Zajímavě protichůdné trendy vykazuje krátce před plánovanou změnou majitele televize Nova. Zatímco novináře denně bombarduje výsledky sledovanosti za předchozí den (především souhrnnými podíly za celou skupinu v prime time, pochopitelně u diváků od 15 do 54 let), které vykazují mírný nárůst, v prodeji reklamních časů se jí daří zcela opačně. A to i přes to, že za poslední tři měsíce spustila dva nové, volně šířené celoplošné kanály. A nejen že Nově klesají výnosy z reklamy, ona se k tomu dokonce hlásí a reklamní časy stále zdražuje.
Letos chce Nova odvysílat méně reklamy než loni, řekl hned v několika novinových rozhovorech generální ředitel Jan Andruško, a tenhle plán televizi vychází dokonale. Současně ale rozšiřuje svůj záběr, získala kontrolu nad multiplexem 4, je jedinou televizí, která pozemní cestou vysílá celoplošně v HD kvalitě, má ze všech tuzemských televizních skupin nejvíc programů v DVB-T (pět, donedávna vedla Česká televize s čtyřmi). Nova také viditelně zvyšuje aktivity na internetu, zejména v oblasti placených videoslužeb (Voyo), které se postupně dostávají i do chytrých televizorů známých značek.
Nova má také našlápnuto k vlastnímu měření sledovanosti, „její“ Sdružení pro měření sledovanosti (SPMS) už má vybraného provozovatele svých peoplemetrů a ten provádí sociodemografický výzkum, na jehož základě sestaví panel domácností, které se do tohoto měření zapojí. Zároveň ale Nova nadále odebírá data od Asociace televizních organizací (ATO), jejíž tendr na nového realizátora měření (staronovým vítězem se stala společnost Mediaresearch) neuznává. Data od ATO bude používat jen do konce letošního roku, od toho příštího se chce spolehnout na peoplemetry SPMS.
Sečteno a podtrženo, Nova dělá všechno pro to, aby zvýšila svoji atraktivitu, ale zároveň snížila svoji cenu. Bude to atraktivní nevěsta, kterou budoucí ženich získá docela levně (ale pak ho to vyjde draho, protože ho čeká splácení jejích dluhů). Možná právě v tom je jádro pudla dnešní zvýšené aktivity PR oddělení Novy. Všichni vědí, že v květnu bude moci Time Warner uplatnit svoji opci na nákup dalších akcií CME až nad úroveň 50 procent, čímž se stane novým většinovým vlastníkem této skupiny. Zároveň na něj ale padne povinnost umořit nesmírně vysoké dluhy CME.
Aby to vypadalo jako skvělá koupě, televize skupiny CME za poslední půlrok vyvinuly až neuvěřitelnou snahu o optický nárůst svých aktivit, zejména na českém a slovenském trhu. Vždyť v červenci odstartoval pátý kanál Novy, na muže zaměřený Fanda, v srpnu pak obdobně laděná slovenská televize Dajto, která patří pod nováckou sestru Markízu. V prosinci následoval český Smíchov a v únoru jeho slovenská mutace Fooor společně s českou archivní Telkou. Novácké programy rovnou vstoupily do DVB-T, slovenské o tom intenzivně jednají a vypadá to, že to stihnou ještě předtím, než Time Warner ovládne CME.
Zatím však jde hlavně o kvantitativní nárůst a zaplnění pozic v multiplexech, než o skutečně efektivní programy. Je to prostě takový haló efekt pro investora a budoucího majitele, že kupuje opravdu silnou mediální skupinu. Nova je zároveň v obrovské naději, že ji Time Warner vytáhne z potíží, v nichž se utápí několik posledních let a které by jinak mohly klidně skončit krachem. Zbývá si jen položit otázku, kdo převezme otěže zlaté slépky CME, protože současné vedení Novy na svých místech jistě nezůstane.
Právě obsazení klíčových manažerských postů bude hodně rozhodovat o tom, zda si Nova udrží pozici lídra na českém trhu i v rámci celé skupiny CME. Dalšího šéfa ze zahraničí bez znalosti českých specifik by už nemusela přežít.