Rumunsko ztratilo pozici nejvýnosnějšího trhu
Benjamínkem mediální skupiny CME je už zase česká Nova, která se za poslední loňské čtvrtletí i za celý rok 2014 vrátila na pozici nejvýnosnějšího televizního domu celého koncernu. Předstihla tak i Rumunsko, které český trh přede dvěma lety předběhlo a drželo si prim až do třetího čtvrtletí loňského roku, byť náskok tamní televizní skupiny Pro TV již byl minimální. Rumunské aktivity CME táhly nahoru zejména příjmy od kabelových, IPTV a satelitních společností, od nichž CME od roku 2013 inkasuje poplatky za možnost zařazení kanálů skupiny Pro TV do jejich programových nabídek (nyní to samé požaduje i skupina Nova v Česku). Loni se ale výnosy z rumunských aktivit CME meziročně propadly až o 10 procent. Proč?
„Společnost uvádí, že zisk EBITDA nezahrnuje rezervu ve výši 12 mil. USD, kterou firma vytvořila ve 4Q v souvislosti s probíhající daňovou kontrolou v Rumunsku. Společnost zároveň varuje před možnými dalšími (potenciálně materiálními) ztrátami souvisejícími s tímto případem,“ vysvětluje Tomáš Tomčány, analytik společnosti Patria Direct. Daňové kontroly se týkají všech firem, v nichž v minulosti působil bývalý prezident CME a zakladatel rumunské televize Pro TV Adrian Sarbu, jenž v únoru skončil kvůli podezření z daňových úniků ve vyšetřovací vazbě. Rumunsko ale nebylo jediným trhem, kde CME na konci loňského roku zaznamenalo meziroční pokles tržeb. Menší výnosy zaznamenaly i televizní stanice ve Slovinsku a Chorvatsku.
Analytici mají z výsledků smíšené pocity
„Dobrou zprávou je mírné překonání cíle pro provozní zisk EBITDA. Ten ve 4Q dosáhl 55,1 mil. USD, 6,0 % nad odhady. Provozní marže doznala výrazného zlepšení na tuzemském trhu (na 43,5 % z –1,4 % ve 4Q13), dále pak na slovenském a rumunském trhu,“ popisuje Tomčány. Český a slovenský trh pomohly CME k celkovému růstu. „V lokálních měnách vzrostly tržby na klíčovém domácím trhu (+7,1 % y/y) a na Slovensku (+10 % y/y),“ upozorňuje analytik Patria Direct. Řečí konkrétních čísel skupina Nova v České republice zaznamenala v posledním čtvrtletí loňského roku tržby 66,4 milionu dolarů (1,66 miliardy korun) oproti 64,1 milionům USD za stejné období v roce 2013 (1,60 miliardy korun). Markíza na Slovensku za poslední kvartál 2014 inkasovala 30,5 milionu dolarů (763 milionů Kč), o rok předtím 30,2 milionu USD (755 milionů korun).
„Výsledky CME za 4Q a r. 2014 hodnotím celkově jako smíšené. Pozitivním momentem bylo zlepšení marží především v ČR a v Rumunsku, kde se projevilo snížení provozních nákladů a redukce počtu zaměstnanců, což celkově přispělo k dodržení výhledu firmy. Ta měla za cíl dosáhnout loni zisku před odpisy EBITDA 85 – 95 mil. USD v horním pásmu a výsledek činil 95,4 mil.,“ souhlasí s kolegou Tomčánym analytik J&T Banky Pavel Ryska. „Na druhou stranu nás však zklamaly tržby, kde nejenom že dochází k nepříznivému vývoji měnových kurzů (koruna a euro oslabují k dolaru a tržby v USD jsou tak nižší), ale zaznamenáváme i zpomalení dynamiky v lokálních měnách. Zatímco je možné, že letos ještě dojde ke zlepšení marží, tržby podle nás klesnou a celkový růst zisků tak bude pomalý,“ varuje.
A zatímco jeden z generálních ředitelů CME Michael Del Nin ve zprávě o hospodářských výsledcích konstatuje, že skupina dosáhla všech ambiciózních cílů, které si stanovila pro rok 2014, Ryska to nevidí zase až tak optimisticky: „Negativním překvapením pro investory byla i vysoká ztráta 60 mil. ve 4Q z nepokračujících operací – CME totiž vyřadila k prodeji některá aktiva v Rumunsku (distribuce filmu) a při jejich přecenění na tržní hodnotu musela evidovat tuto ztrátu. Celková hluboká čistá ztráta 227 mil. USD je tak jen o málo lepší než předloňská ztráta 278 mil. a je negativním překvapením.“ Problému si všímá i Tomčány: „CETV ve 4Q snížila ztrátu na 74,9 mil. USD proti 105,3 mil. USD o rok dříve, trh čekal zisk ve výši 2,2 mil. USD. Rozdíl spočívá ve ztrátě z „nepokračujících“ aktivit. Společnost blíže nespecifikovala, co se za ztrátou skrývá. Domníváme se, že se může jednat o účetní ztrátu z prodeje nějaké části podnikání firmy.“
Mainusch: Letos chceme zvýšit podíl v Česku
Dobré výsledky v České republice si chce CME podržet i v letošním roce. „Jsme odhodláni poskytovat našim divákům nejlepší programy a udržet si vedoucí pozici na podílu sledovanosti a zároveň kontrolovat náklady. V roce 2014 naše programy dosáhly rekordních výsledků a nastavené tempo si udržujeme i v roce 2015. Očekáváme, že získáme další podíl na trhu v České republice a budeme stavět na úspěchu z roku 2014 a pokračovat ve zlepšování marží v roce 2015,“ říká generální ředitel Novy a druhý šéf CME Christoph Mainusch. Výkon Novy v roce 2014 považuje ve světle celkového hospodaření CME za dobrý i analytik Ryska. „České operace CME byly světlým bodem výsledků – tržby sice poklesly meziročně ze 70 na 66 mil. USD, to však bylo dáno hl. měnovými kurzy a odprodejem Bontonfilmu během roku,“ vysvětluje.
„CME v ČR ve 4Q dosáhla EBITDA marže 43 %, čímž překonala naše očekávání 36 % a dotáhla se tak téměř na úroveň roku 4Q 2012. Zatímco se v ČR pozitivně vyvíjejí marže, jsme názoru, že růst tržeb i v korunách letos výrazně zpomalí, jelikož „odraz ode dna“ roku 2013 se již vyčerpává a inzerenti jsou dle našich informací v ČR nadále opatrní,“ upozorňuje Ryska. Rovněž jeho kolega z Patria Direct Tomčány hodnotí celkové výsledky hospodaření CME střízlivě. „Vnímáme je spíše neutrálně, nebo jen jako lehce lepší díky solidnímu provoznímu výsledku především na tuzemském trhu,“ uvedl s tím, že konsensus počítá s dalším růstem provozního zisku na 136,3 mil. USD při 6,5% růstu tržeb na 793 mil. USD. „Firma již dříve uvedla, že letos očekává kladný cash-flow,“ dodal Tomčány.
Pohled čistě mediální
Čím se Nova zasloužila o tak dobré hospodářské výsledky za loňský rok i jeho poslední čtvrtletí? Především drastickými úsporami, kterými je současné vedení v čele s Christophem Mainuschem pověstné. Nova seškrtala výdaje na minimum, jen na to nezbytné, v několika vlnách se zbavila řady zaměstnanců a prakticky přestala vyrábět nové pořady. Zachovala si osvědčené formáty jako Ulici a Ordinaci, ale novinky, které nyní pouští nebo pustí do vysílání (seriál Policie Modrava, Expozitura 2), vznikaly ještě za minulého vedení v čele s generálním ředitelem Janem Andruškem. Úspory se projevily i v neochotě Novy jít do soubojů o zajímavá sportovní vysílací práva pro svůj prémiový kanál Nova Sport.
V krátkodobém zhodnocení je taková strategie velmi účinná, ale z dlouhodobého hlediska jde o cestu do pekel. Nova byla velmi progresivním hráčem na českém televizním trhu, štikou, která často proháněla i veřejnoprávní Českou televizi. Ta však stále více přebírá iniciativu. Vidět je to například v nevídaném počtu roztočených původních krimiseriálů ČT, což je žánr, který před lety začala úspěšně rozvíjet Nova svými Kriminálkami Anděl či Expoziturou. Úspěch seriálu Policie Modrava dává tušit, že výtěžnost původních krimiseriálů je značně větší než „vztahových nekonečných sérií“ typu Ordinace, jejichž sledovanost pozvolna klesá. Nova je ale v žánru krimi zahnána do koutu Kavčími horami a bude muset hledat jiné úspěšné formáty.
Drastické úspory jsou vidět i programmingu Novy. Když loni na podzim nasazovala premiérovou řadu reality show Výměna manželek, slibovala ji odvysílat celou. V polovině ale náhle nahradila nové díly reprízami starších a zbytek premiérové řady si odložila na jindy (konkrétně na letošní jaro). Znamenalo to další úsporu ve výrobě, ale také velké poškození pověsti a značky nejsledovanější české televize. Nově nepřidávají ani takové truc akce, jakou je okázalá neúčast na anketě TýTý a snaha vytvořit novou anketu, která by byla pro pořady a tváře Novy příznivější. Co naopak může Nově pomoci byznysově je rozjetý kolotoč okolo plateb kabelových, IPTV a satelitních společností za možnost šířit programy skupiny Nova v HD kvalitě.