Hlavní navigace

Netmonitor: weby o počasí mají žně

29. 3. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 21971
Netmonitor tento týden zveřejnil oficiální čísla návštěvnosti za únor. Podívejme se, jaké jsou zajímavé poznatky z publikovaných čísel. Kdo ztrácí, kdo roste?

Kdo do nového roku vkročil, co se týče návštěvnosti, úspěšně a kdo se naopak musel vyrovnat s odlivem zájmu uživatelů? Podívali jsme se na oficiální čísla Netmonitoru za leden a únor u serverů s denní návštěvností nad 10 000 uživatelů.

Nejdříve obecně k celkovým číslům za český Internet. Měsíčně na něj zavítalo v lednu a únoru okolo osmi milionů uživatelů. V lednu byla hranice osmi milionů reálných uživatelů o několik desítek tisíc překonána, zatímco v únoru počet uživatelů poklesl meziměsíčně o jedno procento na 7,98 milionů. Na měsíčním poklesu se mohla projevit skutečnost, že únor byl o dva dny kratší než leden. Ve skutečnosti došlo ale k poklesu i v počtu denních uživatelů.

Neotřesitelný Seznam

Hegemonem českého Internetu je stále Seznam a na této skutečnosti nic nemění ani lednová a únorová data Netmonitoru. Svou neotřesitelnou pozici dokázal Seznam za poslední tři roky ještě upevnit. Když například v roce 2009 na něj zavítalo 70 procent uživatelů, v prvních dvou měsících letošního roku to bylo 78 procent uživatelů.

Jestliže v únoru zaznamenal Seznam 6,2 milionů reálných uživatelů, druhá MAFRA se musela spokojit s 3,9 miliony reálných uživatelů. Mafru následují Centrum Holdings (3,7 mil.) a společnosti, zabývající se mediálním zastupováním: AdActive, který v únoru přeskočil konkurenční ImpressionMedia o pouhých 90 reálných uživatelů, a  Goldbach audience s necelými 3,5 miliony reálných uživatelů. Centrum se tak po lednovém propadu za AdActive a ImpressionMedia vrátilo na třetí místo.

Počet reálných uživatelů
Seznam MAFRA Centrum Holdings AdActive ImpressionMedia
prosinec 2011 6 196 604 3 932 603 3 434 982 3 314 504 3 482 951
leden 2012 6 294 422 4 066 621 3 714 511 3 762 929 3 739 953
únor 2012 6 216 489 3 934 094 3 707 872 3 505 808 3 505 718

Zpravodajské weby

Zajímavá je situace na poli zpravodajských serverů, kterým dominují Novinky.cz a iDNES.cz. Od loňského září, kdy iDNES.cz, co do počtu reálných uživatelů, spadl pod Novinky.cz, se mu nepodařilo tento trend zvrátit.

Pokud porovnáme oba servery pouze v kategorii zpravodajství, je rozdíl mezi iDNES.cz a Novinkami o poznání markantnější. iDNES nedosahuje ani poloviny měsíčních reálných uživatelů Novinek. U denních reálných uživatelů překonaly Novinky druhý iDNES.cz v únoru téměř čtyřikrát.

Jak si stojí Novinky a iDNES.cz v kategorii zpravodajství (porovnání pouze v rubrice zpravodajství), je zřejmé z následující­ho grafu:

Výsledky v kategorii zpravodajství.

Výsledky v kategorii zpravodajství.

To, že někteří provozovatelé dělají s návštěvností triky tak, aby vypadala lépe než ve skutečnosti, je známý fakt, o kterém jsme na Lupě psali už v minulosti. Zajímavá je v této souvislosti zpráva, kterou na začátku března zveřejnil Týden.cz. V článku s názvem „Čtenost deníku TÝDEN.CZ raketově roste. Děkujeme“ informuje své čtenáře, že „Internetové stránky on-line deníku TÝDEN.CZ v lednu navštívilo 600 903 reálných uživatelů, to je bezmála o 100 tisíc více než v lednu 2011.“

Ve skutečnosti návštěvnost samotného webu Týden.cz vzrostla v období od ledna 2011 do ledna 2012 jen o 43 tisíc reálných uživatelů. Na zbytku se podílely weby, které běží pod doménou druhého řádu. Jedná se o Instinkt, PcTuning a Profit, který se začal do návštěvnosti webu Týden.cz započítávat právě v lednu letošního roku a vylepšil tak návštěvnost Týdne o 22,5 tisíce reálných uživatelů

Kategorie zpravodajství v únoru zaznamenala obecně pokles návštěvnosti. Jedním z webů s největším poklesem počtu reálných uživatelů byl zpravodajský web TV Nova tn.cz, který se v únoru propadl o 23 procent. Přitom v lednu zaznamenal naopak nárůst o více než 19 procent. Tn.cz v únoru sice měla méně měsíčních reálných uživatelů než v prosinci, i přes tento pokles dokázala ve srovnání s prosincem zvýšit počet denních reálných uživatelů z 55 na 57,5 tisíce.

