Hlavní navigace

Nova si minulý týden polepšila nejvíc z českých televizí, jako skupina ji v růstu předběhla Prima

23. 3. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

UVNITŘ TOP 10 POŘADŮ TÝDNE – Nově nadále stárne publikum, mladší diváci se přesouvají na Primu. O mladší cílové skupiny přichází i ČT 1, která naopak sílí v širší cílové skupině 15+.

Mezitýdenní vývoj (vs. 11. týden 2015)

Cílová skupina 15+

Komerčním televizím se minulý týden dařilo na úkor veřejnoprávní České televize. Největší růst v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku oproti předminulému týdnu zaznamenal hlavní kanál Primy, který si polepšil o 0,63 procentního bodu na hodnotu 24,57 procenta. Dařilo se i ČT 1, která rostla o 0,48 procentního bodu na podíl 15,34 procenta, a také Primě Cool, jež si polepšila o 0,39 procentního bodu na 3,43 procenta. Naopak největší pokles zaznamenala ČT Sport, která se nemohla pochlubit tak zajímavými sportovními přenosy jako v předminulém týdnu a pohoršila si o 1,67 procentního bodu na hodnotu 4,08 procenta. Za zmínku stojí i pokles Smíchova, kterému ubylo 0,22 procentního bodu (na hodnotu 1,56 procenta).

PŘEDMINULÝ TÝDEN: Prima skokanem týdne, Nova Cinema klesla na pozici šestky na trhu

Absence atraktivních sportovních přenosů ovlivnila vývoj celkového podílu České televize, která si v součtu všech šesti svých programů v souhrnném celodenním podílu na dospělém publiku oproti předminulému týdnu pohoršila o 1,09 procentního bodu na 29,42 procenta. Dvě velké komerční televizní skupiny oproti tomu rostly. Vedoucí pozici si podržela skupina Nova, která si polepšila o 0,43 procentního bodu na hodnotu 33,14 procenta. V jejím případě ale dva z pěti volně šířených kanálů klesaly – kromě zmíněného Smíchova také Telka. Větší růst než skupina Nova zaznamenala konkurenční skupina Prima, jež si polepšila o 0,80 procentního bodu na souhrnný podíl 21,84 procenta. Kromě dokumentární Primy Zoom stoupaly všechny její stanice.

Top 10 všechny stanice (12. týden 2015)

Cílová skupina 15–54

Jestliže u dospělého publika nad 15 let minulý týden v průměrném celodenním podílu na sledovanosti nejvíce rostl hlavní kanál Novy, u mladšího publika od 15 do 54 let, na které se orientuje právě skupina Nova, zaznamenala největší růst Prima Cool. Ve srovnání s předminulým týdnem si polepšila o 0,74 procentního bodu na hodnotu 5,35 procenta. Druhý největší růst připadl na ČT 1 (+ 0,48 procentního bodu na 11,60 procenta), třetí na Novu (+ 0,32 procentního bodu na 27,06 procenta). Opačný trend vykázala ČT Sport, která si stejně jako u dospělého publika nad 15 let pohoršila nejvíc ze všech měřených stanic: konkrétně o 1,51 procentního bodu na podíl 4,68 procenta. Za zmínku ještě stojí pokles Smíchova, který si pohoršil o 0,40 procentního bodu na hodnotu 2,48 procenta.

MINULÝ ROK: Nova jako jediná skupina klesala, hlavní kanál nejvíc ze všech českých televizí

Skupinové výsledky tří největších televizních domů v zemi naznačují, jak se přelévají mladší diváci. Jestliže v širší kategorii všech dospělých diváků nad 15 let si skupina Nova minulý týden znatelněji polepšila, u mladších diváků, na které se sama programově a obchodně zaměřuje, stagnovala. Její souhrnný podíl vzrostl o jednu setinu procentního bodu na hodnotu 38,07 procenta. I tak si podržela výrazný náskok před konkurencí. V pořadí druhá Česká televize zaznamenala pokles o 0,52 procentního bodu (tedy poloviční oproti širší divácké skupině D15+) na hodnotu 24,86 procenta. Naopak skupina Prima si viditelně přilepšila, když její souhrnný celodenní podíl stoupl o 1,03 procentního bodu na hodnotu 21,69 procenta.

