Kdo do nového roku vkročil, co se týče návštěvnosti, úspěšně a kdo se naopak musel vyrovnat s odlivem zájmu uživatelů? Podívali jsme se na oficiální čísla Netmonitoru za leden a únor u serverů s denní návštěvností nad 10 000 uživatelů.
Nejdříve obecně k celkovým číslům za český Internet. Měsíčně na něj zavítalo v lednu a únoru okolo osmi milionů uživatelů. V lednu byla hranice osmi milionů reálných uživatelů o několik desítek tisíc překonána, zatímco v únoru počet uživatelů poklesl meziměsíčně o jedno procento na 7,98 milionů. Na měsíčním poklesu se mohla projevit skutečnost, že únor byl o dva dny kratší než leden. Ve skutečnosti došlo ale k poklesu i v počtu denních uživatelů.
Neotřesitelný Seznam
Hegemonem českého Internetu je stále Seznam a na této skutečnosti nic nemění ani lednová a únorová data Netmonitoru. Svou neotřesitelnou pozici dokázal Seznam za poslední tři roky ještě upevnit. Když například v roce 2009 na něj zavítalo 70 procent uživatelů, v prvních dvou měsících letošního roku to bylo 78 procent uživatelů.
Jestliže v únoru zaznamenal Seznam 6,2 milionů reálných uživatelů, druhá MAFRA se musela spokojit s 3,9 miliony reálných uživatelů. Mafru následují Centrum Holdings (3,7 mil.) a společnosti, zabývající se mediálním zastupováním: AdActive, který v únoru přeskočil konkurenční ImpressionMedia o pouhých 90 reálných uživatelů, a Goldbach audience s necelými 3,5 miliony reálných uživatelů. Centrum se tak po lednovém propadu za AdActive a ImpressionMedia vrátilo na třetí místo.
Seznam | MAFRA | Centrum Holdings | AdActive | ImpressionMedia | |
---|---|---|---|---|---|
prosinec 2011 | 6 196 604 | 3 932 603 | 3 434 982 | 3 314 504 | 3 482 951 |
leden 2012 | 6 294 422 | 4 066 621 | 3 714 511 | 3 762 929 | 3 739 953 |
únor 2012 | 6 216 489 | 3 934 094 | 3 707 872 | 3 505 808 | 3 505 718 |
Zpravodajské weby
Zajímavá je situace na poli zpravodajských serverů, kterým dominují Novinky.cz a iDNES.cz. Od loňského září, kdy iDNES.cz, co do počtu reálných uživatelů, spadl pod Novinky.cz, se mu nepodařilo tento trend zvrátit.
Pokud porovnáme oba servery pouze v kategorii zpravodajství, je rozdíl mezi iDNES.cz a Novinkami o poznání markantnější. iDNES nedosahuje ani poloviny měsíčních reálných uživatelů Novinek. U denních reálných uživatelů překonaly Novinky druhý iDNES.cz v únoru téměř čtyřikrát.
Jak si stojí Novinky a iDNES.cz v kategorii zpravodajství (porovnání pouze v rubrice zpravodajství), je zřejmé z následujícího grafu:
To, že někteří provozovatelé dělají s návštěvností triky tak, aby vypadala lépe než ve skutečnosti, je známý fakt, o kterém jsme na Lupě psali už v minulosti. Zajímavá je v této souvislosti zpráva, kterou na začátku března zveřejnil Týden.cz. V článku s názvem „Čtenost deníku TÝDEN.CZ raketově roste. Děkujeme“ informuje své čtenáře, že „Internetové stránky on-line deníku TÝDEN.CZ v lednu navštívilo 600 903 reálných uživatelů, to je bezmála o 100 tisíc více než v lednu 2011.“
Ve skutečnosti návštěvnost samotného webu Týden.cz vzrostla v období od ledna 2011 do ledna 2012 jen o 43 tisíc reálných uživatelů. Na zbytku se podílely weby, které běží pod doménou druhého řádu. Jedná se o Instinkt, PcTuning a Profit, který se začal do návštěvnosti webu Týden.cz započítávat právě v lednu letošního roku a vylepšil tak návštěvnost Týdne o 22,5 tisíce reálných uživatelů
Kategorie zpravodajství v únoru zaznamenala obecně pokles návštěvnosti. Jedním z webů s největším poklesem počtu reálných uživatelů byl zpravodajský web TV Nova tn.cz, který se v únoru propadl o 23 procent. Přitom v lednu zaznamenal naopak nárůst o více než 19 procent. Tn.cz v únoru sice měla méně měsíčních reálných uživatelů než v prosinci, i přes tento pokles dokázala ve srovnání s prosincem zvýšit počet denních reálných uživatelů z 55 na 57,5 tisíce.
