Na počátku byl sen, na konci Našeadresa
Trh obecného zpravodajství na českém Internetu je značně obsazený a kvalitně pokryt. Silná pozice Zpravodajství iDNESu a Novinky.cz je sekundována více profilovaným Aktuálně.cz a zasadit klín do tohoto triumvirátu by bylo velmi obtížné, alespoň s ekonomicky odůvodnitelnými náklady. Na návštěvnost lze ale jít i z jiné strany, tak, jako to v poslední době udělalo Tn.cz (směrem od videobulváru) nebo Stream.cz formou nenáročné videozábavy.
Nic z toho není neznámého člověku, který za projektem Našeadresa.cz v PPF stojí. Roman Gallo stál u počátku zrodu webu iDNESu, posléze budoval Aktuálně.cz a k lokálnímu zpravodajství přičichl ve VLP, vydavateli regionálních denníků a projektu MojeNoviny postupně se transformujícího do Deník.cz.
Takhle kdysi vypadaly MojeNoviny.cz od VLP, než je nahradil Deník.cz
Našeadresa je totéž, jen velkolepěji pojaté. Od počátku jde o propojení tištěných novin v podobě regionálních týdeníků s webovým „hyperlokálním“ zpravodajstvím. Od 1. června 2009 se projekt rozjíždí ve zkušebním provozu v sedmi regionech a to na Olomoucku, Bílinsku, Teplicku, Ústecku, Holešovsku, Kroměřížsku a Bystřicku. Další regiony mají později v průběhu roku následovat.
Jak má regionální stránka projektu vypadat, si můžete prohlédnout na ukázkách.
Kliknutím zobrazíte velkou verzi teplické verze Našeadresa.cz s ostrými daty
Kliknutím zobrazíte velkou verzi hlavní stránky Našeadresa.cz s ostrými daty
Z nákresu stránky si můžete lépe udělat představu, co se rozumí pod pojmem hyperlokální zpravodajství. Zjednodušeně řečeno, žádná zpráva není dost malá, když se stala ve vašem okolí, tak by se hyperlokální zpravodajství dalo charakterizovat. A lokalitou, na kterou se zaměřuje, není jen město nebo čtvrť, ale v nejužších definicích i ulice. V takovém hyperlokálním zpravodajství byste se měli dozvědět i to, že vaše ulice se bude čistit a je třeba tedy přeparkovat auto, což už vás u jiných ulic nezajímá.
Stránka má obsahovat nejenom události zpravodajského typu, ale také společenského, jako jsou svatby, pohřby a další události, které se týkají vašeho bezprostředního okolí.
To samozřejmě zní slibně, horší může být skutečné provedení, až v praxi a s nějakým odstupem bude možné zhodnotit, jak se svého úkolu zhostil tým Našeadresa. Je vhodné připomenout, že o podobné projekty se v minulosti pokoušel i iDnes nebo České noviny s pražskými přílohami, ale projekty skončily bez viditelného efektu – takže na provedení opravdu záleží. Nicméně doba o osm let pokročila, s ní technologie i možnosti, už jen možnost geotagování fotografií a jejich uveřejnění v náhledu na mapě Google je zajímavým pojítkem do lokality.
Káva, zprávy a drby
Jak chce Našeadresa hyperlokální zprávy získávat? Autoři projektu si uvědomují, že jde o nanejvýš důležitou součást projektu. Že nestačí posadit novináře do kanceláří, ale naopak, že je potřeba přitáhnout lidi z lokality do redakce a začít pracovat s nimi. Ostatně, to je také důvod, proč se jednotlivé „hyperlokality“ na Našeadresa spouštějí postupně. Rozhodující je, kde se podaří sehnat zapálené lidi schopné hyperlokální zpravodajství vytvářet a zpracovávat. Což znamená „domorodce“…
Samotné regionální „zpravodajské zázemí“ bude pojato netradičně, jako kavárna – nazvaná nehezky-nečesky Newspoint. Do ní by měli přicházet lidé přečíst si Našiadresu na webu, stejně tak zde bude k dispozici její papírová verze a hlavně bude prostředí kavárny představovat možnost se na publikování informací podílet. Kavárny tak mají být regionálním neformálním newsroomem, v němž místní verze zpravodajství vzniká.
