Nově nepomohla ani mladší cílovka D15–54
Televize Nova už není tak jednoznačným lídrem trhu, jak byla zvyklá z dřívějších let. Připustila to sama z pravidelném kvartálním reportu pro investory, který zveřejnil její majitel, mediální skupina CME, minulý týden. V porovnání s loňským prvním čtvrtletím totiž letos přibylo vysílacích časů, v nichž Nova zůstává poražena dalšími dvěma silnými televizními skupinami – Primou a Českou televizí. Report se přitom zabývá pouze výsledky u mladší divácké skupiny od 15 do 54 let. Pokud by zahrnul všechny dospělé diváky, výsledky Novy by byly ještě horší.
CME porovnávala průměrné podíly tří největších televizních skupin v Česku pro každý den v týdnu od šesté hodiny ráno do půlnoci. Jako měřící jednotku si zvolila půlhodinové vysílací bloky. V tabulce pak barevně označila každé půlhodinové políčko barvou, která odpovídala televizní skupině, která v něm dosahovala nejvyššího průměrného podílu na publiku od 15 do 54 let. Zatímco v prvním čtvrtletí loňského roku Nova obsadila 228 z 252 políček, v letošním prvním kvartálu to už bylo jen 185. Výrazně přibylo časů, v nichž Novu poráží Prima, ale na úkor nejsledovanější české televize posilovala i ČT.
Tabulka „lídrů“ v jednotlivých vysílacích časech za každý den v týdnu. Vlevo jsou data za rok 2011, vpravo za letošek. Barva políčka vždy znamená, která televizní skupina je v daném dni a čase lídrem trhu.
Prima vede odpoledními krimiseriály a Prostřenem
Oproti loňsku Nova ztratila pozice ve všední dny od 13:00 do 14:30, kdy ji od pondělí do pátku porážela Prima. Právě v těchto časech vysílala Prima family krimiseriály a starší americký sitcom Alf, který byl mezi českými diváky poměrně kultovní, ale řadu let jej žádná tuzemská televize nevysílala. Citelnější je ale vítězství Primy v podvečerech všedních dní, kde se jí daří od 18:00 do 19:00 strhávat pozornost většiny publika k její kuchařské reality show Prostřeno! Nově tento pořad ztěžuje život, protože se částečně překrývá s jejím denním seriálem Ulice, který má udržet pozornost diváků až do začátku Televizních novin.
Ulice sice v přímém souboji s Prostřenem vyhrává, její sledovanost je ale v době souběžného vysílání obou pořadů částečně narušena. To je pro Novu problém, protože právě Ulice tvoří společně s Televizními novinami a Ordinací v růžové zahradě 2 hlavní pilíře její sledovanosti. Ve dnech, kdy vysílá všechny tyto tři hlavní opory programu, Nova dosahuje nejlepších výsledků a je prakticky neporazitelná. Ostatní dny se ale málokdy dostane v celodenním podílu na dospělém publiku přes hranici 30 procent, o pondělcích a středách dokonce padá až k 20 procentům a rychle ji dohání Prima family (hlavně díky seriálu Cesty domů, což je vlastně taková primácká obdoba Ordinace).
V době vysílání pořadu Prostřeno! se na Primu family dívají až čtyři lidé z deseti, co zrovna sedí u televize. To je zdaleka nejvíc v daný čas.
Prima si v prvním čtvrtletí držela pozici lídra překvapivě i v sobotu od 20 hodin, ale jen první půlhodinu. Hlavní program Prima family v tento čas nabízel zahraniční filmy, stejně jako konkurenční Nova. Lídrem byla Prima i ve středu večer od 21:30, kdy vysílá bulvární magazín Top Star, dále v pondělí od 22:30, kdy vysílá Partičku a poté zahraniční krimiseriál (ve druhém čtvrtletí patrně vede už od 21:20, protože druhá řada reality Farmář hledá ženu, kterou v tomto čase vysílá, poráží živé přenosy rozhodování v Hlasu Česko Slovenska na Nově). Úterní večery od 22:30 pak Prima opanovala krimiseriály Sběratelé kostí a Myšlenky zločince, páteční od 22:30 pak tradiční Show Jana Krause.
