An official blueprint for Europe’s tech industry falls into our hands je starší, ale i s odstupem času pořád vtipné.
Google Translate překládalo „ruskou federaci“ na „Mordor“. A kdyby jenom to. Rusové vycházeli jako okupanti, Lavrov jako malý smutný kůň. Tedy pokud se překládalo z ukrajinštiny do ruštiny. A už by to mělo být opraveno. Viz Google Fixed a Bug Where „Russia“ Automatically Translated to „Mordor“
Pornhub ví jak na marketing. Zveřejnil statistiky pro rok 2015 – najdete je v Pornhub’s 2015 Year in Review a nepochybně mají mnoho způsobů užití. Je tam i jednoduchá infografika, ale zajímavější budou některé grafy. V žebříčku dvaceti zemí Česko není, ani v tráveném času (Filipínci skoro 13 minut). Zajímavý je pohled na nejvyhledávanější výrazy (lesbian, teen a step mom) a rostoucí výrazy. A víte, kdo je podle uživatelů Pornhobu největší porno hvězda? Na prvním místě je Kim Kardashian.
37 měsíců a zaplacení 174 tisíc dolarů za SEO vydírání a podvody. Hezký rozsudek pro něco, s čím se můžete setkat nejenom okolo SEO. Viz “Illegitimate” SEO Sentenced To 37 Months In Federal Prison For Extortion. Zákazníky vydíral zveřejňováním negativních recenzí a poškozujících komentářů poté, co mu odmítali zaplatit. Případně si přečtěte i There’s Black Hat SEO, and There’s “37 Months in Jail” SEO, je to celé skoro detektivka.
TELEgraficky
Apple koupil Emotient ■ Google koupil a zrušil Circus Ponies Update: v průběhu týdne se ukázalo, že informace o koupi Googlem byla falešná, studio a aplikace nicméně skutečně končí ■ Fitbit prý měří špatně a jde to k soudu ■ Apple má Apple.car ■ YouTube doplnilo podporu HDR ■ „They“ slovem roku 2015 ■ Motorola končí, bude to Moto by Lenovo ■ Americký T-Mobile zpomaluje přenosy videa
WEBDESIGN, INTERNET
Microsoft si patentoval posuvník. EFF to prohlásila za „stupidní patent měsíce“ za prosinec 2015. Patent D554,140 (PDF) se týká posuvníku v pravém dolním rohu obrazovky „-“ a „+“ na stranách. Podle Microsoft patents a slider, earning EFF’s “Stupid Patent of the Month” award se už právníci Microsoftu nechali slyšet, že jejich „patent“ porušuje Corel svými programy. Takže to celé vypadá silně účelově jenom proto, aby Microsoft mohl podat protižalobu právě na Corel. Ten v červenci žaloval Microsoft za porušování jeho patentů ve funkci náhledu. A ano, správně chápete, že tohle je už desítky let se táhnoucí komedie okolo WordPerfectu.
The Weird and Wonderful Ways to Use Landing Pages s příklady, jak dělat landing stránky, tedy ty stránky, kde vám „přistane“ návštěvník a vy jeho návštěvu chcete proměnit v něco užitečného.
Nový vyhledávač Oscobo je z Londýna a chce myslet na soukromí hledajících. Což ostatně dělal a dělá už DuckDuckGo. Viz New Search Engine Oscobo is Focused on Privacy, Won’t Sell or Store Your Information.
Vyhledávání na AOL pohání od 1. ledna Bing od Microsoftu. Viz Bing Powering AOL Search As of January 1st a je dobré vědět, že firmy dohodu uzavřely v červnu a týká se samozřejmě jak vyhledávání, tak prodeje inzerce s tím spojené. Předchozím poskytovatelem vyhledávání byl, kdo jiný než, Google. Viz též Bing powers AOL search.
