
Ilustrace: Nenad Vitas
Všiml si toho nedávno už Jiří Hlavenka: řada českých médií v zaujetí sebe samými ohlašují příchod Novy na Internet málem jako příchod spasitele, který naučí český Internet konečně vydělávat a dosavadní hráče pošle na střídačku. V tom případě je zajímavé, že to neudělala už dávno a třeba zmiňované lákání diváků na Internet skrze obrazovku, o které se loni pokoušela formou odkazů v Televizních novinách, jí nepomohlo od propadu návštěvnosti webu nova.cz mezi loňským lednem a zářím o 16 procent (na legračních 33 885 denních uživatelů).
Nova měla na Internet přijít už dávno a stejně jako ostatní velké mediální domy „staré éry“ podcenila jeho význam. Důvodem přitom nebyl nedostatek financí, ale opět hlavně nedostatek pružnosti v myšlení a pocit vlastnictví nevyčerpatelného zlatého dolu. Televizní svět je v této uhrančivé schopnosti zvláště výkonný, a tak hlavní úkol managementu Novy nyní nespočívá v dobývání Internetu, ale ve změně myšlení vlastních zaměstnanců, pro které se ten podivný a podceňovaný Internet náhle musí stát číslem jedna. A to za podmínek, kdy sehnat odborníky na televizi a Internet zároveň je téměř nemožné a svéhlavost „televizáků“ často učebnicová. V tomto ohledu tedy není Petru Dvořákovi a jeho týmu vůbec co závidět – ostatně ještě na říjnovém klubovém večeru SPIRu na téma Internet vs. TV zástupci Novy nešetřili sebevědomím ve smyslu „jsme jednička a zůstaneme jí Internetu navzdory“.

Nova se o průlom přesto musí pokusit, o což se teď snaží pomocí „zábavně-zpravodajského“ webu tn.cz. Tady však útočí na silně obsazené pozice: od iDnes přes Novinky a Aktuálně či iHned po Blesk.cz je vytěžena každá smysluplná nika v poptávce čtenářů (diváků). Sázka na maximum videa je nutná, ale jde o cestu stále natolik neprošlapanou, že snadno může skončit fiaskem.
Nova navíc svoji největší šanci na úspěch nechává stále ležet nevyužitou: práci s komunitami. Zatímco totiž v internetovém zpravodajství (byť bulvárním) stojí proti přesile konkurentů, zde má k dispozici naopak silné šiky spojenců. Fanouškovské weby seriálů jako Lost.cz (který se dokázal probojovat na třetí místo v loňské Křišťálové Lupě) přímo čekají na podporu ze strany televize, která se jí snadno vrátí ve sledovanosti a v příjmech z reklamy a prodejů suvenýrů (za typickou chybu lze vůbec považovat fakt, že podobný web nevznikl v režii Novy). Inspirovat se ostatně může u televizí za oceánem, které se bez podobné internetové strategie už snad ani neobejdou. Nova přesto v první vlně s těmito projekty nepočítá a fandové seriálů tak zůstanou odkázáni na svépomoc – ačkoliv to asi nebudou pociťovat jako zvláštní újmu.
Příchod Novy na Internet je tak spíše symbolickým krokem než osudovým. Trhu prospěje zvýšená pozornost a edukace inzerentů i příliv dalších peněz. A nám uživatelům další zahuštění konkurence – tedy pokud to máte rádi červené…