Hlavní navigace

Nakoupili jste zboží v zahraničí? Nefunguje? Je tu Řešení sporů online

16. 2. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Bohumil Herwig
EU spustila službu Řešení sporů online, neboli Online Dispute Resolution. Ta má zprostředkovat spory zákazník-obchodník mimosoudní cestou.

A má je zprostředkovat i obráceně, a to ve většině zemí Evropské unie a pro většinu služeb, resp. zboží (k výjimkám se dostaneme). O sporech v těch kterých zemích pak bude rozhodovat některá z organizací, která je už v systému zavedena, což v případě Česka znamená Česká obchodní inspekce, resp. Český telekomunikační úřad. Třetí subjekt je v systému zadán pod jménem Finanční arbitr a jeho činnost organizačně zajišťuje Kancelář finančního arbitra, což je organizační složka státu.

Slovenský server Živé.sk v této souvislosti při příležitosti konference Spotrebiteľ v roku 2016, která se konala v Bratislavě, citoval vedoucího Zastoupení Evropské komise na Slovensku, Dušana Chreneka: Platforma má za úlohu, aby spotrebitelia, keď majú problémy pri nákupe, pri reklamácii, pri vymáhaní vrátenia ceny nákupu, mohli riešiť spory rýchlo, a to tak, že sa prihlásia na platformu. Na základe toho obchodník musí stanoviť subjekt alternatívneho riešenia sporov, ktorý bude riešiť sťažnosť spotrebiteľa. Do 90 dní tento subjekt musí aj rozhodnúť.

Reklamační platforma si klade za cíl odlehčit soudům a měla by posloužit pro všechny země a pro všechny druhy sporů při nákupech uskutečněných přes internet, tedy v některém z e-shopů.

Z úvodní stránky v galerii vidíte, že není problém si před vstupem do on-line systému vybrat jeden z 23 úředních jazyků Unie, včetně češtiny a slovenštiny.

BRAND24

Stránky, resp. postup, který z úvodní části vidíte v galerii, jsou navrženy jasně a názorně, včetně vysvětlení typu „Proč potřebujeme tyto informace? Abychom mohli ze seznamu subjektů pro řešení sporů vybrat ty, které budou k řešení vaší stížnosti nejvhodnější.“

Zatím ještě vše není dotaženo do konce tak, jak si tvůrci systému představují. Proto upozorňují na to, že pro řešení sporů z některých odvětví a zemí nejsou v této chvíli v systému k dispozici žádné subjekty. Jde o tyto země: Chorvatsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Malta, Německo, Polsko, Rumunsko, Slovinsko a Španělsko. Coby spotřebitel tak pravděpodobně nebudete moci tyto stránky pro řešení sporu s obchodníky z těchto zemí pro tuto chvíli použít.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář a redaktor DigiZone.cz věnující se novodobému digitálnímu světu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).