Ilustrace: Nenad Vitas
Twitter a ostatní sociální sítě slouží nejenom ke sdružování kamarádů a komerčním účelům, ale také umí celkem dobře pomoci při hledání práce. Pokud máte dost followerů a šikovně je poprosíte o retweet, vaše sdělení se může dostat k tisícovkám českých uživatelů. Samozřejmě musíte poptávat nebo nabízet místo relevantní k uživatelům českého Twitteru. Dělníka nebo prodavačku asi neseženete, ale klidně můžete najít překladatele, programátora, grafika nebo člověka do marketingového oddělení.
Na skutečnou burzu práce prostřednictvím Twitteru si u nás asi budeme muset ještě nějakou dobu počkat. Zatím se objevují jednotlivé nabídky z firemních účtů a zahlédl jsem i personální agenturu, která na Twitter sype svoje inzeráty. Twitter samozřejmě není určen ke spoustě věcí, ke kterým může sloužit. Ale umožňuje toho opravdu dost a pro personalisty může být zlatým dnem. Pokud se s Twitterem naučí pracovat (hlavně hledat klíčová slova a využívat „bio“), může se mikroblogovací systém stát dobrým nástrojem.
V Guardianu se píše o aplikaci TweetMyJobs, která personalistům umožní využít jednoduše sílu Twitteru při hledání kandidátů. Pokud se podíváte na referenční firmy, tak je mezi nimi dost zajímavých nadnárodních korporací, o jejichž nabídky práce je mezi uživateli Twitteru asi velký zájem. Prostě nejde o marginální zábavu nudících se personalistů, kteří mají rádi Twitter a pokoušejí se schovat svoji lásku k mikroblogování za plnění pracovních povinností.
Twitter má samozřejmě význam i při „pasivním“ hledání práce. Podle jednoho z výzkumů totiž 41 % HR manažerů z Británie vyřazuje kandidáty na základě informací z jejich profilů v sociálních sítích. Podobné to může být i u nás. Když se hlásíte na pohovor, tak raději počítejte s tím, že se personalista podívá na Facebook, Twitter a hlavně LinkedIn. A o googlování jména kandidáta ani nemluvě. Pokud tedy na Twitteru budete psát každý druhý večer o tom, jak si užíváte v hospodě, případně o tom, že váš šéf není zrovna osoba na správném místě, tak nepočítejte s tím, že budete pozváni na pohovor.
Získat zakázku nebo dokonce pracovní poměr prostě lze i na Twitteru, stejně jako díky LinkedIn (tam samozřejmě s větší pravděpodobností). Být na sociálních sítích se vyplatí i z kariérního hlediska, to je známá věc. Máte nějakou zajímavou zkušenost?