Hlavní navigace

MP3 vítězí

Vojtěch Bednář

Pohybů na trhu se digitální muzikou, které jen za poslední dobu v Česku znamenají pád největšího online obchodu, očekávaný příchod jeho streamově bezplatné konkurence a setrvávající nedostupnost globálního giganta v prostředí lokálního trhu si nelze nevšimnout. Co však ve skutečnosti znamenají?

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Když v počítačové prehistorii skupina expertů pro pohyblivé obrázky vyvinula formát MPEG a z něj odvozené formy ukládání multimediálních dat, nikdo ze zúčastněných akademiků netušil, jak obrovským způsobem se jim povede změnit svět komerce v oblasti zábavy a nejenom tam. Počítačové video bylo v těch časech zoufale nekvalitní (Quicktime), nevýkonné (Microsoft Video 1) nebo příliš svázané s jediným typem hardwaru (Intel Indeo). O srozumitelném, snadno použitelném a univerzálním formátu digitálního zvuku pak nemohla být ani řeč už vzhledem k tomu, že většina tehdejších počítačů nedokázala MP3 přehrát, a transkódování jediné skladby z výchozího CD formátu jim trvalo celé hodiny.

Kde ty doby jsou. Dnes je MP3 nenápadný, ale zato skutečně drtivý původce revoluce, která pokud jde o otočené miliardy nemá obdoby.  Největší online shopy s hudbou se místo něj snaží prosazovat alternativní AAC. Předtím tak činily s jiným, rovněž alternativním MP3 Pro (měl několik optických výhod a DRM). Světlo světa spatřily desítky zvukových formátů, za kterými stál kapitál kapitánů zábavního průmyslu. Všechny však dříve nebo později vyšly vniveč, jediným, který se skutečně univerzálně a masivně používá, je MP3.

CIF17_Williams1

Jednoduchost a univerzálnost tohoto formátu je výhodou a zároveň hrobem pokusů o efektivní prodej hudby ve virtuálním prostředí. Přehrávač je otázkou řádově stovek korun, kvalitní přehrávač pak tisíců. Výrobu z tradičního CD zvládá prakticky každý počítač se základním softwarem, ať už jde o Windows, Linux, či Mac. Distribuce je díky výměnným sítím a díky velkokapacitním filehostingům enormně jednoduchá záležitost a k efektivnímu využití není potřeba doslova nic.  Aby celý distribuční řetězec fungoval, musí ale existovat společný bod – a tím je souborový formát.

Ať hudební průmysl chce nebo ne a ať největší tuzemský obchod s hudbou zavírá brány v obavách před streamující konkurencí nebo ne, hlavní příčinou pohybů multimediální tektoniky nejsou business plány velké pětky, ale MP3. MP3 je skutečným vítězem soubojů o elektronickou zábavu a ještě velmi dlouho jím, dovolím si předpovědět, bude. MP3 vítězí.

Našli jste v článku chybu?