O službě Mr. Linx se už na Lupě několikrát psalo. Po zhruba půlročním intermezzu, kdy se zdálo, že se ze svého hlubokého spánku tato služba už nevzbudí, však přichází ohlušující budíček. Autoři věru nezaháleli a z prosté výměny reklamy udělali komplexní systém pro její správu (a prodej).
První informace o všech změnách najdete přímo na domovské stránce Mr. Linxu, kde jsem je objevil i já. Je jich skutečně požehnaně, pokusím se pro vás shrnout ty nejvýznamnější.
Největší slabinou Mr.Linxu v posledních pár měsících byl problém s konektivitou. Z původního umístění na páteři CESNETu se jeho server přesunul kamsi za pevnou linku nepříliš vysoké rychlosti a sám o sobě byl navíc po většinu času nedostupný. Vím to bohužel velmi dobře, protože jsme Mr.Linxe po nějakou dobu využívali – namísto reklamního banneru se většinou objevila jen značka zhavarovaného obrázku. To jednak stránku pochopitelně hyzdí, jednak to byla pro nás nevyužitá imprese. Proto jsme také zanedlouho dali Linxu vale a dnes využíváme Wexl. Tento problém u Linxu se však zdá být minulostí. Systém bude nyní umístěn na páteři PVT a dokonce bude mít mirror (neboli zrcadlo – co se vám líbí víc?) u CESNETu. Doufejme, že tím problémy s dostupností zmizí nadobro.
Jednou z věcí, které patřily k zvláštnostem Mr.Linxu v mírně negativním smyslu, byla nestandardní velikost reklamního proužku, kterou používal a vyžadoval po svých členech – namísto běžného 468×60 jedině 400×50. To bylo velmi nešikovné jak z aktivní strany (člověk musel vedle svých standardních bannerů speciálně pro Mr.Linx vyrábět menší variantu), tak z pasivní strany (řada serveru, Lupu nevyjímaje, má design přizpůsobený standardní velikosti proužku – menší tam pak vypadá velmi neesteticky). I tahle podivnost je naštěstí minulostí – od nynějška pracuje Linx se standardní velikostí.
Naopak nevýhodou oproti minulému stavu je zavedení garantovaného poměru zobrazení banneru 1:2. To tedy znamená, že na každé dvě zobrazení cizího banneru na vašich stránkách se někde jinde objeví jen jeden váš. Zbylá polovina impresí, které budou v systému volné, bude správci Mr.Linxe nabízena k prodeji – tady tedy bude jejich zisk z provozování této služby. V podstatě je to model obdobný již exisatující službě Billboard, která podobný princip využívá již delší dobu. Autoři Mr.Linxu slibují, že neprodaný prostor bude využit rovněž pro výměnu mezi členy, což znamená, že skutečný poměr bude ve výsledku zřejmě o něco výhodnější, než garantovaný 1:2. Pokud vám však jde především o výměnu, i nadále pro vás zřejmě nejvýhodnější volbou zůstaně již zmiňovaný Wexl, který uplatňuje poměr „bez pár chlupů“ 1:1.
Tou největší novinkou, která Mr.Linx posouvá před ostatní systémy, které se zabývají pouhou výměnou reklamy, je komplexní přístup ke správě reklamního prostoru. Nejde tady totiž už jen o výměnu, jde tu i o peníze; o peníze z jejího prodeje. Správci systému budou totiž kromě „volné“ reklamy, kterou jsem popsal o něco výše, prodávat také reklamní prostor jednotlivých serverů – a následně jim za něj platit. Je otázkou, jak bude jejich úsilí úspěšné, ale vzhledem k tomu, že za celou věcí stojí Mobil server, který má s Internetovou reklamou opravdu haldu zkušeností (ostatně hlavního „hrnce“ reklamy mu děla Marko Zekič, který se reklamě na Internetu věnuje už nějaký ten rok a dřive působil v Seznamu i M.I.A.), je tu jistá naděje na úspěch. To by samozřejmě přineslo užitek především drobnějším serverům, které nemají dostatečný obrat reklamy k tomu, aby se mohli o její získávání starat sami, ale přesto by jim jejich reklamní prostor mohl vynést nezanedbatelnou částku. Hodně v tomto bodě záleží na tom, jaké podmínky v této oblasti Mr.Linx nabídne, tj. za kolik bude chtít reklamu prodávat a kolik z toho dá dotyčnému serveru. V podstatě se tak znovu objevuje model, se kterým před nějakou dobou přišla firma Pegas Internet, jen v provedení, které má podle mne šanci na úspěch; Pegas zatím nepředvedl nic.
Roli třešniček na dortu pak představují různé technické vymoženosti. Nejzajímavější zřejmě budou stránky se statistikou, které na první pohled vypadají velmi dobře. Aby je však správce serveru skutečně mohl využívat, musel by dát Mr.Linxu skutečně celý reklamní prostor svého serveru – to je samozřejmě zajímavé nanejvýš pro malé servery.
Nebudu to dále natahovat, ostatně podívejte se na Mr.Linx sami. Od 1. října, kdy jeho nová podoba startuje, se budou dít věci. Za zkoušku to určitě stojí, zkusíme se zaregistrovat i my, i když pro výměnu zatím zůstaneme pro jeho lepší poměr výměny věrni Wexlu.
Starší, související články: