Následky války Internetových portálů

2. 2. 2000
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V jednom ze článků jsme vás na Lupě informovali i o souboji na poli majoritních Internetových portálů. Jako každá bitva, i tato virtuální válka má své výherce, například MSN a Yahoo!, a ty, kteří nedokázali dát dostatečně silně najevo své kvality a tím pádem prohráli. Těm i oněm se ve svém článku věnuje Michal Zálešák.

Někteří z těch, kteří zatím nedopadli nejlépe, ale na čísla nehledí a dále se snaží držet co nejlépe současné Internetové strategie. Jiní však příčinu prohry pochopili a snaží se přejít z defenzívy do přímého útoku. Právě to je případ vyhledávací centrály Go Network. Její vlastník, společnost Walt Disney, je zcela právem nespokojen se současným stavem věci, kdy jejímu portálu patří až ostudná pátá příčka s návštěvností okolo 21,7 milionů uživatelů. (kompletní výsledky najdete v tomto nedávném článku)

GO Network byla spuštěna v lednu 1999 a měla konkurovat majoritním portálů té doby, které si stále drží své místo na internetovém výsluní – AOL a Yahoo!. Walt Disney se tehdy rozhodla rozšířit portál Infoseek a vybudovat kolem něj současnou infrastrukturu. Člověk ani nemusí být Internetovým odborníkem a napadne ho v souvislosti s datem spuštění jedna souvislost. Na otevření takové vyhledávací centrály bylo příliš pozdě – trh byl již příliš rozdělen a konkurenti mezi sebe žádného dalšího souputníka nepustili. Konkurovat se dá pouze zcela novým a jedinečným nápadem, což však ani v nejmenších nebyl případ Go Network. Ten chtěl ukousnout z pomyslného krajíce co největší díl, ale nabízel pouze standardní nabídku. Pokud se k tomu přičte opožděný start, nemůžeme dostat jiný výsledek než prohru. Čísla Media Metrix hovoří jasně: současná návštěvnost se drží zhruba na úrovni té, které bylo dosaženo krátce po spuštění. Ani reklamní miliony dolarů společnosti Walt Disney nic nesvedly, a tak je pouze jediné řešení – specializace.

A čemže ta náhlá, ale dobře promyšlená změna strategie vlastně spočívá? Zde je odpověď: v drastickém snížení pole působnosti. Ze všeobecně zaměřeného portálu se rázem stane centrum pro zábavu a rekreaci. V současné době totiž není s to udržet krok s rozvojem a možnostmi v pořadí druhého portálu, Yahoo! a raději vyklízí bojiště dokud je ještě čas.

K současné změně strategie řekl ředitel Go.com Steve Bornstein následující: „Beru to jako vývoj. Začínáme se maximálně soustředit na primární oblasti podnikání společnosti Walt Disney – zábavu a volný čas.“ Zhruba po roce neúspěšných snah o absolutní ovládnutí trhu nastalo konečně určité vystřízlivění a vrácení se zpět na zem.

Po určitých změnách, kterými portál Go projde, se z něj stane vskutku odpočinkový server, kde si budou moci potenciální zájemci nalézt cokoliv týkající se zábavy, rekreace, trávení volného času a životních stylů. Jen čas prověří, zda je tato volba ta nejšťastnější. V jednom je ale jasno již nyní – potenciál firmy Walt Disney a jeho kreslené postavičky Go rozhodně padnou nenechají. Tomu se zase díky nim dostane mnohem specifičtějšího použití, než by tomu bylo pouze při zaměření typu „všehochuť.“ Kromě toho bylo ještě nedávno uzavřeno strategické partnerství s dalším serverem – Pets.com. Vždyť bez svých zvířecích přátel by si trávení volného času dokázal představit opravdu jen málokdo.

I Altavista, která se mezi prvních pět ani neprobojovala, by si mohla z Go Network vzít dobrý příklad a soustředit se pouze na jednu oblast zájmu. V tomto případě přichází na řadu spíše akademická a obchodní náplň. Na věci související se zábavou by měl myslet zase Excite. A Lycos? Ten by měl těžiště svých zájemců spatřovat spíše v mladších návštěvnících, což ale ústy svého výkonného viceprezidenta ještě nedávno kategoricky odmítal.

Jen čas ukáže, zda si tito neomylní Američané dokáží přiznat chybu a uposlechnout rady ostatních a podřídit se nastupujícímu trendu. Udělají jedině dobře.

Michal Zálešák

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).