Meziroční srovnání (vs. rok 2013)
Cílová skupina 15+
Nejsledovanější českou televizí zůstala i v roce 2014 Nova. K jejímu hlavnímu kanálu denně usedalo v průměru 23,24 procenta dospělého publika staršího 15 let. Oproti roku 2013 si ale pohoršila o 0,37 procentního bodu. Meziroční pokles vykázaly i hlavní programy České televize a Primy. Zatímco Prima klesla nepatrně o 0,56 procentního bodu na hodnotu 14,04 procenta, ČT 1 vykázala výraznější pokles o 1,48 procentního bodu na podíl 15,21 procenta. I přes podzimní prohry s Primou si ale udržela pozici druhé nejsledovanější televize v zemi. Televizí, která v roce 2014 nejvíc zvýšila svůj podíl na trhu, byla ČT Sport. Polepšila si o 1,21 procentního bodu na hodnotu 4,37 procenta. Významně rostlo i dětské Déčko – o 0,96 procentního bodu na 1,32 procenta.
ROK 2013: ČT se v roce 2013 bez olympiády a Eura propadla pod Novu, skokanem roku Fanda
Z hlediska celých televizních skupin nedošlo v roce 2014 k žádnému zásadnímu překvapení. Pozice tří největších televizních domů v zemi se nezměnily, v souhrnném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let vedla skupina Nova s hodnotou 31,98 procenta. Oproti roku 2013 si dokonce polepšila o 0,81 procentního bodu. Dva procentní body za Novou zůstala Česká televize, která meziročně spíše stagnovala, když si polepšila o čtyři setiny procentního bodu na souhrnný podíl 29,87 procenta. Jako jediná z „velké trojky“ loni klesala skupina Prima, která se ve srovnání s rokem 2013 propadla o 0,89 procentního bodu na hodnotu 21,55 procenta. V jejím případě se na poklesu podílela kromě hlavního kanálu i Prima Cool.
Cílová skupina 15–54
V mladší cílové skupině diváků od 15 do 54 let, na kterou programově i obchodně cílí skupina Nova, si loni v průměrném celodenním podílu na publiku nejvíce polepšil dětský kanál ČT :D. Jeho podíl narostl o 1,59 procentního bodu na hodnotu 2,21 procenta. Obdobný růst o 1,26 procentního bodu zaznamenala i sesterská ČT Sport, která vykázala celoroční podíl 4,78 procenta. Významně si polepšil i Smíchov ze skupiny Nova, jehož podíl rostl o 0,60 procentního bodu na hodnotu 2,11 procenta. Naopak největší meziroční pokles zaznamenal hlavní kanál Novy, který se propadl o rovný jeden procentní bod na podíl 25,45 procenta. Významně klesala i zpravodajská ČT 24, a to o 0,84 procentního bodu na 2,39 procenta, a také Prima Cool (o 0,66 procentního bodu na 4,99 procenta) a ČT 1 (o 0,63 procentního bodu na 12,33 procenta).
V meziročním srovnání výkonu celých televizních skupin došlo k poněkud jinému vývoji než u širší kategorie všech dospělých diváků nad 15 let. Skupina Nova si v souhrnném celodenním podílu na publiku od 15 do 54 let udržela prvenství, oproti roku 2013 si ale polepšila jen o dvě setiny procentního bodu na hodnotu 36,19 procenta. Česká televize na druhé pozici zaostávala o víc než deset procentních bodů. Loni průměrně každý den oslovila 25,78 procenta publika z věkové kategorie 15 až 54 let, což bylo o 1,61 procentního bodu více než v roce 2013. Kavčí hory tak pokračovaly v trendu omlazování publika, který je patrný od nástupu nynějšího generálního ředitele Petra Dvořáka. Jako jediná z „velké trojky“ loni klesala skupina Prima, a to o 1,19 procentního bodu na hodnotu 21,20 procenta.
