Hlavní navigace

Místo reklam fotky koťátek. Google začal zvát do služby Contributor

22. 4. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Nechcete na webech vidět tolik reklam? Pokud si zaplatíte, Google vám přestane část z nich zobrazovat. Tedy aspoň těch svých.

Experiment se službou Google Contributor oznámil Google v listopadu loňského roku. A v těchto dnech začal uživatelům rozesílat větší vlnu pozvánek.

O co jde? Pokud si zaplatíte měsíční poplatek, přestane vám Google na webech zobrazovat reklamy ze svých inzertních systémů. Příspěvek se může pohybovat od 1 do 15 dolarů a jeho výše určuje, jak moc bannerů se vám z webu ztratí.

Vybrané peníze pak firma rozděluje mezi provozovatele webů, kteří se do programu zapojili. A Google si samozřejmě odečte svou provizi. Tolik teorie, jak to ale funguje v praxi?

Jak to funguje v praxi?

První reálné zkušenosti popisuje třeba magazín Droid Life, který už dostal pozvánku (pokud máte o vyzkoušení služby zájem, můžete si o pozvánku zažádat v tomto formuláři, bez ní se do služby nedostanete).

První nastavení Contributoru je podle něj jednoduché a vyžaduje jen pár kroků. Prvním je nastavení výše měsíčního příspěvku - při 2 dolarech máte vidět o 5 – 15 % méně reklam, při 5 dolarech o 15 – 25 % a při 10 USD o 25 – 50 % reklam méně, slibuje Google. Příspěvek se platí přes Google Wallet.

Nečekejte, že by vám Google umožnil smazat z webu všechny reklamy – i při zatím nejvyšší možné částce skryje jen část bannerů. Aby služba fungovala, musíte také být při procházení webů přihlášeni do svého Google účtu. 

Kde to funguje

Podle původních zpráv měl Contributor fungovat jen na amerických webech, které se do experimentu zapojily – na začátku šlo o zhruba desítku serverů, včetně například Mashable, The Onion, Imgur nebo ScienceDaily. 

Droid Life ale tvrdí, že Contributor funguje v podstatě na všech webech, které redakce vyzkoušela. Pokud to tak je, znamenalo by to, že Google zřejmě do testovací fáze programu zařadil všechny weby, které používají jeho reklamní systémy. 

To vypadá jako příliš divoký krok, zkusíme tuto informaci ještě ověřit. V nastavení Contributoru každopádně můžete určit, zda chcete skrývat reklamy na všech webech, nebo vybrat jen konkrétní stránky.

Kočky místo bannerů

Na stránce dalšího nastavení si pak můžete vybrat, čím Google reklamy nahradí. Momentálně je podle Droid Life na výběr ze čtyř možností a kromě různých rozmazaných obrazců Google nabízí taky fotky koček :) Někdy – zřejmě hlavně na mobilních stránkách – ale reklamu nahrazuje také textem „Děkujeme, že přispíváte. (Thank you for being a contributor.)“

Z toho je jasné, že reklamy z webů mizí jen opticky – reklamní pozice zůstávají a Google na nich zobrazuje ony náhradní obrázky či texty. Znamená to, že Google může dále sbírat data o uživatelích? Časopisu Wired Google odpověděl šalamounsky: stránky zapojených partnerů podle něj nebudou sledovat chování uživatelů. Což ale neznamená, že je nebude sledovat přímo Google.

BRAND24

Pokus o „vlastní AdBlock“ od Googlu vypadá poměrně sympaticky. Oproti dnešním blokátorům reklamy má sice několik nevýhod: není zadarmo, neblokuje vše, ponechává na webech reklamní pozice a zřejmě si nechává i potenciál ke sběru dat. Na druhou stranu ale nabízí zajímavou možnost těm, komu reklamy vadí a přitom nechtějí jejich blokováním poškozovat své oblíbené weby.

Dostali jste pozvánku do Google Contributor? Jaké jsou vaše zkušenosti?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).