Hlavní navigace

Nova vysílá pro vesničany a maloměšťáky, Prima zase hlavně pro ženy

12. 7. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
12. 7. 2011

Televizi Nova sledují především diváci na venkově a ve městech do 20 tisíc obyvatel, zatímco mezi vyloženě „městské“ programy patří zpravodajský kanál ČT 24. Vyplývá to z analýzy českého televizního trhu za první čtvrtletí letošního roku, kterou provedla společnost Mediaresearch, provozovatel elektronického měření sledovanosti televizí v České republice pomocí peoplemetrů, a jejíž závěry zveřejnil týdeník Marketing a Media.

K TÉMATU: Kdo má nejvíc reklamy v jednom bloku? Prima. Loni to bylo až 11 spotů

Z analýzy rozdělení publika jednotlivých televizí podle pohlaví, věku, vzdělání, sociálního profilu a velikosti místa bydliště rovněž plyne, že nejvzdělanější diváky mají všechny čtyři programy veřejnoprávní České televize. Nejmladší publikum má Prima Cool, u níž ve skladbě diváků vedou mladí lidé od 15 do 34 let, na které tento program cílí. Naopak suverénně nejstarší publikum má překvapivě zpravodajská ČT 24: plných 69 procent jejích diváků je starších 55 let. Následuje ČT 2, ČT 1 a Prima, u nichž přes polovinu diváků tvoří právě lidé nad 55 let.

ČTĚTE TAKÉ: Tisíc a jedna noc má na Nově stále milion diváků, ale dvě třetiny nad 55 let

Zajímavé je, že u televize Nova, která programově cílí na diváky ve věku od 15 do 54 let a prodává na ně reklamu, představuje tato cílové skupina jen 19 procent celkového publika. U Novy Cinema to je pětina všech diváků. Z hlediska pohlaví se výrazně profiluje televize Prima, kterou nejvíc ze všech českých televizí měřených peoplemetry sledují ženy. Tvoří 63 procent jejího publika. Naopak „nejmužštějším“ programem je sportovní kanál ČT 4, u něhož 70 procent publika tvoří právě muži. Hned po něm následuje zpravodajská ČT 24 s 57 procenty mužského publika.

NAPSALI JSME: Televizní zprávy sledují hlavně diváci starší 55 let, tvoří většinu publika

Zatímco nejvzdělanější diváky mají programy České televize, nejméně vzdělané má Prima Cool. U ní je to ale dané tím, že její publikum je příliš mladé, takže určitého stupně vzdělání (středoškolského či vysokoškolského) teprve dosáhne. Proto vykazuje největší část publika s pouhým základním vzděláním (19 procent). Na druhém místě s nejvyšším počtem diváků se základním vzděláním skončily shodně televize Nova a Barrandov, které mají z této skupiny 17 procent svých diváků. Naopak největší podíl vysokoškoláků, 16 procent z celkového svého publika, mají programy ČT 2 a ČT 24, které mají zároveň nejstarší publikum ze všech sledovaných televizí (nejméně diváků – vysokoškoláků má Nova a Prima Cool).

K VĚCI: Všechnopárty Karla Šípa na ČT 1 sledují hlavně diváci starší 55 let

Cloud23

Lidé s nejvyššími příjmy sledují zejména veřejnoprávní televizi, konkrétně programy ČT 2, ČT 4 a ČT 24. Méně bonitní diváci dávají přenos Nově, Primě, Barrandovu, Primě Cool a Nově Cinema. Nejvíce jich má ve svém publiku hlavní program Novy a Barrandov (plnou pětinu), které jsou v tomto zastoupení nad průměrem České republiky, respektive televizních stanic, které byly předmětem této analýzy.

Za vyloženě městské programy, tedy televize,u nichž publikum tvoří značná část diváků z měst nad 20 tisíc a nad jeden milion obyvatel, analýza označuje zpravodajskou ČT 24 (pětina jejích diváků je z Prahy), ČT 2 a ČT 4. Naopak největší zastoupení diváků z venkova a malých měst má Nova Cinema (44 procent publika z vesnic a měst do pěti tisíc obyvatel), Nova a Prima Cool (shodně 42 procent publika z vesnic a měst do pěti tisíc obyvatel).

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).