Hlavní navigace

Mobilní systém iOS 7 je za dveřmi, Apple s ním rezignoval na jednotný design

15. 8. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Apple
Scotta Forstalla v Applu nahradil koncem minulého roku Jony Ive a spolu s tím se změnil i základní přístup k designu systémů Applu. Co se Applu povedlo, a kde má mezery?

Do nedávné doby vycházel design mobilního systému Applu z předpokladu, že technologie a digitální pomocníci jsou pro lidi poměrně nová věc, proto měla grafika připomínat reálné předměty. Tomu je nyní konec. Na podzim Apple uvede ostrou verzi mobilního systému iOS 7. (Apple v současné době ještě systém ladí, proto se některé věci ve finální verzi mohou od níže popisovaných skutečností lišit.)

Aplikace pro správu kalendářů doposud v iOS vypadala jako opravdový kožený kalendář, aplikace pro správu poznámek vypadala jako blok, správa kontaktů vypadala jako klasický adresářový záznamník atd. Tohoto přístupu se Apple držel poměrně dlouhou dobu. Dříve to opravdu dávalo smysl, ale dnes? Opravdu potřebujeme, aby kalendář vypadal jako kožený diář? Samozřejmě, že ne. Technologie v tomto odvětví jsou dnes pro více a více lidí naprostou samozřejmostí. Mobilní systém iOS 7 tak přichází se zcela novým přístupem a vzhledem. 

Původní Kalendář:

Nový Kalendář:

V duchu minimalismu 

Na první pohled si nejvíce všimnete grafiky. Grafický styl se naprosto odpoutal od toho, že by měl připomínat reálné předměty. Nový iOS se zbavil všech stínů a dalších grafických libůstek a plně se poddal duchu minimalismu. Dominují mu jednoduché linie a celkově systém působí velmi svěže. 

Nový styl se jistě neubrání srovnání s Windows 8 a jeho prostředím Metro. Ano, systémy jsou si svým přístupem velmi podobné. Jednoduché linie, žádné stínování a používání pastelových barev. Kdo by to byl řekl, že právě Microsoft dokáže nastolit trend, jak má vypadat mobilní systém po grafické stránce. 

Windows Phone 7:

Uživatelé, změňte návyky 

Klíčové ale je, že iOS 7 není jen přemalovaný systém, zcela se změnil přístup k systému a jeho ovládání. Když Apple vypouštěl první iPad, lákal tím, že i když to je zcela nový typ zařízení, tak ho budeme umět ovládat, protože ho pohání stejný iOS, který už známe z iPhonů a iPodů. Nyní nám všem Apple dává do rukou něco, co ovládat neumíme. 

Plno našich návyků se bude muset změnit. Z hlediska použitelnosti není úplně v pořádku ochuzovat uživatele o to, co dobře funguje. Při každém redesignu by měla nejprve proběhnout testování, která ukážou, co je dobře a co špatně. Na základě toho by se mělo zachovat to dobré, a to špatné odstřihnout a znovu vymyslet. 

„Swipe“ jako pokus-omyl

Ač nepotřebujeme, aby kalendář vypadal jako kožený diář, kde jsou již nějaké listy vytrhané, občas se vyplatí uživatele trochu vést. Krásným příkladem je funkce „swipe“, kterou si Apple dokonce nechal patentovat. Jednoduchým tažením prstu z jednoho konce na druhý tak v prostředí iOS například odemykáte zařízení. 

Původní vzhled tohoto prvku uživatele vedl tak dobře, že nebylo potřeba nikomu nic vysvětlovat. Měli jste prvně v ruce smartphone a stejně vám hned došlo, co máte udělat. Nyní se však mezi sebou bijí dva grafické prvky. Nápis vám říká, že tady nějakou interakcí telefon/tablet odemknete. Hned pod ním je ale další grafický symbol, šipka vzhůru.

Není proto nic divného, že telefon chcete odemknout tažením nahoru. Ale ouha, šipka nahoru je pro rychlé menu, kde si můžete zapnout wifi, změnit nastavení hlasitosti atd. Nápis odemknout, i když vypadá jinak, funguje totiž stále stejně. Musíte táhnout prstem z levé strany na pravou. Tento záměr musí uživatel odhalit až metodou pokus omyl, což by se stávat nemělo.

