a ani bych jim do toho příliš zasahovat nechtěl.

Tým slovenksé firmy Sygic
Autor: Sygic

Tým slovenské firmy Sygic

Koho nyní vidíte za svého největšího konkurenta? Je to tradičně Google?

Dle mého názoru je Google konkurentem pro každého. Ten, kdo ho jako konkurenta nebere, prokazuje vysokou aroganci. Ale v poslední době k nám od Googlu chodí čím dál více firemních zákazníků. Google nechtějí používat, je z jejich pohledu arogantní, licence nedává delší než roční, často mění pravidla apod.

Ve spotřebitelském segmentu tak stále rosteme a dosahujeme na denní bázi více než 120 000 nových unikátních stáhnutí naší navigace po celém světě. 

A ani automobilový průmysl se nemá moc rád s Googlem. Navíc automobilky vnímají navigaci jako klíčovou vlastnost, kterou potřebují ovládat samy, obzvláště v čase autonomních vozů.

Automobilový segment pro vás nyní asi bude také jeden z klíčových pilířů?

Do automotive se více díváme poslední rok a půl. Hlavně díky tomu, že jsme si uvědomovali, že na trhu je prostor pro propojení vozu s chytrým telefonem. 

Stali jsme se první firmou na světě, která získala Car Consorcium Connectivity Certificate, kde jsou začleněné všechny automobilky se všemi výrobci telefonů kromě Applu. Certifikát znamená, že máte ergonomicky připravenou navigaci na to, aby ji člověk mohl bezpečně používat v autě.

Certifikát jsme získali minulý rok. Letos jsme pak začali vyvíjet Software Development Kit (SDK), který by automobilky mohly v první etapě využívat ve vlastních navigacích, v druhé etapě přímo ve svých automobilových systémech, například v autonomních autech.

Na podobných softwarech pro vozy pracují téměř všechny automobilky, i když možná nejhlasitější jsou v tomto ohledu technologické firmy…

Na trhu jsou různé standardy. Je třeba podotknout, že automobilky nejsou softwarovými výrobci a spolupracují právě se společností jako je Sygic, či jinými, kteří s jejich spoluprací své produkty integrují. 

Existuje Google Car či CarPlay od Applu. Každá automobilka chce ale mít i svůj automobilový standard, které již postupně vznikají. My spolupracujeme například s Jaguarem, Land Roverem, Škoda Auto, Hondou a bavíme se s dalšími automobilkami, ke kterým se chceme dostat.

Zároveň vzniká nový automobilový standard, kterým je Smart Device Link zastřešený Fordem, ke kterému se ale začíná přidávat stále více výrobců vozů. Samotné automobilky totiž nechtějí, aby Google kolonizoval automotive segment, tedy aby se stalo to, co se stalo například na poli smartphonů. Když si kupujete telefon některé značky, kupujete si stejně Google, jen v odlišném obalu. A cena telefonů na trhu jde dolů, čímž trpí právě výrobci.

Automobilky tedy začínají uvažovat nad tím, jak by se dokázaly odlišit od Googlu či Applu. A chtějí i své vlastní aplikace, aby byly blíže k zákazníkům a nestaly se jen dodavateli hardwaru pro Google, ale třeba i pro Uber a podobně.

Další výzvou je pro vás nastupující virtuální realita. Na tomto poli spolupracujete s firmou Oculus?

Ano. Zprvu jsme se zaměřili na brýle Samsung VR, které běžely na technologii od Oculusu. Jednou z možností cestování totiž může být i to, že si člověk nasadí brýle a projde se po Paříži, po Londýnu a podobně. K tomuto jsme chtěli získat obsah, ale zjistili jsme, že ještě neexistoval, jelikož šlo a stále jde o novou technologii.

Tento rok jsme proto začali hledat člověka, jehož prací by bylo cestování po světě a natáčení obsahu. Chceme natočit alespoň 3000 pamětihodností. Tento content bychom potom chtěli dávat zákazníkovi zdarma, aby si brýle mohl propojit s telefonem a inspirovat se k tomu, aby více cestoval.

To jsme zase u té inspirace…

Ano. Fungovat to bude tak, že když se v prostředí virtuální reality bude uživateli něco líbit, rovnou dá „like“, což se mu v telefonu propojí se Sygic Travel produktem, kde se uloží místa, která chce vidět a automaticky se mu vše sesynchronizuje s navigací, aby si vše mohl prohlédnout v reálném světě.

Kdy to chcete spustit?

Betaverzi samotné aplikace již máme vyvinutou, takže ji budeme spouštět brzy. Na spuštění spolupracujeme se samotným Samsungem. Zpočátku tam ale bude málo obsahu, který budeme dodávat postupně.

Jak jste na tom nyní po finanční stránce?

KL24

Meziročně stále rosteme. Hodně investujeme, nabíráme nové lidi, chceme otevírat pobočky v Brně, Ostravě a podobně. Ale i tak letos udržíme růst jako loni s tím, že v posledních třech letech jsme vyrostli o 100 procent v ziskovosti, na obratu pak o 35 procent. Tento rok se náš konsolidovaný obrat tedy bude pohybovat někde kolem 20 milionů eur.

Každá linie byznysu ale roste trochu jiným tempem. Automotive roste o 100 procent meziročně, spotřebitelský segment o nějakých 15 procent, stejně tak fleetový byznys. Nabízíme i různé produkty, které vycházejí z našich datových platforem, a tato část nám momentálně roste až o 1000 procent.

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).