Hlavní navigace

Televize Nova ve zprávě investorům odhalila svoje slabé stránky

8. 5. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

V meziročním srovnání prvních kvartálů přibylo vysílacích časů, v nichž Nova není lídrem trhu. Kumulovanými podíly ji poráží skupiny Prima Group i ČT Group.

Nově nepomohla ani mladší cílovka D15–54

Televize Nova už není tak jednoznačným lídrem trhu, jak byla zvyklá z dřívějších let. Připustila to sama z pravidelném kvartálním reportu pro investory, který zveřejnil její majitel, mediální skupina CME, minulý týden. V porovnání s loňským prvním čtvrtletím totiž letos přibylo vysílacích časů, v nichž Nova zůstává poražena dalšími dvěma silnými televizními skupinami – Primou a Českou televizí. Report se přitom zabývá pouze výsledky u mladší divácké skupiny od 15 do 54 let. Pokud by zahrnul všechny dospělé diváky, výsledky Novy by byly ještě horší.

CME porovnávala průměrné podíly tří největších televizních skupin v Česku pro každý den v týdnu od šesté hodiny ráno do půlnoci. Jako měřící jednotku si zvolila půlhodinové vysílací bloky. V tabulce pak barevně označila každé půlhodinové políčko barvou, která odpovídala televizní skupině, která v něm dosahovala nejvyššího průměrného podílu na publiku od 15 do 54 let. Zatímco v prvním čtvrtletí loňského roku Nova obsadila 228 z 252 políček, v letošním prvním kvartálu to už bylo jen 185. Výrazně přibylo časů, v nichž Novu poráží Prima, ale na úkor nejsledovanější české televize posilovala i ČT.


Zdroj: CME

Tabulka „lídrů“ v jednotlivých vysílacích časech za každý den v týdnu. Vlevo jsou data za rok 2011, vpravo za letošek. Barva políčka vždy znamená, která televizní skupina je v daném dni a čase lídrem trhu.

Prima vede odpoledními krimiseriály a Prostřenem

Oproti loňsku Nova ztratila pozice ve všední dny od 13:00 do 14:30, kdy ji od pondělí do pátku porážela Prima. Právě v těchto časech vysílala Prima family krimiseriály a starší americký sitcom Alf, který byl mezi českými diváky poměrně kultovní, ale řadu let jej žádná tuzemská televize nevysílala. Citelnější je ale vítězství Primy v podvečerech všedních dní, kde se jí daří od 18:00 do 19:00 strhávat pozornost většiny publika k její kuchařské reality show Prostřeno! Nově tento pořad ztěžuje život, protože se částečně překrývá s jejím denním seriálem Ulice, který má udržet pozornost diváků až do začátku Televizních novin.

Ulice sice v přímém souboji s Prostřenem vyhrává, její sledovanost je ale v době souběžného vysílání obou pořadů částečně narušena. To je pro Novu problém, protože právě Ulice tvoří společně s Televizními novinami a Ordinací v růžové zahradě 2 hlavní pilíře její sledovanosti. Ve dnech, kdy vysílá všechny tyto tři hlavní opory programu, Nova dosahuje nejlepších výsledků a je prakticky neporazitelná. Ostatní dny se ale málokdy dostane v celodenním podílu na dospělém publiku přes hranici 30 procent, o pondělcích a středách dokonce padá až k 20 procentům a rychle ji dohání Prima family (hlavně díky seriálu Cesty domů, což je vlastně taková primácká obdoba Ordinace).


Foto: FTV Prima

V době vysílání pořadu Prostřeno! se na Primu family dívají až čtyři lidé z deseti, co zrovna sedí u televize. To je zdaleka nejvíc v daný čas.

Prima si v prvním čtvrtletí držela pozici lídra překvapivě i v sobotu od 20 hodin, ale jen první půlhodinu. Hlavní program Prima family v tento čas nabízel zahraniční filmy, stejně jako konkurenční Nova. Lídrem byla Prima i ve středu večer od 21:30, kdy vysílá bulvární magazín Top Star, dále v pondělí od 22:30, kdy vysílá Partičku a poté zahraniční krimiseriál (ve druhém čtvrtletí patrně vede už od 21:20, protože druhá řada reality Farmář hledá ženu, kterou v tomto čase vysílá, poráží živé přenosy rozhodování v Hlasu Česko Slovenska na Nově). Úterní večery od 22:30 pak Prima opanovala krimiseriály Sběratelé kostí a Myšlenky zločince, páteční od 22:30 pak tradiční Show Jana Krause.

