Hlavní navigace

Nova si v roce 2014 podržela prvenství ve sledovanosti, nejvíc ale rostly ČT Sport a ČT :D

Jan Potůček

UVNITŘ TABULKY SE SROVNÁNÍM ROKŮ 2013 A 2012 – Nova zůstala lídrem i jako skupina, a to jak v širší kategorii všech dospělých diváků nad 15 let, tak ve „své“ cílové skupině 15 až 54 let

Doba čtení: 5 minut

Meziroční srovnání (vs. rok 2013)

Cílová skupina 15+

Nejsledovanější českou televizí zůstala i v roce 2014 Nova. K jejímu hlavnímu kanálu denně usedalo v průměru 23,24 procenta dospělého publika staršího 15 let. Oproti roku 2013 si ale pohoršila o 0,37 procentního bodu. Meziroční pokles vykázaly i hlavní programy České televize a Primy. Zatímco Prima klesla nepatrně o 0,56 procentního bodu na hodnotu 14,04 procenta, ČT 1 vykázala výraznější pokles o 1,48 procentního bodu na podíl 15,21 procenta. I přes podzimní prohry s Primou si ale udržela pozici druhé nejsledovanější televize v zemi. Televizí, která v roce 2014 nejvíc zvýšila svůj podíl na trhu, byla ČT Sport. Polepšila si o 1,21 procentního bodu na hodnotu 4,37 procenta. Významně rostlo i dětské Déčko – o 0,96 procentního bodu na 1,32 procenta.

ROK 2013: ČT se v roce 2013 bez olympiády a Eura propadla pod Novu, skokanem roku Fanda

Z hlediska celých televizních skupin nedošlo v roce 2014 k žádnému zásadnímu překvapení. Pozice tří největších televizních domů v zemi se nezměnily, v souhrnném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let vedla skupina Nova s hodnotou 31,98 procenta. Oproti roku 2013 si dokonce polepšila o 0,81 procentního bodu. Dva procentní body za Novou zůstala Česká televize, která meziročně spíše stagnovala, když si polepšila o čtyři setiny procentního bodu na souhrnný podíl 29,87 procenta. Jako jediná z „velké trojky“ loni klesala skupina Prima, která se ve srovnání s rokem 2013 propadla o 0,89 procentního bodu na hodnotu 21,55 procenta. V jejím případě se na poklesu podílela kromě hlavního kanálu i Prima Cool.

Cílová skupina 15–54

V mladší cílové skupině diváků od 15 do 54 let, na kterou programově i obchodně cílí skupina Nova, si loni v průměrném celodenním podílu na publiku nejvíce polepšil dětský kanál ČT :D. Jeho podíl narostl o 1,59 procentního bodu na hodnotu 2,21 procenta. Obdobný růst o 1,26 procentního bodu zaznamenala i sesterská ČT Sport, která vykázala celoroční podíl 4,78 procenta. Významně si polepšil i Smíchov ze skupiny Nova, jehož podíl rostl o 0,60 procentního bodu na hodnotu 2,11 procenta. Naopak největší meziroční pokles zaznamenal hlavní kanál Novy, který se propadl o rovný jeden procentní bod na podíl 25,45 procenta. Významně klesala i zpravodajská ČT 24, a to o 0,84 procentního bodu na 2,39 procenta, a také Prima Cool (o 0,66 procentního bodu na 4,99 procenta) a ČT 1 (o 0,63 procentního bodu na 12,33 procenta).

V meziročním srovnání výkonu celých televizních skupin došlo k poněkud jinému vývoji než u širší kategorie všech dospělých diváků nad 15 let. Skupina Nova si v souhrnném celodenním podílu na publiku od 15 do 54 let udržela prvenství, oproti roku 2013 si ale polepšila jen o dvě setiny procentního bodu na hodnotu 36,19 procenta. Česká televize na druhé pozici zaostávala o víc než deset procentních bodů. Loni průměrně každý den oslovila 25,78 procenta publika z věkové kategorie 15 až 54 let, což bylo o 1,61 procentního bodu více než v roce 2013. Kavčí hory tak pokračovaly v trendu omlazování publika, který je patrný od nástupu nynějšího generálního ředitele Petra Dvořáka. Jako jediná z „velké trojky“ loni klesala skupina Prima, a to o 1,19 procentního bodu na hodnotu 21,20 procenta.

