UPC má v České republice stovky tisíc zákazníků kabelové televize. Jejich počet však neustále klesá, jak vyplývá z pravidelně zveřejňovaných hospodářských výsledků vaší mateřské společnosti Liberty Global. Jak chápete svou stávající pozici na českém trhu?
Jedním ze specifik českého trhu je vysoký počet volně dostupných kanálů s poměrně kvalitním obsahem. V takovém případě lidé nemají příliš velkou motivaci si připlácet za bonusový obsah. Jako poskytovatel placeného televizního vysílání se neustále snažíme zlepšovat náš obsah. Dobrým příkladem může být například smlouva, kterou jsme uzavřeli se společností CET 21, provozovatelem televize Nova. Snažíme se také neustále zlepšovat zákaznickou zkušenost. Proto jsme spustili Horizon Go a začínáme cestu k samotné platformě Horizon. Svět lineární televize v podobě, jak ho známe, se postupně bude měnit a lidé se budou chtít koukat na televizi kdekoliv a sledovat cokoliv. A my jim to chceme umožnit. Otázkou je, zdali změny, které jsme teď udělali, neměly přijít dříve. Ano, měly, ale nastartovali jsme je letos a v příštím roce chceme tyto změny a služby ještě zkvalitňovat.
Teď jste trošku přeskočil a odpověděl mi na to, co jsem chtěl vědět až na konci rozhovoru. Jak tedy hodnotíte postavení operátorů placené televize na našem trhu, v němž neustále přibývá nových multiplexů a volně šířených stanic, a kde je zemské vysílání nejrozšířenější platformou? Jakou cestou by se podle vašeho názoru měli operátoři vydat, aby zákazníky oslovili?
Lineární distribuce kanálů fungovala velmi dobře, a to po velmi dlouhou dobu, a určitě tomu tak bude i nadále, ale kromě toho by diváci přivítali jiné způsoby sledování obsahu a operátoři placených televizí se těmto současným trendům budou muset přizpůsobit. Pokud budou operátoři chtít nabízet volně šířené programy v jednom balíčku, je třeba k nim ještě něco přidat. Přidanou hodnotou placené televize by měly být například funkce, jako jsou možnost zpětného přehrávání nebo možnost souběžného nahrávání do cloudu (vzdáleného úložiště, pozn. red.). Pokud to takhle udělají všichni operátoři placené televize, tak jsem přesvědčen, že zákazníci uvidí v produktu přidanou hodnotu k volně šířené nabídce, která je v současné době k dispozici.
Možností, jak oslovit zákazníky, jsou nejen vámi zmíněné služby, ale i šíření programů, které nemá k dispozici konkurence. Uvažovali jste například o tom, že byste vytvořili stanice, jež by byly k dispozici exkluzivně pouze ve vaší nabídce?
Liberty Global obecně směřuje k tomu, že dělá více akvizic, nebo získává podíly v produkčních společnostech nebo společnostech, které vytvářejí nějaký obsah. Příkladem může být jedna z našich akvizic, All3Media, ve které jsme získali poloviční podíl. Tato společnost sídlí ve Velké Británii, ale má další dceřiné společnosti i v jiných zemích jako například De Vijver Media, která vlastní dva televizní kanály v Belgii, ale například také produkční společnost. Očividně je zde silné spojení mezi obsahem a našimi zkušenostmi v poskytování video služeb jako kabelové společnosti. Liberty Global je i se svými nejčerstvějšími kabelovými akvizicemi, Ziggo v Nizozemí a Virgin Media ve Velké Británii největším mezinárodním kabelovým operátorem. Z tohoto pohledu dává velký smysl se poohlížet po dalších oblastech podnikání, které by mohly posílit nabídku směrem k našim zákazníkům. Pro české diváky by to pak mohlo znamenat lepší produkty nebo širší obsahovou nabídku za rozumnou cenu. Poslední smlouvy, jako jsme uzavřeli například s Novou, resp. CET 21, k tomu samozřejmě také přispívají.
Vidíte po dohodě s CET 21 ještě nějakou další společnost, se kterou byste se mohli podobným způsobem dohodnout? Nemusí jít pouze o vysílatele s volným, ale pochopitelně i placeným obsahem.
