Vyplatí nebo nevyplatí se internetovým firmám dávat peníze do televizní a tiskové reklamy? Ožehavá otázka, která zatím zdánlivě nebyla zodpovězena. „Konzervativci“ z e-branže, tedy lidé, kteří považují utrácení za reklamní prezentace za zbytečný luxus vzhledem k omezené „kapacitě“ tuzemského Internetu říkají: „Na co utrácet, vždyť efekt je kvůli omezenému počtu lidí sotva znatelný.“ Česká omladina naopak tvrdí – reklama a marketing je, ať se to někomu líbí nebo ne, nezbytnou součástí fungování každé, a tedy i e-, firmy.
Kde je pravda? Toť řečnická otázka, na kterou existuje prozaická odpověď. Příkladem nechť slouží v poslední době stále „propírané“ Netcentrum, které jako první vyšlo do internetových ulic s profesionálně laděnou TV kampaní. Řeč čísel je jasná (viz Tab.). TV kampaň o jejíž grafické, obsahové a technické stránce tento článek rozhodně není, měla snadno interpretovatelný efekt – od května letošního roku, kdy skončil takzvaný „launch“ televizních spotů, rostly geometrickou řadou všechny „hlavní“ ukazatele internetového měření – počet shlédnutých stran a počet unikátních IP adres, které daný web navštívily.
Tabulky řeknou vše?!
I nejdůležitější finanční ukazatel příjem z reklamy, který každá virtuální společnost sleduje, povyskočil po skončení kampaně zhruba o 0,77 až 0,92 procentních bodů více, než před spuštěním kampaně. A to vše při ceně 350 korun za 1000 impresí, tedy shlédnutí. Pro pořádek – průběh reklamní kampaně byl nastartován v říjnu 1999 a vyvrcholil v květnu 2000. Byla diskutabilní výše nákladů, která v českých poměrech vzbudila nejen vášnivou diskusi, vzhledem k výše popsanému, efektivní?
Tvrdím, ano byla. K hodnocení „finančního“ efektu či defektu může podlé mého názoru také dobře posloužit peoplemetrové šetření komerční televize TV Nova a veřejnoprávní České Televize, dále takzvaná referenční hodnota údajů o návštěvnosti takzvané referenční skupiny serverů (viz Seznam) a serveru www.centrum.cz v dubnu 2000 (tedy před vyvrcholením kampaně). Průměrný meziměsíční nárůst počtu návštěvníků serveru Centrum (od ledna do dubna 2000) byl 17%, tedy nižší než pro celý český Internet. Vyloučí-li se nárůst celého českého Internetu, lze hovořit o relativním poklesu počtu návštěvníků serveru Centrum. Zobecněním na pohyby ve využívání českého Internetu i směrem dolů lze říci, že na relativní změnu ve využívání českého Internetu reagovalo Centrum do spuštění kampaně změnou o 14%.
Na základě těchto „měření“ se dá kvantifikovat částka reklamních příjmů před obdobím „pádu“ českého internetu, a to na celkových 7.585.000 Kč. Skutečné tržby však činily 13.643.000 Kč. Rozdíl lze rozhodně přičíst na vrub právě proběhnuvší reklamě. A účinnost? Při počtu takzvaných kontaktů s reklamou 5× a více, shlédlo televizní kampaň zhruba 60% celé populace, což znamená téměř 5 milionů osob (velikost internetové populace v ČR činí 1,5 milionu). Tiskovou inzerci shlédlo celkem přes 4% celé populace (15% internetové populace). Více než jednou ji shlédla 3% celé populace, respektive přes 11% populace internetové. Průměrný člen cílové skupiny tedy viděl inzerát v tisku 0.36 krát. Z lidí, kteří viděli reklamu, patří tři čtvrtiny do cílové skupiny.
Marketing a reklama vítězí
Suma sumárum – reklamní kampaň Centrum.cz během krátké doby přitáhla velký počet nových návštěvníků, z nichž jen část se stala návštěvníky pravidelnými. Jistý vliv mají samozřejmě reklamní kampaně jiných serverů, které následovaly a v současné době ještě probíhají (Seznam.cz, MSN.Atlas.cz). Ale co se týká návratnosti vynaložených prostředků do celé kampaně, platí podle mého názoru to, co již bylo řečeno: Nebyly to rozhodně z okna vyhozené peníze.
Kdo zná český internet ví, že příjmy z reklamy jsou šťavnatým ovocem především pro ty zavedené, velké a známé firmy. To je nutné brát v potaz. Staronová otázka, která probíhá nyní: „Proč Seznam dělá televizní reklamu?“ jen potvrzuje to, že co je nové v Čechách, nebudí hned důvěru. Přestože důvody mohou být různé, jak vidno z níže přiložených tabulek a grafů, není jiné cesty: Inzerce v televizi, tiskovinách i dalších médiích se prostě stává i pro e-fimy „běžnou“ životní nutností.
Poznámka: Článek vznikl s využitím studií a dat agentury Médea
Seznam Referenční skupina serverů
- Atlas
- Auto.cz
- Autokatalog
- Britské listy
- České noviny
- iDnes
- iHned
- Mobil Server
- Neviditelný pes
- Post.cz
- Reality.cz
- Seznam
- Svět namodro
- Škoda auto
- Trafika
Tabulka:
Unikátní IP
Centrum.cz | MSN.Atlas.cz | Seznam.cz | |
VII.99 | 110.495 | ||
VIII.99 | 115.915 | ||
IX.99 | 23.210 | 129.563 | |
X.99 | 34.924 | 141.478 | |
XI.99 | 36.712 | 148.194 | |
XII.99 | 43.147 | 161.882 | |
I.00 | 43.147 | 114.363 | 161.882 |
II.00 | 48.429 | 115.930 | 160.550 |
III.00 | 54.010 | 117.497 | 175.295 |
IV.00 | 55.432 | 117.383 | 177.367 |
V.00 | 72.940 | 117.269 | 191.853 |
VI.00 | 74.637 | 135.090 | 186.889 |
VII.00 | 76.751 | 152.910 | 192.628 |
Shlédnuté strany
Centrum.cz | MSN.Atlas.cz | Seznam.cz | |
VII.99 | 14.346.471 | ||
VIII.99 | 16.711.405 | ||
IX.99 | 1.753.346 | 22.200.259 | |
X.99 | 4.044.234 | 31.887.825 | |
XI.99 | 4.052.175 | 36.746.080 | |
XII.99 | 5.303.312 | 39.324.563 | |
I.00 | 5.303.312 | 14.572.455 | 39.324.563 |
II.00 | 6.684.283 | 16.310.580 | 41.667.116 |
III.00 | 9.339.998 | 18.048.705 | 46.030.801 |
IV.00 | 9.565.569 | 19.447.404 | 41.200.290 |
V.00 | 14.077.421 | 20.846.102 | 45.192.056 |
VI.00 | 14.031.316 | 20.659.906 | 39.691.692 |
VII.00 | 10.872.674 | 20.473.709 | 36.502.782 |