Nedaří se příliš ani vyhledávači Vybereme.cz, který stejně jako tn.cz provozuje CET 21. V prosinci se propadl o necelých 15 %, v lednu o dalších 20,5 procenta a únoru jen korigoval symbolickým nárůstem 3 procenta reálných uživatelů.

Weby televizí zaznamenaly v únoru jako jedny z mála webů výrazný nárůst počtu reálných uživatelů. Nova.cz + 13,25 %, Barrandov.tv + 20,45 %, Prima Cool + 14,83 %.

E-komerce

V únoru, už druhý měsíc po sobě klesl Seznamu počet reálných uživatelů na serveru Zboží.cz. V lednu v meziměsíčním srovnání o více než 10 procent, v únoru pak o dalších téměř 8 procent.  Návštěvnost se tak vrátila na předříjnovou úroveň. U Zboží.cz není tento pokles na začátku roku neobvyklý, protože koriguje podstatný nárůst v závěru roku, který zřejmě souvisí vyhledáváním nejvýhodnější nabídky pro nákup vánočních dárků.

Podobný pokles potkal v prvních dvou měsících letošního roku i další weby z kategorie e-komerce. Cenový srovnávač Heuréka zaznamenal v lednu pokles počtu reálných uživatelů o více než 13 procent, v únoru pak o dalších 6 procent.

Směrem dolů se vydala také návštěvnost aukčního serveru Aukro.cz, když v lednu klesla o 5 procent a vrátila se po dvou předcházejících měsících pod hranici dvou milionů reálných uživatelů. V únoru pak následoval další výraznější pokles, tentokrát o 10 procent.

Naopak inzertní servery jako Bazos.cz, sbazar.cz či hyperinzerce.cz si v lednu, co se týče počtu reálných uživatelů, polepšily. Zřejmě to souvisí s povánočním prodejem nevhodných dárků. V únoru všem uvedeným webům návštěvnost opět spadla, ale například hyperinzerce.cz si i přes měsíční pokles počtu reálných uživatelů o tři procenta dokázala udržet růst, co se týče denní návštěvnosti. Ta se v lednu zvýšila o 1,6 procenta na 48 048 reálných uživatelů.

Mezi rekordmany patří v kategorii e-komerce inzertní server spěcháto.cz. V lednu přidal více než 27 procent reálných uživatelů, v únoru ale dokázal přilákat v meziměsíčním srovnání skoro dvojnásobný počet uživatelů. V únoru serveru vzrostl počet reálných uživatelů o 97 procent a překonal tak hranici 539 tisíc reálných uživatelů. Za neobvykle vysokým nárůstem, který nápadně vybočuje z čísel, jež dosáhly ostatní weby z kategorie e-komerce, stojí nepochybně masivní internetová a televizní reklamní kampaň.

Počasí táhne

Už od prosince se daří webům zaměřeným na informace o počasí. Podstatný nárůst počtu reálných uživatelů zaznamenal například Meteopress.cz (prosinec + 34 %, leden + 38 %, únor + 14 %). Polepšilo si také Počasí.cz (prosinec + 11 %, leden + 21 %, únor + 19 %).

Reální uživatelé 12/2011 Reální uživatelé 1/2012 Reální uživatelé 2/2012
Počasí.cz 584 309 706 731 838 212
Meteopress.cz 122 860 169 262 192 754

Sociální sítě

Tuzemské sociální sítě čelí dlouhodobě odlivu části uživatelů na Facebook a nově i na Google+. Není proto příliš překvapivé, že počet reálných uživatelů webů Líbímseti.cz či Lidé.cz má za poslední rok sestupnou tendenci.

Křisťálová Lupa 24 hlasovani

Zajímavý je ale vývoj návštěvnosti webu Spolužáci.cz, který se v únoru přiblížil počtem reálných uživatelů webu Lidé.cz. Rozdíl mezi oběma weby ze stáje Seznamu byl v únoru pouhých 40 tisíc reálných uživatelů.

Skokani měsíce

Největším skokanem měsíce byl podle Netmonitoru již zmiňovaný web spěcháto.cz, který v únoru přidal 97 % reálných uživatelů. O více jak třetinu si polepšila kulturní rubrika na Novinkách. O 32 % stoupl počet uživatelů webu Doma.cz, provozovaného CET 21.

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).