Kanály – průměrné podíly (12. týden 2015)
Graf podílu kanálů (12. týden 2015)
Graf podílu skupin (12. týden 2015)

Meziroční vývoj (vs. 12. týden 2014)

Cílová skupina 15+

V meziročním srovnání s 12. týdnem loňského roku si z jednotlivých televizních stanic v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let nejvíce polepšila ČT Sport. Její podíl meziročně narostl o 1,06 procentního bodu na hodnotu 4,08 procenta. Dařilo se i Smíchovu, jenž rostl o 0,50 procentního bodu na 1,56 procenta, a Primě love (+ 0,40 procentního bodu na 2,55 procenta). Naopak největší meziroční pokles zaznamenala zpravodajská ČT 24, která si pohoršila o 0,94 procentního bodu na hodnotu 3,78 procenta. Výrazně klesala i ČT 1, a to o 0,79 procentního bodu na 15,34 procenta a TV Barrandov, jež si pohoršila o 0,50 procentního bodu na hodnotu 3,84 procenta.

Z hlediska celých televizních skupin a jejich souhrnných celodenních podílů na dospělém publiku meziročně nejvíc stoupala skupina Prima. Její čtyři televizní kanály si dohromady polepšily o 0,28 procentního bodu na hodnotu 21,84 procenta. Nepatrně nižší růst – o 0,26 procentního bodu na 33,14 procenta – vykázala skupina Nova. V jejím případě však tři z pěti volně šířených programů meziročně mírně klesaly. Celkový pokles, i když mírný, zaznamenala Česká televize, která si meziročně pohoršila o 0,19 procentního bodu na souhrnný podíl 29,42 procenta. V jejím případě z šesti programů čtyři stoupaly a dva klesaly (zmiňované ČT 24 a ČT 1). U žádné z velkých televizních skupin se meziročně nedařilo absolutně všem programům.

ebf - tip do článku - debata

Graf týdenních podílů kanálů (2015)

Cílová skupina 15–54

U mladšího publika od 15 do 54 let si z jednotlivých televizních stanic meziročně v průměrném celodenním podílu na sledovanosti nejvíce polepšila ČT Sport, jejíž podíl narostl o 1,07 procentního bodu na 4,68 procenta. Výrazně rostl i zábavný kanál Smíchov, konkrétně o 0,79 procentního bodu na hodnotu 2,48 procenta, a také Prima love (+ 0,52 procentního bodu na 3,16 procenta). Opačný trend vykázala ČT 1, která si meziročně u mladých pohoršila více než u dospělého publika nad 15 let, konkrétně o 1,03 procentního bodu na hodnotu 11,60 procenta. Mladé diváky ztrácí i TV Barrandov, jež se meziročně propadla o 0,75 procentního bodu na podíl 2,61 procenta, a také zpravodajská ČT 24, která ztratila 0,70 procentního bodu a letos dosáhla hodnoty 2,00 procenta.

Česká televize se u mladšího publika meziročně propadala i jako celek. V souhrnném celodenním podílu na sledovanosti v této cílové skupině si pohoršila o 0,49 procentního bodu na hodnotu 24,86 procenta. Naopak obě velké komerční televizní skupiny si přibližně o jeden procentní bod polepšily. Nejvíce skupina Prima, jejíž podíl meziročně narostl o 1,08 procentního bodu na hodnotu 21,69 procenta, obdobný růst o 1,03 procentního bodu na 38,07 procenta ale zaznamenala i skupina Nova. Obě komerční skupiny ale zaznamenaly u jednoho ze svých kanálů silnější meziroční pokles: Nova u Cinemy (- 0,32 procentního bodu na 5,91 procenta), Prima u hlavního kanálu (- 0,29 procentního bodu na 10,93 procenta).

Tabulka týdenních podílů kanálů (2015)

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).