Kanál | Podíl 2014 (D15+, %) | vs. 2013 | vs. 2012 | Kanál | Podíl 2014 (D15–54, %) | vs. 2013 | vs. 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ČT 1 | 15,21 | – 1,48 | – 1,15 | ČT 1 | 12,33 | – 0,63 | – 0,57 |
ČT 2 | 4,36 | + 0,30 | + 0,19 | ČT 2 | 3,77 | – 0,02 | + 0,08 |
ČT Sport | 4,37 | + 1,21 | – 0,04 | ČT Sport | 4,78 | + 1,26 | – 0,17 |
ČT 24 | 4,34 | – 1,18 | – 0,88 | ČT 24 | 2,39 | – 0,84 | – 0,79 |
ČT :D | 1,32 | + 0,96 | --- | ČT :D | 2,21 | + 1,59 | --- |
ČT art | 0,27 | + 0,22 | --- | ČT art | 0,30 | + 0,24 | --- |
Nova | 23,24 | – 0,37 | – 1,42 | Nova | 25,45 | – 1,00 | - 1,84 |
Nova Cinema | 4,39 | + 0,06 | – 0,49 | Nova Ciema | 5,75 | + 0,04 | – 0,41 |
Fanda | 1,58 | + 0,12 | + 1,27 | Fanda | 1,80 | + 0,05 | + 1,41 |
Smíchov | 1,40 | + 0,44 | --- | Smíchov | 2,11 | + 0,60 | --- |
Telka | 1,37 | + 0,56 | --- | Telka | 1,08 | + 0,33 | --- |
Prima | 14,04 | – 0,56 | – 4,04 | Prima | 11,27 | - 0,52 | – 4,27 |
Prima Cool | 3,25 | – 0,43 | – 0,63 | Prima Cool | 4,99 | – 0,66 | – 0,92 |
Prima love | 2,25 | + 0,09 | + 0,02 | Prima love | 2,77 | + 0,01 | - 0,02 |
Prima Zoom | 2,01 | + 0,01 | --- | Prima Zoom | 2,17 | – 0,02 | --- |
TV Barrandov | 4,58 | + 0,19 | – 0,62 | TV Barrandov | 3,33 | – 0,54 | – 1,55 |
Atmedia | 3,88 | + 0,57 | + 1,87 | Atmedia | 3,92 | + 0,42 | + 1,25 |
ostatní TV | 8,16 | – 0,70 | – 0,43 | ostatní TV | 9,60 | – 0,30 | – 0,05 |
skupina ČT | 29,87 | + 0,04 | – 0,29 | skupina ČT | 25,78 | + 1,61 | + 1,06 |
skupina Nova | 31,98 | + 0,81 | + 2,13 | skupina Nova | 36,19 | + 0,02 | + 2,35 |
skupina Prima | 21,55 | – 0,89 | – 2,64 | skupina Prima | 21,20 | – 1,19 | – 3,04 |
Srovnání s rokem 2012
Cílová skupina 15+
Oproti předloňskému roku 2012, který se nesl v duchu dokončení přechodu na digitální televizní vysílání, si z jednotlivých televizních stanic v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let nejvíce polepšil Fanda ze skupiny Nova. Jeho podíl vzrostl o 1,27 procentního bodu na hodnotu 1,58 procenta. Ještě výrazněji si polepšily televize zastupované agenturou Atmedia, jejichž souhrnný podíl stoupl o 1,87 procentního bodu na loňských 3,88 procenta. Naopak největší pokles oproti roku 2012 vykázal hlavní kanál Primy, který se propadl o rekordních 4,04 procentního bodu na podíl 14,04 procenta. Významně padala i „velká“ Nova (o 1,42 procentního bodu na 23,24 procenta) a ČT 1 (o 1,15 procentního bodu na 15,21 procenta).
ROK 2012: Česká televize v roce 2012 lídrem trhu, v podílu na dospělém publiku porazila Novu
Pohledem tří největších televizních skupin v zemi a jejich souhrnných celodenních podílů na dospělém publiku oproti roku 2012 loni stoupala pouze skupina Nova. Díky startu nových kanálů Smíchov a Telka si polepšila o 2,13 procentního bodu na souhrnný podíl 31,98 procenta. Česká televize i přes vznik programů ČT :D a ČT art mírně klesla o 0,29 procentního bodu na hodnotu 29,87 procenta. Výraznější pokles zaznamenala skupina Prima, a to i přes to, že v uplynulých dvou letech spustila čtvrtý kanál Prima Zoom. Ve srovnání s rokem 2012 si pohoršila o 2,64 procentního bodu na souhrnný podíl 21,55 procenta. Prima Zoom ale zmírnila dopad velkého propadu hlavního kanálu na celkový výsledek skupiny.
Cílová skupina 15–54
U mladšího publika od 15 do 54 let si loni oproti roku 2012 v průměrném celodenním podílu na sledovanosti polepšil Fanda. Jeho podíl vzrostl o 1,41 procentního bodu na hodnotu 1,80 procenta. Následovaly televize zastupované agenturou Atmedia, jejichž souhrnný podíl 3,92 procenta byl o 1,25 procentního bodu vyšší než v roce 2012. Největší propad oproti roku 2012 zažil hlavní program Primy, který se propadl o 4,27 procentního bodu na 11,27 procenta. Nedařilo se ani „velké“ Nově, která zaznamenala pokles o 1,84 procentního bodu na hodnotu 25,45 procenta. Výrazný pokles u mladšího publika měla i TV Barrandov, která klesla o 1,55 procentního bodu na loňských 3,33 procenta.
Česká televize jako celek vykázala ve srovnání let 2014 a 2012 nárůst souhrnného celodenního podílu na publiku od 15 do 54 let o 1,06 procentního bodu na hodnotu 25,78 procenta. K růstu došlo ale jen díky startu dvou nových programů ČT :D a ČT art, které vysílají od srpna 2013. Podobně si zajistila růst i skupina Nova, která si polepšila o 2,35 procentního bodu na hodnotu 36,19 procenta. Také v jejím případě je o hodnotu, která přibližně odpovídá loňským podílům jejích dvou nových programů Smíchov a Telka. To skupina Prima ani přes vznik dokumentárního kanálu Prima Zoom ve srovnání loňského roku a roku 2012 nestoupala. Jako jediná z „velké trojky“ vykázala pokles, a to o 3,04 procentního bodu na podíl 21,20 procenta.