Ústup notifikací třetích stran

Jiné prvky systému se Applu povedlo redesignovat mnohem lépe a přinést to, co očekáváme tam, kde to chybělo. Notifikační centrum se soustřeďuje hlavně na naši agendu – co máme naplánované v kalendáři, kdy, kde a s kým máme schůzku atd. Notifikace aplikací třetích stran ustupují do pozadí.

Notifikační centrum iOS 7:

Notifikační centrum iOS 6:

Orientace na obsah

Celý systém a jeho fungování se maximálně orientuje na obsah. Proto se pozadí hýbe v závislosti na tom, jak je zařízení nakloněno. Z toho důvodu je většina statického rozhraní poloprůhledná. Obsah tak může plynule přecházet z části obrazovky, kde není vidět, na prostor, který je mu určený. Ukázka poloprůhledného rozhraní:

Velké riziko 

Nový přístup k designu je na první pohled velmi líbivý, přináší ale jedno velké riziko. Styl, kdy používáme minimum pomocných grafických prvků, jakými jsou například stíny, vypadá krásně v aplikacích typu kalendář, kontakty, počasí atd. Riziko však přichází ve chvíli, kdy chceme vytvářet složitější struktury. Příkladem budiž nastavovací aplikace, kde menu na levé straně zachraňují jen mezery mezi jednotlivými sekcemi.

Z hlediska uživatelské přívětivosti Apple do dnešních dnů mohl těžit z toho, že svým uživatelům nabízel jeden, graficky ucelený svět. Bylo vám prakticky jedno, jestli používáte Safari pro prohlížení webu na iPadu, nebo na desktopu, protože vždy aplikace vypadala velmi podobně. Apple sice představil nový iOS 7 i nový OS X (10.9 Mavericks), ale nové grafiky se dočkal pouze iOS. Takto v něm vypadá nové Safari:

Staré Safari v iOS 6:

A tohle je Safari na OS X:

Prohodili si Apple a Microsoft role?

Nové Safari v iOS 7 se více přibližuje desktopu v oblasti rozvržení funkčních prvků. Svým grafickým zpracováním se ale odklání zcela jiným směrem. Připadá mi to jako obrovská škoda, rezignovat, i když ne třeba dlouhodobě, na jednotný design. Paradoxně si Apple a Microsoft prohodili role. Apple, který vždy exceloval v tom, že prostředí na různých zařízení vypadala takřka identicky, mění grafické styly a Microsoft, který s nejednotností vždy bojoval, nyní konečně nabízí stejné prostředí na všech svých zařízení – Xbox, telefony, tablety, desktopy.

MMF24

Apple se vždy chlubil tím, jak je základna uživatelů iOS jen minimálně roztříštěna dle jednotlivých verzí systému a jak drtivá většina uživatelů používá tu nejnovější verzi. Bude zajímavé sledovat, jak se to změní, protože věřím, že tento redesign si kromě spousty příznivců získá i řadu odpůrců, kteří se nebudou chtít s novým systémem učit pracovat.

iOS 7 na mne celkově působí velmi svěžím dojmem. Současný stav, kdy je obsah tvořený uživatelem na prvním místě, a vše ostatní až na druhém, mi přijde jedině správný. V případě Microsoftu se ukázalo, že pro velkou část vývojářů byl obrovský problém začít vydávat aplikace v Metro stylu a drží se tak stále svého vlastního. Jsem přesvědčený, že na tomto poli se bude odehrávat stejná bitva o úspěch a neúspěch iOS 7. Na vývojářích třetích stran bude totiž záviset, zda budou nám uživatelům nabízet aplikace v novém designu, nebo zůstanou u toho starého.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se stará o plánování projektů v digitální agentuře Dobrý web. Věnuje se také internetovému marketingu, který si oblíbil při studiu na Vysoké škole finanční a správní. Zajímá se o mobilní systém iOS, o kterém publikuje populárně naučné články.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).