Rozhodně. Vždy se snažíme dohodnout co nejvýhodnější obchodní podmínky. Pokud jde ale o dohodu s Novou, není to pouze dohoda o volně šířeném obsahu. Jde například i o funkce, které v důsledku umožní našim zákazníkům pozastavit, vrátit a znovu přehrát televizní programy. Přístup k televizi i na jiných zařízeních v domácnosti, než je hlavní televizní obrazovka, bude dalším zlepšením pro zákazníky.
Myslíte si, že běžný zákazník dokáže tyto výhody využít? Když se podíváme na televizi Nova, tak například Televizní noviny mají okolo dvou milionu diváků, Ordinace v růžové zahradě okolo půl druhého milionu. Dokáže klient nové služby využít?
Chování zákazníků se nezmění přes noc. Ideální příklad uvedu na své rodině. Vidím zde, jak velmi rychle zde změny probíhají. Když se ale například podívám na svou matku, která bydlí v Holandsku, ta se už vždy bude dívat na lineární vysílání, takže si na takové služby nikdy nezvykne. U mladšího publika je ale tato změna mnohem logičtější a pochopitelně bude přicházet. Už nyní se chce spousta lidí dívat na televizi kdykoliv a kdekoliv, tedy kdy oni budou mít čas. Operátoři i provozovatelé televizních stanic budou hrát v celém procesu velmi významnou roli. Napříč televizním průmyslem musíme neustále vymýšlet nové obchodní modely. Jedním z nich by mohlo být například i to, aby zákazníci mohli sledovat televizní obsah bez reklam nebo je mohli přeskočit. Reklama je hlavním zdrojem financování seriálů, jako je Ordinace. Oba subjekty tedy budou muset na tomto procesu spolupracovat. Vlastníci práv mají obsah, který je čím dál tím dražší a vysílatelé volně šířeného obsahu a operátoři nebudou mít peníze na to, aby tento obsah mohli zaplatit. V tom vidím tedy možnost, kdy by tyto subjekty měly spolupracovat, aby byly tyto služby pro zákazníky do budoucna cenově únosné.
Protože už nám nezbývá příliš času, přeskočíme k tématu, které bude bez pochyby klienty vašeho operátora v České republice zajímat nejvíce. Jak jste sám uvedl, spuštění Horizon Go má být začátkem cesty k samotné platformě Horizon. Kdy očekáváte spuštění této služby a jakou vidíte její perspektivu na našem trhu?
V tuto chvíli ještě nelze přesně říci, kdy bychom měli službu Horizon v České republice spustit, ale chtěli bychom, aby to bylo ještě před létem příštího roku. Očekávání máme od tohoto produktu pochopitelně velmi vysoká. Česká republika bude teprve pátou zemí, která tuto službu spustí. Ve všech zemích, kde jsme doposud Horizon spustili, byla zákazníky tato služba vnímána velmi pozitivně a dosáhli jsme s ní velmi dobrých výsledků. Nemáme důvod se tedy obávat toho, že by v České republice služba nebyla přijata dobře a nebyla pro zákazníky zajímavá.
Máte alespoň přibližnou představu o tom, jak by platforma měla v České republice vypadat a co bude nabízet?
Služba by neměla být příliš odlišná od toho, co nabízíme v jiných zemích. Pochopitelně bude kompletně v češtině. Některé aplikace budou stejné, některé se budou lišit. V tuto chvíli už službu testujeme a co se týká našich cílů ohledně spuštění, jsem velkým optimistou.
Pro čtenáře, kteří o platformě Horizon nikdy neslyšeli, popište ji v kostce.
Je to nová generace sledování televizního obsahu. Nejde už pouze o krabici, na kterou se díváte. Uživatel se dostává k velmi uživatelsky příjemnému způsobu sledování obsahu, který jej zajímá. Jde de facto o velký skok z uzavřeného do otevřeného prostředí. Diváci ani nebudou potřebovat dálkový ovladač. Televizi s Horizonem budou moci ovládat pomocí mobilního telefonu nebo tabletu. Horizon bude mít vysokou úroveň interaktivity, jako například možnost doporučení založenou na pořadu, který jste právě sledoval. Budete mít možnost jít na internet, a když otevřete například aplikaci YouTube, nabídne vám podobný obsah, jaký právě sledujete v televizi. Samozřejmě, že lineární televize zde bude hrát stále velmi důležitou roli, ale podstatná bude možnost sledování prakticky nekonečné nabídky seriálů, filmů nebo zpráv. Díky tomu se moje maminka bude moci stále dívat na lineární vysílání a moje děti si najdou program přesně podle svých představ.
Foto: David Frodl a archiv UPC