Hlavní navigace

Nové Mageo chce být World of Warcraft křížený s Facebookem

7. 6. 2011
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Mageo
Pamatujete si diskusní server Mageo? Jeho zakladatel připravuje stejně pojmenovaný on-line herní svět, který má pobláznit svět reálný. Jak má kříženec Facebooku a WoW vypadat?

Ve čtvrtém patře nad známým Paukertovým lahůdkářstvím na Národní třídě v Praze vzniká lahůdka pro milovníky masových online her, geolokačních bojovek a steampunku. Firma Enigmatus, český startup s globálními ambicemi, tady vyvíjí MMORPG Mageo. Autoři věří, že rozsáhlá hra rozšiřující všední realitu o postavy, místa a příběhy z fiktivního světa je dost chytlavá, aby se do ní ještě letos zapojily stovky tisíc lidí po celém světě – především ve Spojených státech, v Japonsku, v Rusku či v Brazílii.

Jak velká je šance, že v zahraničí výrazněji uspějí? „Je to hodně odvážný projekt,“ připouští mluvčí firmy Jaroslav Faltus. Než se do do riskantního projektu pustil, pracoval tři roky v Electronic Arts, jedné z největších světových továren na počítačové hry. „Za tři roky může být Mageo nový Facebook. A nebo to bude hrobeček. Náš koncept samozřejmě může selhat.“

Jaroslav Faltus, game designer a mluvčí projektu Mageo
Foto: autor

Jaroslav Faltus přišel z Electronic Arts. „V korporaci jsem často narážel na překážky a odlidštěné procesy. Tady jsou lidi zapálení, snaží se věci posouvat, problémy vidí jako příležitost,“ pochvaluje si práci pro startup Enigmatus.

Oproti podobným nápadům, které se v rychlém sledu rodí a umírají v nejednom studentském pokojíku, má Mageo nezpochybnitelnou výhodu. Stojí za ním dva bohatí a vlivní investoři. Milan Votava, dvaačtyřicetiletý zakladatel prvního tuzemského diskusního serveru, a dalo by se říct první sociální sítě Mageo do kanceláře na Národní chodí skoro každý den. Vymýšlí se svými zaměstnanci herní mechanismy, schvaluje grafiku i charakteristiku postav ve hře vystupujících. „Je to jeho dítě. Nedělá si byznysplán. Chce hlavně, aby to mělo duši. Teprve pak přemýšlí, jak by se na hře dalo vydělat,“ vysvětluje Jaroslav Faltus.

Druhý silný investor, Václav Dejčmar, čtyřiatřicetiletý předseda dozorčí rady RSJ Algorithmic Trading, do každodenního běhu firmy Enigmatus tolik nezasahuje. Spolumajitel bezkonkurenčně největšího českého obchodníka na světových finančních trzích investuje do nemovitostí, do modelingové agentury Czechoslovak Models, či do centra moderního umění DOX - a také právě do internetových startupů. Na posledním NetClubu jsme se například od zakladatele Líbímseti.cz Oldy Neubergera dozvěděli, že Václav Dejčmar je  společníkem také v jeho podniku DuckOnTruck, který na sebe upozornil placenou facebookovou aplikací Miss Internet.

Výtvarnou podobu hry vytvořil Michal Suchánek

Zdroj: Enigmatus

Výraznou výtvarnou podobu hry vytvořil se svým týmem Art Director Michal Suchánek

Jdeme do finále

Do nového Magea už oba jmenovaní vložili dohromady několik desítek milionů korun – přesnější údaj firma nechce zveřejňovat. V kan­celářích s výhledem na staroměstské dvorky, střechy a věže se nad monitory sklání tři grafici vedení oceňovaným art directorem Michalem Suchánkem, čtyři game designeři, šest programátorů a jeden tester. „Jsme ve finální fázi. Nabíráme další lidi. Po třech letech vývoje jsme se přiblížili k cíli a do konce roku to chceme celé spustit,“ říká jeden z game designerů a mluvčí celého projektu Jaroslav Faltus.

