Hlavní navigace

Nova se dnes zbaví posledního nepříjemného dědictví po Janu Andruškovi

9. 12. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Nynější šéfové Novy doufají, že definitivně vyžehlí vztahy s ostatními hráči na televizním trhu, jimž bývalý ředitel vyhrožoval žalobami. Celé to připomíná dost nepovedenou tragikomedii.

Zametání střepů po exřediteli

Poslední krok k urovnání pokažených vztahů na českém televizním trhu z éry generálního ředitele Jana Andruška dnes čeká televizi Nova. Po zrušení nepovedené obchodní politiky z roku 2013, která vedla k masivnímu odlivu reklamních klientů ke konkurenční Primě a zastavení vlastního projektu elektronického měření televizní sledovanosti, jde o definitivní potvrzení návratu k původnímu kurzu Novy, kdy nejsledovanější česká televize nezpochybňovala základní hodnoty a pravidla trhu. Pro Jana Andruška, který se z pozice šéfa Novy snažil tato pravidla přepsat a nastavit nová, která by udávala především „jeho“ Nova, však dnešek rozhodně nebude příjemným dnem.

Valná hromada Asociace televizních organizací (ATO) totiž bude rozhodovat o přijetí společnosti CET 21, která je provozovatelem Novy, za svého stálého člena. Uzavřela by se tak jedna krátká kapitola české televizní historie, kdy Nova z této profesní organizace pod hrozbou vyloučení sama v lednu 2013 vystoupila, protože připravovala konkurenční projekt televizních peoplemetrů, jímž by zrušila „jednotnou měnu“ pro prodej reklamních časů v Česku. Nelíbilo se jí totiž, že v tendru, který ATO vypsala na novou vlnu vlastního peoplemetrového měření pro léta 2013 až 2017, vyhrála společnost Mediaresearch, a společně s agenturou Médea proto založila konkurenční Sdružení pro měření sledovanosti, jež mělo spustit vlastní peoplemetry.


Foto: Mediaresearch

Nova chtěla mít peoplemetry pod kontrolou, ale nevyšlo to

Jak nevyhrál AC Nielsen

Celá kauza začala v roce 2011, kdy ATO vybírala nového realizátora elektronického měření televizní sledovanosti v Česku. Nova ovládaná tehdejším šéfem CME Adrianem Sarbu se snažila o to, aby v provozování peoplemetrů nepokračovala společnost Mediaresearch, již si spojovala se svým bývalým generálním ředitelem Petrem Dvořákem, jenž na podzim 2011 vyhrál výběrové řízení na šéfa České televize. Sarbu se obával, že by Dvořák mohl z pozice ředitele ČT ovlivňovat způsob měření sledovanosti a Novu tak poškodit. Mediaresearch se o další pokračování v realizaci měření sledovanosti pro ATO skutečně ucházela. Vedle ní se do soutěže přihlásily ještě tři společnosti: TNS AISA, GfK Czech a AC Nielsen Czech Republic.

Společnosti GfK Czech a AC Nielsen byly vyřazeny hned v prvním kole kvůli nesplnění formálních požadavků. AC Nielsen byl přitom považován za favorita Novy – zvítězil v obdobném tendru v Rumunsku, kde má majitel Novy rovněž silnou pozici a tamní televizní skupinu Pro TV vybudoval tehdejší šéf CME Adrian Sarbu. Při pozdějším posuzování nabídek dvou zbývajících uchazečů hodnotící komise ATO vyřadila nabídku agentury TNS AISA kvůli nesplnění kvalitativních požadavků a doporučila za vítěze tendru vyhlásit společnost Mediaresearch. Proti tomu se ale ostře ohradila Nova, která žádala celou soutěž zrušit a vypsat novou. Zároveň hodlala blokovat jakékoli rozhodnutí o vítězi, protože ATO má podle svých stanov o tak důležité záležitosti rozhodnout jednomyslně.