Česká televize si drží pátky a opanovala víkendová dopoledne
Nově ale v prvních třech měsících letošního roku významně „zatápěla“ i Česká televize. Ve všední dny se jí dařilo zejména v pátek večer, kdy díky tradičně silné programové nabídce na ČT 1 vítězí (v prvním čtvrtletí to bylo hlavně díky seriálu Vyprávěj a Všechnopárty). Nově se ale začátkem druhého čtvrtletí podařilo páteční nadvládu Jedničky částečně zlomit nasazením premiérové čtvrté řady reality show Výměna manželek, proti které na ČT 1 pokračuje série speciálních dílů Vyprávěj, která ale oslovuje v průměru o 150 tisíc diváků méně než klasické díly. K téhle změně ale došlo až v druhém kvartálu a do hodnocení CME pro investory se tudíž nepromítla.
Ve čtvrtek a v pátek se dařilo České televizi porážet Novu popoledním živým blokem Sama doma. Hlavním tahákem Kavčích hor jsou ale víkendy, kdy v součtu podílu všech svých programů zcela opanovaly sobotní i nedělní dopolední a brzké odpolední časy. Zatímco v loňském prvním čtvrtletí Česká televize vedla jen v časných ranních hodinách, letos si podržela vedení až do poledních časů, v neděli pak až na výjimku jedné hodiny po poledni i veškeré odpolední časy do 16:00. Co v tu dobu ČT vysílá? V sobotu prakticky až do poledne pásmo pro děti a rodiny, na které odpoledne navazují hobby magazíny.
Všechnopárty je momentálně nejsledovanějším pořadem České televize. Novu poráží i v cílové skupině diváků od 15 do 54, ačkoli ji sledují především starší diváci.
V neděli ráno to jsou opět pořady pro děti, dopoledne pak tradičně silná publicistika – Toulavá kamera, Objektiv a Kalendárium – a poté okno s retro seriálem a pohádka. Zajímavé je, že jediná hodina z nedělního odpoledne, kdy ČT ztrácí pozici lídra ve prospěch Novy, je čas vysílání první hodiny Otázek Václava Moravce na programu ČT 1. V tu dobu se většina diváků zřejmě chce bavit a nemá náladu na politiky. V sobotu poráží ČT všechny ostatní televize i po třetí hodině odpoledne, kdy vysílá pořad Retro a opakuje 13. komnatu, další z úspěšných pátečních večerních formátů.
Srovnání se týká jen mladých diváků, jinak by bylo ještě horší
Nova má štěstí, že dlouhodobě cílí na skupinu diváků od 15 do 54 let. V té je totiž stále ještě poměrně silná. Kdyby stejné „čtverečkové“ porovnání zveřejnila pro všechny dospělé diváky starší 15 let, byl by její graf o poznání barevnější a červených polí by ještě ubylo. Zejména ve prospěch České televize, protože ta má výrazně starší publikum. Naopak Prima by přišla o pár vítězných „oken“, protože některé její pořady nemají u široké cílové skupiny D15+ tak dobré výsledky jako u mladší D15–54 (typickým příkladem může být Partička nebo Show Jana Krause). Jisté je, že Nova svoji pozici bezkonkurenčního lídra pomalu ztrácí, i když s čísly se dá vždycky trochu „čarovat“.
Zpráva CME pro investory třeba ukazuje graf vývoje průměrného celodenního podílu na publiku od 15 do 54 let za hlavní vysílací čas (19:00 – 23:00) za celý rok 2011 a první čtvrtletí 2012. Skupina Nova se v něm v podstatě drží stále na svém, dosahuje podílu okolo 40 procent, což je hranice, již si dlouhodobě vytyčila a opakovaně ji slibuje ve svých výhledech na následující kvartály. Stejný graf obsahuje i čísla za skupinu Prima, tedy kumulované celodenní podíly Primy family, Primy Cool a Primy love na publiku od 15 do 54 let, ale u České televize CME najednou uvádí zvlášť data za program ČT 1 a zvlášť za ČT 2, přičemž kanály ČT 24 a ČT 4 zcela pomíjí.
Takhle vidí CME vývoj televizního trhu v Česku za loňský rok a první čtvrtletí letošního roku. U Novy a Primy ale uvádí data za celé televizní skupiny, u České televize uvádí zvlášť jen první dva programy. Navíc vše počítá na diváky ve věku od 15 do 54 let, na které sama cílí.
V porovnání skupin se totiž ČT v součtu všech svých čtyř programů Nově blíží, byť to u diváků od 15 do 54 let není tak markantní jako u skupiny D15+, v níž už Kavčí hory často Novu porážejí.