Celodenní podíly televizí v roce 2014 a jejich meziroční vývoj (D15+ a D15–54)
Kanál Podíl 2014 (D15+, %) vs. 2013 vs. 2012 Kanál Podíl 2014 (D15–54, %) vs. 2013 vs. 2012
ČT 1 15,21 – 1,48 – 1,15 ČT 1 12,33 – 0,63 – 0,57
ČT 2 4,36 + 0,30 + 0,19 ČT 2 3,77 – 0,02 + 0,08
ČT Sport 4,37 + 1,21 – 0,04 ČT Sport 4,78 + 1,26 – 0,17
ČT 24 4,34 – 1,18 – 0,88 ČT 24 2,39 – 0,84 – 0,79
ČT :D 1,32 + 0,96 --- ČT :D 2,21 + 1,59 ---
ČT art 0,27 + 0,22 --- ČT art 0,30 + 0,24 ---
Nova 23,24 – 0,37 – 1,42 Nova 25,45 – 1,00 - 1,84
Nova Cinema 4,39 + 0,06 – 0,49 Nova Ciema 5,75 + 0,04 – 0,41
Fanda 1,58 + 0,12 + 1,27 Fanda 1,80 + 0,05 + 1,41
Smíchov 1,40 + 0,44 --- Smíchov 2,11 + 0,60 ---
Telka 1,37 + 0,56 --- Telka 1,08 + 0,33 ---
Prima 14,04 – 0,56 – 4,04 Prima 11,27 - 0,52 – 4,27
Prima Cool 3,25 – 0,43 – 0,63 Prima Cool 4,99 – 0,66 – 0,92
Prima love 2,25 + 0,09 + 0,02 Prima love 2,77 + 0,01 - 0,02
Prima Zoom 2,01 + 0,01 --- Prima Zoom 2,17 – 0,02 ---
TV Barrandov 4,58 + 0,19 – 0,62 TV Barrandov 3,33 – 0,54 – 1,55
Atmedia 3,88 + 0,57 + 1,87 Atmedia 3,92 + 0,42 + 1,25
ostatní TV 8,16 – 0,70 – 0,43 ostatní TV 9,60 – 0,30 – 0,05
skupina ČT 29,87 + 0,04 – 0,29 skupina ČT 25,78 + 1,61 + 1,06
skupina Nova 31,98 + 0,81 + 2,13 skupina Nova 36,19 + 0,02 + 2,35
skupina Prima 21,55 – 0,89 – 2,64 skupina Prima 21,20 – 1,19 – 3,04

Srovnání s rokem 2012

Cílová skupina 15+

Oproti předloňskému roku 2012, který se nesl v duchu dokončení přechodu na digitální televizní vysílání, si z jednotlivých televizních stanic v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let nejvíce polepšil Fanda ze skupiny Nova. Jeho podíl vzrostl o 1,27 procentního bodu na hodnotu 1,58 procenta. Ještě výrazněji si polepšily televize zastupované agenturou Atmedia, jejichž souhrnný podíl stoupl o 1,87 procentního bodu na loňských 3,88 procenta. Naopak největší pokles oproti roku 2012 vykázal hlavní kanál Primy, který se propadl o rekordních 4,04 procentního bodu na podíl 14,04 procenta. Významně padala i „velká“ Nova (o 1,42 procentního bodu na 23,24 procenta) a ČT 1 (o 1,15 procentního bodu na 15,21 procenta).

ROK 2012: Česká televize v roce 2012 lídrem trhu, v podílu na dospělém publiku porazila Novu

Pohledem tří největších televizních skupin v zemi a jejich souhrnných celodenních podílů na dospělém publiku oproti roku 2012 loni stoupala pouze skupina Nova. Díky startu nových kanálů Smíchov a Telka si polepšila o 2,13 procentního bodu na souhrnný podíl 31,98 procenta. Česká televize i přes vznik programů ČT :D a ČT art mírně klesla o 0,29 procentního bodu na hodnotu 29,87 procenta. Výraznější pokles zaznamenala skupina Prima, a to i přes to, že v uplynulých dvou letech spustila čtvrtý kanál Prima Zoom. Ve srovnání s rokem 2012 si pohoršila o 2,64 procentního bodu na souhrnný podíl 21,55 procenta. Prima Zoom ale zmírnila dopad velkého propadu hlavního kanálu na celkový výsledek skupiny.

Brand 2018 Lovebrand

Cílová skupina 15–54

U mladšího publika od 15 do 54 let si loni oproti roku 2012 v průměrném celodenním podílu na sledovanosti polepšil Fanda. Jeho podíl vzrostl o 1,41 procentního bodu na hodnotu 1,80 procenta. Následovaly televize zastupované agenturou Atmedia, jejichž souhrnný podíl 3,92 procenta byl o 1,25 procentního bodu vyšší než v roce 2012. Největší propad oproti roku 2012 zažil hlavní program Primy, který se propadl o 4,27 procentního bodu na 11,27 procenta. Nedařilo se ani „velké“ Nově, která zaznamenala pokles o 1,84 procentního bodu na hodnotu 25,45 procenta. Výrazný pokles u mladšího publika měla i TV Barrandov, která klesla o 1,55 procentního bodu na loňských 3,33 procenta.

Česká televize jako celek vykázala ve srovnání let 2014 a 2012 nárůst souhrnného celodenního podílu na publiku od 15 do 54 let o 1,06 procentního bodu na hodnotu 25,78 procenta. K růstu došlo ale jen díky startu dvou nových programů ČT :D a ČT art, které vysílají od srpna 2013. Podobně si zajistila růst i skupina Nova, která si polepšila o 2,35 procentního bodu na hodnotu 36,19 procenta. Také v jejím případě je o hodnotu, která přibližně odpovídá loňským podílům jejích dvou nových programů Smíchov a Telka. To skupina Prima ani přes vznik dokumentárního kanálu Prima Zoom ve srovnání loňského roku a roku 2012 nestoupala. Jako jediná z „velké trojky“ vykázala pokles, a to o 3,04 procentního bodu na podíl 21,20 procenta.

Našli jste v článku chybu?