Hlavní navigace

Nejvyšší soud označil smlouvy uzavírané firmou BezReklamky za neplatné

12. 12. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Podobně jako soudci Ústavního soudu se i jejich kolegové z Nejvyššího soudu postavili za podvedené klienty. Uzavřené smlouvy jsou v rozporu s obchodním zákoníkem.

Podle rozhodnutí občanskoprávního a obchodního kolegia Nejvyššího soudu je neplatná značná část ustanovení smluv, které společnost BezReklamky uzavírá se svými klienty. Pro tisíce lidí, které firma oklamala, jde o důležité rozhodnutí. Dosud totiž soudy rozhodovaly tu ve prospěch BezReklamky, tu ve prospěch klientů.

Nyní Nejvyšší soud sjednotil rozhodování nižších soudů ve prospěch klientů. Soudci kritizovali například smluvní pokuty, automatické prodlužování smluv, odlišný režim výpovědi pro firmy a občany či ujednání o nevratnosti plnění poskytnutého spotřebitelem bez ohledu na důvod, pro který dojde k předčasnému ukončení smlouvy. Těchto závazků se firma na svých současných i bývalých klientech následně domáhala u soudů.

Nejvyšší soud přijal pro sjednocení soudní praxe právní názor, že takto uzavírané smlouvy jsou neplatné, jsou tedy uzavřené v rozporu s obchodním zákoníkem, uvedl mluvčí soudu Petr Knötig.

Rozhodnutí Nejvyššího soudu přichází dva týdny poté, co se ke sporu mezi bývalým zákazníkem a firmou BezReklamky vyjádřil Ústavní soud. Ten se postavil za klienta, když smlouvu, kterou s firmou uzavřel, označil za nevyváženou. 

Ústavní soud tehdy vyhověl stížnosti muže ze Vsetínska, po kterém firma BezReklamky vymáhala na základě podepsané smlouvy 4590 Kč. Okresní soud rozhodl ve prospěch firmy bez veřejného jednání. Nevypořádal se přitom s argumenty, které na svou obranu muž soudu předložil.

Firma BezReklamky slibuje lidem výdělek prostřednictvím pronájmu reklamních ploch. Pokud chcete poskytnout svoje auto či dům jako reklamní nosič, musíte nejprve společnosti zaplatit 890 korun za uvítací balíček. Ten však obsahuje prakticky jen smlouvu. Následně firma vybírá roční poplatek 3390 Kč. Nikde ve smlouvě se ale nezavazuje, že klientovi opravdu zajistí využití jeho reklamních ploch.

CIF - osobnosti

BezReklamky je dlouhodobě kritizovaná za nekalé praktiky a její klienti proti ní podnikají právní kroky. Firma naopak u tuzemských soudů zase vymáhá nezaplacené poplatky, na které má podle uzavřených smluv s klienty nárok. V současné době vede společnost u českých soudů zhruba 13 tisíc soudních sporů. Firma byla letos nominována na anticenu v anketě Křišťálová Lupa.

Důsledně odděluje žaloby za každý rok plnění a pokud dojde k exekuci, tak důsledně uplatňuje zvlášť jistinu a zvlášť náklady – to vše kvůli umělému navýšení svých nákladů řízení, na kterých především vydělává, uvedl David Ondrejkovič z občanského sdružení Společná obrana.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).