SOFTWARE
Juniper Networks ze svých zařízení odstraní kód spojený s NSA. Viz Juniper Networks will drop code tied to National Security Agency, a pokud si nepamatujete, tak řada zařízení Juniper Networks obsahovala perfektní zadní vrátka. Ale mimo to je zde ještě problém v tom, že v jiné části svého softwaru se spoléhají na něco, co dodala NSA. Viz též Advancing the Security of Juniper Products.
Hernímu DRM se prý daří, je obtížné a některé se dodnes nepodařilo rozlousknout. Viz Latest PC DRM tech too hard to crack, “no more cracked games in two years,” says cracking group, kde dozvíte i název, Denuvo Anti-Tamper.
Když si čtete Star Wars Open World RPG Kickstarter cancelled, final update as stunning as campaign itself, tak vlastně moc nevíte, jestli se smát nebo brečet.
HARDWARE
Segway koupená loni společností Ninebot vstupuje na trh osobních robotů. Viz Segway plans to enter personal robotics market, swallows Ninebot, becomes first unicorn of 2016 a můžeme se těšit na Segway PT (Personal Transporation) a Segway Robotics. A jak z oznámení v Segway Announces Expansion of Global Business Lines plyne, tak mají i trochu nové logo. Ninebot jako značka bude pokračovat, spadat bude právě pod Segway PT. A hlavně, do obou (Segway i Ninebot) přicházejí další peníze.
Na phabletech trávíme více a více času, na mobilních zařízeních všeobecně také. Uvádí to Flurry v nejnovější studii. Viz Flurry: Time Spent on Phablets Increased 334% in 2015.
Věděli jste, že do pneumatik jsou vkládány RFID tagy? Ukazuje to @JGamblin v tomto tweetu. Než začnete uvažovat o nějaké té konspiraci, tedy že lze takto sledovat každé auto, tak je možná dobré zkusit najít jiné vysvětlení. A také se podívat do seznamu: Manufacturers who insert a RFID tag inside tires.
MARKETING A KOMUNIKACE
Animované GIFy dorazily do fotobank a stock fotografií. Přivítejte www.comealiveimages.com, kde najdete animované GIFy, pohyblivé obrázky, dokola se opakující obrázky, animace, ale třeba i 3D stereo obrázky. Ale než tam kliknete, tak pozor, ta stránka je fest náročná a celá se hýbe.
Otevřený dopis Marku Zuckerbergovi aneb Facebook snad konečně tvrdě narazí. Samozřejmě jde stále o Free Basics v Indii (dříve Internet.org) a tamní nevybíravé snahy Facebooku prosadit své a vydělávat další miliardy. Za cenu podvádění, pomlouvání, útoků na (oprávněnou) kritiku. Připomeňme, že Free Basics je zásadním porušením síťové neutrality. Viz Mark Zuckerberg called out on ‘disingenuous’ advocacy of Free Basics over net neutrality in India.
25 módních značek, které můžete sledovat na Snapchatu. Jakkoliv to zní podivně, značky v USA mají pocit, že je enormně nutné na Snapchatu být – nevyjímaje média – viz Wall Street Journal loví budoucí šéfy firem na Snapchatu. Což, pokud nevíte, je ta aplikace, která se moc nedá používat. A také ta, která už tolikrát lhala a podvedla své uživatele, že se jeden diví, že už dávno nepřestala existovat. Bohužel, nepřestala. Viz 25 FASHION AND BEAUTY BRANDS TO FOLLOW ON SNAPCHAT.
Šest trendů, které budou určovat marketing v roce 2016? Podle Six Trends Shaping Location Marketing In 2016 jde o lokační data, lokální vyhledávání, aplikace pracující s lokacemi, beacon mánii, mobilní peněženky a stále větší narušení prostoru Googlu. Osobně bych k tomu dodal, že první čtyři trendy jsou vlastně jeden a je stále silně diskutabilní. Ale to je jenom můj pohled.
BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO
Google upozorňuje na zásadně nebezpečné rozšíření od AVG obcházející zabezpečení v Chrome. Jde o AVG „Web TuneUp“, které se do Chrome dostane při instalaci AVG (a pokud ho nechcete, tváří se silně neodbytně). Bohužel programátoři tohoto rozšíření vůbec nepochopili, co je to soukromí uživatelů a nechali ho klasicky děravé a zneužitelné přes XSS. Samotné rozšíření navíc obchází kontrolu malwaru v Chrome. Po zjištění nedostatků v AVG vytvořili opravu, která byla stejně děravá jako původní verze. Viz Google slams AVG for exposing Chrome user data with “security” plugin a AVG: „Web TuneUP“ extension multiple critical vulnerabilities.
Konec SHA-1 s problémy, ale to se dalo čekat. Mozilla varuje, že některá „MITM“ zařízení se s tím nedokáží srovnat – vcelku dle očekávání jsou to například antivirové programy. Možná se vám bude hodit, že v about:config lze prozatím nastavit security.pki.sha1_enforcement_level na 0 a SHA-1 konec se prozatím ještě odloží. Nebo aktualizovat na nový FireFox, který prozatím také SHA-1 povolí. Viz Firefox’s ban of SHA-1 certs causing some security issues, Mozilla warns.
CHAPS dostal více než dvoumilionovou pokutu za zneužívání dominantního postavení ohledně dat o jízdních řádech. Viz CHAPS dostal za zneužití dominantního postavení pokutu 2,2 milionu. Teď ještě co se bude dít dál, CHAPS pochopitelně podal rozklad a rozhodnutí není pravomocné.
Soud rozhodl, že Shutterfly rozpoznáváním obličejů mohlo porušit soukromí. Což, jak víme, dělá Facebook masově. Podstatné na tomto rozhodnutí soudu může být, že mohou následovat další, identifikace lidí na fotografiích je totiž poměrně oblíbená a se soukromím či ohledy na uživatele si nikdo moc hlavu neláme. Facebook nakonec narazil i v EU, kde to teď používá jako nátlakový nástroj. Tvrdí, že uživatelé v EU nemohou tím pádem mít některé jeho služby či aplikace. Viz Court rules Shutterfly may have violated privacy by scanning face photos, kde je hodně právě i o Facebooku.
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
TwPolicie přežila jenom pár dní. Chtěla upozorňovat na vykradače cizích tweetů a obsahu. Založena 31. prosince, konec 3. ledna, tíhu negativních reakcí neunesla a není se čemu divit. „Už se můžete uklidnit, skončili jsme, té nenávisti je příliš mnoho. Zase jste nechali vyhrát hajzlíky,“ je tweetem na rozloučenou. A asi je dobré dodat ještě pointu od @wasyl1984: „Na účtu @TwPolicie bylo nejzábavnější, jak se odhalený zloději hrozně rozčilovali. :-) Rozhodně bych s touto bohulibou činností nekončil!“. Pokud vám to stále připadá jako příliš krátké, tak delší rozloučení (TwitLonger).
Nejvíce sociální US značkou je National Geographic, alespoň to vychází z žebříčku sestaveného Shareable. Viz Which Publishers Really Owned Social in 2015? a nezapomeňte, že jako u každého žebříčku, i tady je zásadní otázkou metrika. Jedno je ale jisté, National Geographic dělají sociální sítě opravdu ve velkém a dobře. Žebříček může dobře posloužit, pokud si chcete prostudovat, jak se to dělá ve velkém.
Facebook Messenger hlásí 800 milionů měsíčních uživatelů. Pokud vás zajímají i jiné sociální sítě a média, tak hledejte v Přehled sociálních sítí, médií a služeb včetně počtu uživatelů celosvětově i v Česku. Růst Messengeru je samozřejmě dán tím, že Facebook na něj převádí uživatele rušením možnosti posílat zprávy přímo ve Facebooku. 700 milionů měl v červnu, 500 milionů v listopadu 2014. Facebook stále plánuje z Messengeru udělat samostatnou platformu, která dokáže všechno, zatím se mu ale pouze daří vytvářet další nafouknuté monstrum, které je méně a méně použitelné. Viz též Facebook Messenger Tops 800 Million Monthly Users, Previews 2016, kde je řeč i o plánech na rok 2016.