Papírová verze týdeníku Naše adresa
Newspoint kavárny mají být vedené ve stylu Starbucks, na což ovšem maloměsta nejsou zvyklá tolik jako Praha a i to může být pro místní prostředí zajímavá zatěžkávací zkouška. Nebo samozřejmě pro PPF v případě, že se kavárna neuchytí. Protože přetvořit kavárnu ve skutečné centrum výměny zpráv a drbů mezi obyvateli a redakcí a zároveň zachovat kavárnu profitabilní a na slušné úrovni, za jakou by se PPF nemusela stydět, nebude tak jednoduché.
Kroměřížská kavárna v provedení Našeadresa.cz
Proškolte se ve Futuroom
Komu se ještě stále zdá plán PPF málo ambiciozní, může se pokochat školícím střediskem Futuroom. To otevřelo PPF na pražském Pankráci a multimediální školící středisko Futuroom se má stát vzdělávacím centrem pro všechny typy médií, která se hodlají etablovat na internetu. Futuroom nabízí školení nejen pro ředitele vydavatelských domů, ale také pro šéfredaktory, editory, redaktory, fotografy, grafiky, marketingové a inzertní specialisty a další profese, které se podílejí na mediální produkci. Připravuje speciální kurzy i pro ty, kteří s médii spolupracují jako například státní správa, ziskový i neziskový sektor.
Jak vypadá Futuroom v projektu
Takové vzdělávání není žádnou teoretickou přednáškou, probíhá přímo v praxi v newsroomu a výsledky práce ze školení jsou sdíleny v rámci projektu Naše adresa. PPF pro projekt sehnalo řadu partnerů zvučných jmen jako Google nebo světová novinářská asociace WAN a hodlá s ním prorazit celosvětově. Zájem v rámci ČR předpokládá jen okrajový. Vzhledem k tomu, že podobná školicí střediska s tímto stupněm výbavy a zaštítění jsou na světě jen dvě, má jistě šanci.
Náhled do Futuroomu v den jeho otevření
Smyslem Futuroomu je vyškolit novináře ke spolupráci v rámci multimediální redakce, tedy překlenout bolístku, kterou řada tradičních vydavatelů má: bariéru oddělující klasické papírové novináře od těch „internetových“ – bariéra je nejenom znalostní, ale i psychologická a na příkladu českých vydavatelů vidíme, že potýkání se s ní není nic jednoduchého. Futuroom také slouží pro nejrůznější konference, první taková nazvaná Odvážná řešení: média a byznys čelí krizi, se uskutečnila už 26. května 2009.
Náhled do Futuroomu v den jeho otevření
V neposlední řadě stojí za to zmínit projekty pro mládež, které PPF chystá jako líheň talentů: Junioroom je otevřen pro děti ve věku nad deset let, kteří chtějí k moderní multimediální novinařině přičichnout, přes prázdniny například formou mediálního letního tábora.
Hyperlokální média ano či ne
Hyperlokální média zatím komerčně úspěšně fungují spíše v USA než v Evropě. To ale neznamená, že by u nás byla neznámá, pro řadu regionů existují více či méně profesionálně vedené a komerčně zaměřené projekty, jako i-vysočina.cz pro Vysočinu nebo Mělníček.cz pro Mělník a okolí.
Hyperlokální Média stojí na nízkých nákladech a na pokusech prorazit s regionální reklamou nebo dokonce s řádkovou inzercí, někdy jsou rovněž podporována z grantu nebo prostě jen vedena nadšenými lidmi. Což jsou ovšem peníze, které se vybírají po tisícikorunách nebo stokorunkách, rozhodně netečou proudem jako reklama od nadnárodních společností. Hlavním problémem v Česku bývá zmiňována nechuť regionálních firem inzerovat. Místní řemeslník to prostě nemá zapotřebí: většinou má práce nad hlavu a zakázky spíše odmítá, než že by potřeboval inzerovat. Reklama tak zbývá především na nejrůznější obchodní firmy, které svou potřebu zviditelnění řeší prostřednictvím různých regionálních inzertních periodik nebo místních zpravodajů či prostě jen plošným roznosem schránkové reklamy.
PPF je si toho dobře vědoma a přiznává, že náklady v řádu několika desítek milionů neplánuje umořit nijak brzo, projekt má dva roky na to, aby ukázal, co v něm je. Stěžejní bude připravenost PPF uřídit z jednoho centra silně regionální projekt stojící na lidech. A jak se toto podaří, jistě na Lupě s odstupem zhodnotíme. Zatím si projekt můžete prohlédnout sami na www.naseadresa.cz a udělat si první názor…