Foto: archiv CME

Adrian Sarbu zažil v roce 2011 dvě velké porážky: neprosadil AC Nielsen jako realizátora měření televizní sledovanosti v Česku a nezabránil zvolení exředitele Novy Petra Dvořáka šéfem veřejnoprávní České televize

Když ne u ATO, založíme jiné sdružení

S výběrem společnosti Mediaresearch tak souhlasila jen Česká televize, FTV Prima a Asociace komunikačních agentur. Souhlas Novy scházel. ATO se tedy uchýlila k úhybnému manévru, když nejprve nechala hlasovat o návrhu Novy, zda se má tendr zrušit a vypsat nový. Když tento návrh hlasováním neprošel, ATO automaticky prohlásila za vítěze soutěže společnost Mediaresearch – nehledě na protesty Novy, která se snažila výběr provozovatele peoplemetrů už v době zasedání výběrové komise zhatit odvoláním svých zástupců Renaty TýmovéVáclava Prejzka, s nimiž kvůli tomu dokonce rozvázala pracovní poměr „na hodinu“ (oba později uspěli s žalobou u soudu, Renata Týmová je nyní šéfkou výzkumu v České televizi).

Jeden z neúspěšných účastníků tendru ATO se posléze obrátil se stížností na antimonopolní úřad, který poté prověřoval celou veřejnou obchodní soutěž. Stížnost měla pocházet od společnosti AC Nielsen a cílem mělo být znejistění ATO a možné opakování soutěže. Nova se mezitím dohodla s největší mediální agenturou v zemi, Médeou, na vzniku Sdružení pro měření sledovanosti, jehož hlavním cílem bylo zavedení nového měření televizní sledovanosti v Česku, nezávislého na měření ATO. Jedinými dvěma známými členy tohoto sdružení byla Nova a Médea. Sdružení dlouho nevyvíjelo žádnou činnost a fungovalo spíše jako nátlaková skupina, ale když antimonopolní úřad dal v roce 2013 za pravdu ATO a posvětil vítězství společnosti Mediaresearch, ledy se hnuly.

BRAND24


Foto pro DigiZone.cz: Ondřej Hošt

S Novou se do dobrodružství s druhými peoplemetry pustil i majitel agentury Médea a TV Barrandov Jaromír Soukup. Zároveň stáhl přihlášku TV Barrandov za řádného člena ATO.

Druhé peoplemetry se ani nerozjely

Na jaře 2013 vyhlásilo Sdružení pro měření sledovanosti vlastní tendr na realizátora měření, v němž zvítězila společnost AC Nielsen. Ta následně začala připravovat panel domácností, který svou velikostí připomínal panel společnosti Mediaresearch. Měl mít 1900 domácností, v nichž se začalo zkušebně měřit loni v říjnu. V té době však už CME nevedl Adrian Sarbu a krátce po něm skončil i generální ředitel Novy Jan Andruško. Jeho nástupce Christoph Mainusch v polovině prosince 2013 rozhodl, že Nova bude i v roce 2014 prodávat reklamní časy podle měření ATO/Mediaresearch a přípravu paralelního měření od společnosti AC Nielsen zastavil. Tím skončil i celý projekt druhých peoplemetrů v Česku.

Paradoxní je, že Nova, která celou tuto krizi vyvolala, nikdy nepřestala data od ATO a potažmo Mediaresearch odebírat a prodávala podle nich reklamu i v době, kdy chystala svoje vlastní měření sledovanosti (a nebyla členem ATO). Od ledna 2013 si tato data nakupovala jako externí klient na základě dlouhodobé smlouvy. To se děje dodnes. Letos Nova pod novým vedením podala žádost o stálé členství v ATO a pokud jí bude na dnešní valné hromadě vyhověno, stane se plnohodnotným členem asociace od 1. ledna 2015. A ještě jeden paradox: společnost AC Nielsen, kvůli které celý spor vznikl, letos v červenci oznámila, že kupuje většinový podíl ve společnosti Mediaresearch. Stalo se tak jen několik dní po definitivním verdiktu antimonopolního úřadu, že vítězství Mediaresearch v tendru ATO bylo čisté. Všichni tedy mohou být spokojeni. Až na Jana Andruška.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).