Organický růst a zapojení je na Facebooku nejnižší v historii. Prosinec přinesl 0,14% růst a 5,01% zapojení (engagement). Obojí je nejnižší od května 2015, ale je dost jisté, že Facebook opět bude tvrdit, že s tím nemá nic společného a najde řadu vysvětlení, že za to vlastně mohou všichni, jenom ne jeho masivní umělé algoritmické neukazování příspěvků. Viz Organic Growth Becomes More Elusive on Facebook (Study). A nezapomeňme, že určitě stejnou náhodou jsou zvýhodňována videa nahrávaná přímo na Facebook a potlačována ta z Youtube.
MOBILNÍ APLIKACE
Aplikace Vidyo se v App Store dlouho neohřála. Aplikace na záznam obrazovky prostě Apple nestrpí. Zajímavé na Vidyo bylo to, že umožňovala záznam čehokoli s pomocí emulace AirPlay. Což Apple taky nestrpí. Viz Screen Recorder For iOS Vidyo Gets Yanked From App Store.
Peach je něco mezi Twitterem a Slackem. Mobilní aplikace, další sociální síť, médium či komunikační nástroj (jako kdyby jich nebylo už tak až příliš). Na svět ji přivedl Dom Hofmann, jeden ze zakladatelů Vine. Viz Peach: WTF is this app everyone's talking about?
STARTUPY A EKONOMIKA
Ve Will 2016 be the year web advertisers realise we don’t want to be monitored? řeší to, že počet blokátorů inzerce roste o 41 % ročně, tedy opět ten pomýlený údaj z jedné jediné neověřitelné studie a jednoho jediného roku. Podstatnější je, že píší o průmyslu založeném na halucinacích, o tom, jak jsou lidé vděční za tajné sledování, analyzování a vyzývání ke koupi. A o nepochopitelné reakci průmyslu, který na rostoucí používání blokátorů inzerce reaguje zdvojnásobením fantazírování, že příjemci náhle začnou reklamu milovat. Ou jé.
GM a Lyft spojují síly pro vybudování sítě aut bez řidičů a dostupných komukoliv. General Motors zároveň zainvestují 500 milionů dolarů do Lyftu a ten bude dávat přednost autům od GM. Chystají se přinést dost zásadní změnu v automobilovém průmyslu, pokud to stále někomu nedochází. A ona vize, kdy osobně řídit auto bude jednou nežádoucí (a zbytečné), je zase o velký kus blíž. Viz Lyft získal půl miliardy USD od General Motors, spolu vyvinou samořídicí auta.
Hodně povedená parodie na 30 pod 30 od Forbesu:
Německé VG Media se opět pokouší dostat z Google peníze žalobou. Viz German Publisher Group Sues Google Again Under Draconian Copyright Law, kde zjistíte, že nejde o nic jiného, než starou známou absurdní snahu vybírat poplatky za to, že Google ukazuje média ve výsledcích ve vyhledávání, případně v Google News. Viz též Reuters a German publishers have filed complaint against Google: VG Media.
INFOGRAFIKA
Povedené What YouTube Looks Like In A Day [Infographic] ukazuje hodně zajímavých čísel o YouTube. Hodně z nich je takových, které jsem zatím nikde doposud neviděl.
Selfies, Narcissism and Social Media (Infographic) je docela zajímavé téma. Selfie, narcisismus a sociální média. Třeba i v tom, že selfie zabila v roce 2015 více lidí, než útoky žraloků. Nebo to, že 74 % fotek na Snapchatu jsou selfie a 93 milionů selfie je pořízeno každý den. Povedený kousek od Rawhide.
Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se v uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. Vzniká průběžně celý týden.