Minulý týden se v AppStore objevila první malá část rozsáhlého projektu, akční minihra, která má hráče seznámit s novým fantazijním světem a otestovat mechanismus jednoduchého puzzle, s jehož pomocí by měli hráči později v rozsáhlém herním světě komunikovat a svádět souboje jak mezi sebou, tak s NPC ovládanými počítačem. První ohlasy nejsou úplně povzbudivé. Od průměrného hodnocení dvou hvězdiček z pěti a komentáře jednoho z uživatelů „nejsem si jistý, co mám dělat“ vede ke světovému hernímu hitu ještě dlouhá cesta. Ukazuje se, že zajímavá grafika a chytlavé úvodní video nemusí stačit.

„Je to originální koncept. Snažili jsme se vymyslet úplně nový způsob hraní,“ vysvětluje Jaroslav Faltus. „Tohle je jen test, když to nebude fungovat, zkusíme to jinak.“ Vypustit do AppStore ne úplně dodělanou hru a pak ji rychle několikrát updatovat je navíc součást marketingové strategie. Často updatované tituly mají v AppStore, kam denně přibývají tři stovky nových titulů z celého světa, větší šanci, že si jich uživatelé všimnou.

Hráče by měla k minihře připoutat sběratelská vášeň podobná té, jakou znají sběratelé kartiček se sportovci nebo hráči karetní hry Magic: The Gathering, která u nás zažívala boom v polovině devadesátých let. Když porazí některou ze 144 příšerek, mohou si ji zařadit do sbírky a úspěchem se pochlubit na Facebooku, na Twitteru či v Apple Gamecenter – tato funkce se ale ve hře také objeví až v některé z příštích verzí. Virálnímu šíření napomáhá firma tím, že obesílá vlivné zahraniční servery a citlivým dávkováním zajímavých informací se je snaží motivovat, aby o českém steampunkovém počinu napsali. „Ten projekt je tak divný, že doufáme, že si ho někdo všimne,“ usmívá se Jaroslav Faltus. Když ani tahle strategie nezabere, má firma připravený reklamní rozpočet, který utratí za kontextovou reklamu.

Testovací akční minihra. A jak se to hraje? "Je to spíš pro mladší hráče. Ti starší nad tím moc přemýšlejí."
Zdroj: Enigmatus

Testovací akční minihra. A jak se to hraje? „Je to spíš pro mladší hráče. Ti starší nad tím moc přemýšlejí.“

Testovací akční minihra má nicméně už v první verzi zabudovanou možnost dokupovat si speciální oblečení, které zvyšuje šance hráče na úspěch. Od jednoduchého polárnického oblečku za dolar až po legionářskou výstroj za pět dolarů (samotná hra je zdarma). „Zase, je to jenom test. Na tomhle ještě nechceme vydělávat,“ říká Jaroslav Faltus. Zároveň ale dodává, že pokud se hra uchytí, mohla by bez jakýchkoli investic do marketingu vydělat až 100 tisíc dolarů. Většina českých vývojářů by takový výdělek v AppStore považovala za životní úspěch, Enigmatus má ale ještě daleko smělejší plány.

Mageo, krásný starý svět

Do své geolokační masivní onlinovky chce zapojit bez nadsázky celý svět. Skoro pro každý stát – včetně Severní Koreje či Senegalu – má už připravený obsah v podobě jedinečných herních postav, jež v žádné jiné zemi nepotkáte, předmětů a surovin, které jinde nenajdete, výrobních prostředků, které vám jiné národy mohou jen závidět. Hra záměrně vytváří geografické bariéry. Digitální suvenýr z Japonska tak váš avatar ve světě Mageo nezíská, dokud nenavštíví Japonsko nebo se ve skutečném světě nepřiblíží k japonskému hráči, jehož avatar takovými předměty disponuje. Trochu to připomíná systém virtuálních suvenýrů známých z geolokační hry Gowalla

Už dnes běží alfa verze „velkého Magea“, do konce roku by měl dostat možnost zapojit se do globální geolokační masivní onlinovky každý majitel mobilního telefonu schopného připojit se k internetu. Vedle iPhonů a Androidů se připravuje J2ME klient pro starší telefony a také webové rozhraní pro hráče s notebookem či stolním počítačem.