Česká televize si drží pátky a opanovala víkendová dopoledne

Nově ale v prvních třech měsících letošního roku významně „zatápěla“ i Česká televize. Ve všední dny se jí dařilo zejména v pátek večer, kdy díky tradičně silné programové nabídce na ČT 1 vítězí (v prvním čtvrtletí to bylo hlavně díky seriálu Vyprávěj a Všechnopárty). Nově se ale začátkem druhého čtvrtletí podařilo páteční nadvládu Jedničky částečně zlomit nasazením premiérové čtvrté řady reality show Výměna manželek, proti které na ČT 1 pokračuje série speciálních dílů Vyprávěj, která ale oslovuje v průměru o 150 tisíc diváků méně než klasické díly. K téhle změně ale došlo až v druhém kvartálu a do hodnocení CME pro investory se tudíž nepromítla.

Ve čtvrtek a v pátek se dařilo České televizi porážet Novu popoledním živým blokem Sama doma. Hlavním tahákem Kavčích hor jsou ale víkendy, kdy v součtu podílu všech svých programů zcela opanovaly sobotní i nedělní dopolední a brzké odpolední časy. Zatímco v loňském prvním čtvrtletí Česká televize vedla jen v časných ranních hodinách, letos si podržela vedení až do poledních časů, v neděli pak až na výjimku jedné hodiny po poledni i veškeré odpolední časy do 16:00. Co v tu dobu ČT vysílá? V sobotu prakticky až do poledne pásmo pro děti a rodiny, na které odpoledne navazují hobby magazíny.


Foto: Česká televize

Všechnopárty je momentálně nejsledovanějším pořadem České televize. Novu poráží i v cílové skupině diváků od 15 do 54, ačkoli ji sledují především starší diváci.

V neděli ráno to jsou opět pořady pro děti, dopoledne pak tradičně silná publicistika – Toulavá kamera, Objektiv a Kalendárium – a poté okno s retro seriálem a pohádka. Zajímavé je, že jediná hodina z nedělního odpoledne, kdy ČT ztrácí pozici lídra ve prospěch Novy, je čas vysílání první hodiny Otázek Václava Moravce na programu ČT 1. V tu dobu se většina diváků zřejmě chce bavit a nemá náladu na politiky. V sobotu poráží ČT všechny ostatní televize i po třetí hodině odpoledne, kdy vysílá pořad Retro a opakuje 13. komnatu, další z úspěšných pátečních večerních formátů.

Srovnání se týká jen mladých diváků, jinak by bylo ještě horší

Nova má štěstí, že dlouhodobě cílí na skupinu diváků od 15 do 54 let. V té je totiž stále ještě poměrně silná. Kdyby stejné „čtverečkové“ porovnání zveřejnila pro všechny dospělé diváky starší 15 let, byl by její graf o poznání barevnější a červených polí by ještě ubylo. Zejména ve prospěch České televize, protože ta má výrazně starší publikum. Naopak Prima by přišla o pár vítězných „oken“, protože některé její pořady nemají u široké cílové skupiny D15+ tak dobré výsledky jako u mladší D15–54 (typickým příkladem může být Partička nebo Show Jana Krause). Jisté je, že Nova svoji pozici bezkonkurenčního lídra pomalu ztrácí, i když s čísly se dá vždycky trochu „čarovat“.

KL22 hlasovani

Zpráva CME pro investory třeba ukazuje graf vývoje průměrného celodenního podílu na publiku od 15 do 54 let za hlavní vysílací čas (19:00 – 23:00) za celý rok 2011 a první čtvrtletí 2012. Skupina Nova se v něm v podstatě drží stále na svém, dosahuje podílu okolo 40 procent, což je hranice, již si dlouhodobě vytyčila a opakovaně ji slibuje ve svých výhledech na následující kvartály. Stejný graf obsahuje i čísla za skupinu Prima, tedy kumulované celodenní podíly Primy family, Primy Cool a Primy love na publiku od 15 do 54 let, ale u České televize CME najednou uvádí zvlášť data za program ČT 1 a zvlášť za ČT 2, přičemž kanály ČT 24 a ČT 4 zcela pomíjí. 


Zdroj: CME

Takhle vidí CME vývoj televizního trhu v Česku za loňský rok a první čtvrtletí letošního roku. U Novy a Primy ale uvádí data za celé televizní skupiny, u České televize uvádí zvlášť jen první dva programy. Navíc vše počítá na diváky ve věku od 15 do 54 let, na které sama cílí.

V porovnání skupin se totiž ČT v součtu všech svých čtyř programů Nově blíží, byť to u diváků od 15 do 54 let není tak markantní jako u skupiny D15+, v níž už Kavčí hory často Novu porážejí.

Ztratí Nova v letošním roce pozici lídra u diváků starších 15 let?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.