Nedaří se příliš ani vyhledávači Vybereme.cz, který stejně jako tn.cz provozuje CET 21. V prosinci se propadl o necelých 15 %, v lednu o dalších 20,5 procenta a únoru jen korigoval symbolickým nárůstem 3 procenta reálných uživatelů.
Weby televizí zaznamenaly v únoru jako jedny z mála webů výrazný nárůst počtu reálných uživatelů. Nova.cz + 13,25 %, Barrandov.tv + 20,45 %, Prima Cool + 14,83 %.
E-komerce
V únoru, už druhý měsíc po sobě klesl Seznamu počet reálných uživatelů na serveru Zboží.cz. V lednu v meziměsíčním srovnání o více než 10 procent, v únoru pak o dalších téměř 8 procent. Návštěvnost se tak vrátila na předříjnovou úroveň. U Zboží.cz není tento pokles na začátku roku neobvyklý, protože koriguje podstatný nárůst v závěru roku, který zřejmě souvisí vyhledáváním nejvýhodnější nabídky pro nákup vánočních dárků.
Podobný pokles potkal v prvních dvou měsících letošního roku i další weby z kategorie e-komerce. Cenový srovnávač Heuréka zaznamenal v lednu pokles počtu reálných uživatelů o více než 13 procent, v únoru pak o dalších 6 procent.
Směrem dolů se vydala také návštěvnost aukčního serveru Aukro.cz, když v lednu klesla o 5 procent a vrátila se po dvou předcházejících měsících pod hranici dvou milionů reálných uživatelů. V únoru pak následoval další výraznější pokles, tentokrát o 10 procent.
Naopak inzertní servery jako Bazos.cz, sbazar.cz či hyperinzerce.cz si v lednu, co se týče počtu reálných uživatelů, polepšily. Zřejmě to souvisí s povánočním prodejem nevhodných dárků. V únoru všem uvedeným webům návštěvnost opět spadla, ale například hyperinzerce.cz si i přes měsíční pokles počtu reálných uživatelů o tři procenta dokázala udržet růst, co se týče denní návštěvnosti. Ta se v lednu zvýšila o 1,6 procenta na 48 048 reálných uživatelů.
Mezi rekordmany patří v kategorii e-komerce inzertní server spěcháto.cz. V lednu přidal více než 27 procent reálných uživatelů, v únoru ale dokázal přilákat v meziměsíčním srovnání skoro dvojnásobný počet uživatelů. V únoru serveru vzrostl počet reálných uživatelů o 97 procent a překonal tak hranici 539 tisíc reálných uživatelů. Za neobvykle vysokým nárůstem, který nápadně vybočuje z čísel, jež dosáhly ostatní weby z kategorie e-komerce, stojí nepochybně masivní internetová a televizní reklamní kampaň.
Počasí táhne
Už od prosince se daří webům zaměřeným na informace o počasí. Podstatný nárůst počtu reálných uživatelů zaznamenal například Meteopress.cz (prosinec + 34 %, leden + 38 %, únor + 14 %). Polepšilo si také Počasí.cz (prosinec + 11 %, leden + 21 %, únor + 19 %).
Reální uživatelé 12/2011 | Reální uživatelé 1/2012 | Reální uživatelé 2/2012 | |
---|---|---|---|
Počasí.cz | 584 309 | 706 731 | 838 212 |
Meteopress.cz | 122 860 | 169 262 | 192 754 |
Sociální sítě
Tuzemské sociální sítě čelí dlouhodobě odlivu části uživatelů na Facebook a nově i na Google+. Není proto příliš překvapivé, že počet reálných uživatelů webů Líbímseti.cz či Lidé.cz má za poslední rok sestupnou tendenci.
Zajímavý je ale vývoj návštěvnosti webu Spolužáci.cz, který se v únoru přiblížil počtem reálných uživatelů webu Lidé.cz. Rozdíl mezi oběma weby ze stáje Seznamu byl v únoru pouhých 40 tisíc reálných uživatelů.
Skokani měsíce
Největším skokanem měsíce byl podle Netmonitoru již zmiňovaný web spěcháto.cz, který v únoru přidal 97 % reálných uživatelů. O více jak třetinu si polepšila kulturní rubrika na Novinkách. O 32 % stoupl počet uživatelů webu Doma.cz, provozovaného CET 21.