Hlavní navigace

Muzikanti poprvé vydělali víc na digitálních poplatcích, než na hraní v rádiích

Autor: Isifa
David Slížek

Data z britského trhu ukazují, že autorské poplatky za přehrávání a stahování hudby v digitální podobě rychle rostou, zatímco další zdroje autorských plateb stagnují.

Digitální hudba přináší hudebníkům (ale i skladatelům či autorům textů) stále více peněz, naznačují data britské organizace na správu autorských poplatků PRS for Music. Díky novým smlouvám s velkými službami jako je Google Play, Microsoft Xbox, Rhapsody nebo Vevo vybrala na britském trhu v roce 2012 na poplatcích za streamování nebo download hudby o 32 % více peněz než o rok dříve (celkem 51,7 milionu liber).

V absolutních číslech se sice digitální poplatky stále řadí k menšinovým zdrojům (pro srovnání – za používání hudby v televizi PRS for Music loni vybrala 106 milionů liber, za hraní ve veřejném prostoru 135 milionů a z prodaných fyzických nosičů 102,3 milionů), na rozdíl od ostatních ale jejich význam prudce roste. V roce 2012 poprvé výdělek z nich překonal například poplatky z vysílání písniček v rádiích (47 milionů liber).

Příjmy z autorských poplatků za hudbu
miliony liber 2011 2012 %
Vysílání 148,4 153 3,1
Online 39,1 61,7 32,2
Příjmy ze zahraničí 187,7 180,1 –4,0
Veřejný prostor 131,4 135,4 3,0
Živá vystoupení 22,5 19,3 –14,2
Fyzické nosiče 101,7 102,3 0,6
Celkem 630,8 641,8 1,7

Zdroj: zpráva PRS for Music

Ostatní zdroje přitom přinejlepším stagnují. Příjmy z poplatků z TV a rozhlasu se oproti předloňskému roku zvýšily o 3 %, stejně jako příjmy z hraní ve veřejném prostoru (sem jsou zahrnuty například poplatky za pouštění hudby v restauracích, hotelech či obchodech).

Z fyzických nosičů PRS for Music vybral jen o 0,6 % více než předloni. A poplatky z živých koncertů se dokonce výrazně propadly (o 14,2 %) – podle deníku The Guardian tady jde ale zřejmě jen o sezónní výkyv způsobený tím, že kvůli olympiádě nebylo loni v létě v Británii moc velkých koncertů.

Pokud vás zajímají podrobnější čísla, pročtěte si kompletní zprávu PRS for Music (PDF). 

Našli jste v článku chybu?