Rozvoj elektronických služeb veřejné správy (tzv. e-governmentu) v České republice je obecně určen koncepčními požadavky Evropské unie a akčními plány jednotlivých ministerstev. Nejčastějšími uživateli e-governmentu ale budou spíše podnikatelé / firmy – proto pro úspěšné používání těchto e-služeb je velice důležité znát jejich názory, potřeby a priority.
Právě to je cílem Průzkumu e-governmentu, který vychází z obdobného průzkumu, realizovaného v sousedním Polsku. Hlavní partneři českého projektu se kompetenčně vhodně doplňují: BusinessInfo.cz (státní portál pro podnikatele provozovaný agenturou CzechTrade), ministerstvo průmyslu a obchodu (agenda podnikatelů), ministerstvo vnitra (veřejná správa) a ministerstvo informatiky (samotný e-government).
Průzkum je realizován prostřednictvím elektronického dotazníku, jehož vyplnění zabere uživateli maximálně pět minut a státní správě pomůže získat nedocenitelné výsledky. Tento dotazník je přístupný přes portál BusinessInfo.cz nebo přímý odkaz www.centrumeo.cz/pruzkum. K jeho hlavním sekcím patří: Překážky e-governmentu a zkušenosti podnikatelů, Četnost vyřizování agend v klasické podobě, Zájem o konkrétní elektronické služby a nezbytný Elektronický podpis. Konkrétními výstupy z průzkumu pak bude nejen prioritní seznam elektronických služeb, které by podnikatelé nejraději využívali, ale i četnost jejich používání. Z těchto výsledků pak mohou úřady státní správy snadno dovodit, které současné služby budou v elektronické podobě pro stát i podnikatele nejefektivnější, nejvyužívanější a pro obě strany tak budou přinášet největší úspory. Pro ministerstvo informatiky budou tyto informace důležité i v budování dalších fází Portálu veřejné správy. Neméně důležitými výsledky budou i identifikované bariéry, které je pro další rozvoj e-governmentu v České republice třeba překonat. Nezbytným předpokladem pro získání platných závěrů z tohoto průzkumu je vyplnění min. 450 on-line dotazníků.
Vraťme se však ke konkrétní podobě dotazníku. V první části se dotazník ptá na současné zkušenosti uživatelů s elektronickou veřejnou správou a na identifikaci případných překážek dalšího rozvoje e-governmentu – popsány jsou zde všechny potenciální inhibitory, a pokud by se zde někdo opravdu nenašel, může doplnit hodnocení vlastními slovy. Mnohem důležitější je ale následující sekce – na jednoduchém modelu si podnikatelé vyberou konkrétní agendy veřejné správy, které se jich týkají a poté cíleně vyplní jejich četnost – tzn. jak často je za poslední rok užívali.
Zdaleka nejpodstatnější částí pro rozvoj e-governmentu je navazující blok otázek, kde uživatelé jednoduše zaškrtávají, o které konkrétní agendy v elektronické podobě by měli zájem – i tato sekce vychází z úvodní krátké analýzy, a tak uživatelé vyplňují opravdu jenom agendy, které se jich týkají.
Odborným a komunikačním partnerem průzkumu je Centrum pro elektronický obchod a hlavním výzkumným partnerem agentura TNS Factum. Mediálními partnery jsou server Lupa a magazín ebiz.
Tento průzkum e-governmentu je realizován díky Public Private Partnership, modernímu konceptu spolupráce státní správy se soukromou sférou, zde zastoupenou hlavními komerčními partnery První certifikační autoritou, Cisco Systems a Siemens Business Services.
A co říci závěrem? Snad jen vyťukat odkaz www.centrumeo.cz/pruzkum a věnovat pět minut svého času vyplnění důležitého dotazníku, jehož výsledky se rozhodně neztratí a státní správě pomohou v budování efektivnějších elektronických služeb pro podnikatele i zaměstnance. Vylosovanému výherci bude odměnou barevný mobilní telefon.