Hlavní navigace

Mobilní internet? To je v Česku Apple iOS

Patrick Zandl

Společnost NetMarketshare uvolnila srpnová data využívanosti jednotlivých mobilních platforem pro přístup k internetu. A i pro Česko jsou to zajímavá čísla svědčící o tom, že vývojáři jak mobilních webů, tak (zřejmě i) mobilních aplikací musí dávat pozor primárně na platformu Apple iOS.

NetMarketshare sbírá data z celé řady mobilních webů, celkem cca 160 milionů návštěvníků měsíčně a jeho data vypovídají o tom, jaké je zastoupení návštěvníků mobilních webů v rámci jednotlivých mobilních platforem. Tato metodika má samozřejmě svá omezení, protože nemusí nutně vypovídat o tom, kolik uživatelů danou platformu ve skutečnosti používá, pro chybu postačí, aby se značně lišily poměry využívání mobilního internetu na jednotlivých platformách, což je mimochodem něco, o čem se hovoří u Symbianu. Ten jeho uživatelé používají k přístupu na mobilní internet významně méně, než třeba Apple zařízení, hlavně kvůli otřesnému ovládání a také kvůli vlastnímu konzervatismu.

Nyní již k srpnovým datům. Platformu Apple iOS zahrnující iPady a iPhone použilo téměř 70 % uživatelů mobilního webu. Platforma Android ve značném odstupu byla využita 15 % uživateli a Symbian zařízení si připsala necelých 5 %. Čtyři procenta uživatelů použila zařízení s Java ME a zbytek je pestrá směsice minoritních platforem jako Windows CE, BlackBerry nebo Bada.

Mobilní internet srpen 2011, Česká republika

Mobilní internet srpen 2011, Česká republika

Celosvětově je situace na prvním místě podobná, jen méně výrazně: Apple si zabral celkem 50 %, zajímavé je prohozené pořadí iPhone a iPadu, v Česku vévodí iPad.

Celosvětově ovšem na druhém místě dominují levné telefony s Java ME, ty získaly dalších 20 % trhu. Pak už je pořadí obdobné, snad jen BlackBerry mají silnější pozici. Mobilní Windows platforma se ani celosvětově prakticky neprosadila.

EBF17_endler

Mobilní internet srpen 2011, celosvětová data

Mobilní internet srpen 2011, celosvětová data

Statistiky nevypovídají nic o využívání mobilních aplikací, které v sobě nemají PPC reklamu – mobilní PPC systémy jsou jedním ze zdrojů dat pro tuto statistiku. V každém případě je dominance Apple velmi zajímavá a pro vývojáře poučná.

Je také spravedlivé doplnit, že podobná statistika GemiusRanking vychází pro Apple o něco hůře, ta ale počítá statistiky dle výrobců telefonů, nikoliv dle platforem. Naopak výrazně lépe v ní vychází Nokia a mírně by si polepšil i Android.

Našli jste v článku chybu?