Nejde přitom o 3D svět zalidněný postavičkami ovládanými zčásti živými lidmi a zčásti stroji, jak jej známe z nejpopulárnějších MMORPG World of Warcraft nebo Lineage, v jejichž virtuálních ekonomikách se točí stovky milionů dolarů. „Ne že bychom to ve 3D neuměli, ale kvůli atmosféře a hratelnosti na mobilech to chceme takhle,“ vysvětluje Jaroslav Faltus. Každý předmět, postava i místo mají svou „kartu“, která ukazuje, kdo s kým a s čím je zrovna v kontaktu. Postavy osidlují „ostrovy“, na nichž potom mohou těžit suroviny, vyrábět zboží nebo stavět manufaktury. Ostrovy jsou ovšem pevně spjaty s přesnou polohou ve skutečném světě – ostrov nemůžete zabrat při hraní z obýváku, musíte s mobilem fyzicky přijít na určité místo.

„Cíl je být co nejbohatší, nejlepší, mít nejkrásnějšího avatara a navštívit co nejvíc ostrovů – je v tom silný moment objevování,“ vysvětluje Jaroslav Faltus, proč by podle plánů firmy měly hrát za pár let Mageo miliony lidí. Chce jim s kolegy nabídnout dlouhodobější zážitek, oslovit casual i hard-core hráče. Chce, aby jejich virtuální a skutečný svět do značné míry splynuly – když jde člověk do práce ťukne na displej mobilu a pošle do práce i svého avatara, když jde na oběd, pošle jej na oběd. Vztahy mezi postavami jsou daleko komplikovanější než v současných sociálních sítích, které bývají konstruovány binárně: jsi přítel – ano/ne. „Ostatní sociální sítě i geohry jsou moc jednoduché, chybí jim naše fantasy vrstva. Velké masivní multiplayerovky jsou zase hodně náročné na čas.“ Hráči Mageo stačí se jednou za čas podívat na mobil, co zrovna jeho avatar dělá a co zajímavého se nachází a odehrává kolem něj. „V ideálním případě bychom chtěli být na půl cesty mezi Facebookem a World of Warcraft.“

ebf - partner 1

Uživí se?

Nejoblíbenější postava Jaroslava Faltuse ze hry Mageo: Modrý obr s houslemi stále spřádá velké plány, ale málokdy se mu podaří některý uskutečnit.
Zdroj: Enigmatus

Nejoblíbenější postava Jaroslava Faltuse ze hry Mageo: Modrý obr s houslemi stále spřádá velké plány, ale málokdy se mu podaří některý uskutečnit. 

Jak už bylo řečeno, ziskovost projektu není pro tvůrce Magea tak důležitá jako jeho duše –  jejich virtuální svět má také spirituální, náboženský a umělecký rozměr. Z něčeho se ale zaplatit musí. Těm, kdo si pobyt ve světě Mageo chtějí usnadnit a vyšperkovat své virtuální já zajímavými předměty vylepšujícími jeho schopnosti, umožní nákup virtuální měny „mageonů“ za skutečné peníze. Časem by také rádi nabídli prémiové účty a firmám možnost umístit do virtuálního světa inzerci na skutečné produkty.

Mají tyhle odvážné plány v době, kdy se o naši pozornost ucházejí  tisíce her, článků, obrazů, filmů a dalších audiovizuálních vzruchů včetně desítek sociálních sítí a geolokačních her, šanci na úspěch? „Záleží na tom, zda se nám podaří uspět na kritických trzích. To je hlavně USA, Japonsko, Korea, ale i Rusko nebo Brazílie,“ říká Jaroslav Faltus. Proto také celá hra obsahuje minimum dialogů a dalších textů, aby odpadly výdaje na jejich překládání. „Sázíme hlavně na atmosféru, originální grafiku a herní koncept. Předměty ve jsou exkluzivní, jde o to, jestli si k nim uživatelé vytvoří sběratelský vztah. Samozřejmě se také může stát, že to nevyjde a za tři roky po nás zůstanou jenom vypnuté servery a prázdné kanceláře. Je to velký risk, ale za to dobrodružství to stojí.“

Kde bude Mageo za tři roky?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).