Hlavní navigace

Nové statistiky stránek na Facebooku přinesly užitečné novinky

5. 8. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Facebook kompletně přepracoval statistiky stránek (tzv. Insights) a nutno dodat, že v pár případech skutečně k lepšímu. Co všechno se z nich můžete dozvědět?

Insights“ neboli Přehledy jsou od posledního červencového týdne dostupné ve zbrusu nové podobě. Sice mají v řadě momentů ještě nějaké ty mezery, ale objevily se v nich některé výstupy, které jsou opravdu užitečné. Navíc i takové, které jste doposud museli řešit pomocí nějakého dalšího softwaru či exportů do Excelu a vlastní práce.

Jedna zásadní vada nových Přehledů/Insights nicméně stále zůstává – řada výstupů je zobrazována pouze za poslední týden (či za uplynulých 7 dnů). U některých to problém není, u dalších citelně chybí možnost zobrazení delšího období nebo kumulace více týdnů do souhrnného „průměrného“ výstupu.

Nově jsou Přehledy rozděleny do čtyř hlavních částí – Přehled (Overview) je základním orientačním přehledem většiny čísel, které nějak vaši stránku charakterizují – Líbí (celkový počet a nové přírůstky), dosah (reach), zaujetí (engagement) rozdělení do zaujatých (zde „zainteresovaných“) lidí a samostatných čísel pro líbí, komentáře, sdílení a kliknutí na příspěvek. To je  mimochodem jedna z užitečných změn, ale také náznak toho, že Facebook možná postupně opustí metriku (People Talking About This, Lidé kteří o tom mluví).

Součástí první části jsou i čísla týkající se posledních pěti příspěvků s údaji, které později najdete i v dalších přehledech – Dosah (Reach), zaujetí (engagement v podobě kliknutí a aktivit líbí, komentářů a sdílení). Samozřejmě nechybí okamžitá možnost si připlatit v podobě tlačítka Propagovat/Boost.

Detailnější výsledky pak získáte ve třech dalších oddílech – Stránka (čísla týkající se Líbí, dosahu příspěvků a návštěvnosti Stránky), Příspěvky (detailnější čísla všech příspěvků a dvě užitečné novinky v podobě zjištění, kdy jsou vaši fanoušci online a jak úspěšné jsou jednotlivé typy příspěvků) a Osoby (hlavně sociodemografie fanoušků, oslovených uživatelů a zainteresovaných/zaujatých uživatelů).

Stránka

V oddíle nazvaném Stránka narazíte na „Označení stránky jako To se mi líbí“ v podobě pěkně udělaných interaktivních grafů – na graf nahoře lze klikat (poněkud záhadně jsou data v „tichomořském časovém pásmu“) a nastavit si období od – do. Samozřejmě ale platí, že časové období je stále omezeno pouze na několik měsíců.

Interaktivní jsou i další grafy, takže můžete čísla například porovnávat s některými dalšími metrikami. V některých grafech se vyplatí klikat i na určité dny, protože se lépe dozvíte detailní rozpis. A v tomto výstupu najdete i dobře zpracovaný graf s přírůstkem i úbytkem fanoušků.

Dosah příspěvku“ se dá ovládat stejně jako předchozí výstup. Pokud si platíte za zviditelnění příspěvků, budete moci srovnávat jak hodně placení pomohlo v porovnání s organickým šířením. Najdete zde i další užitečný výstup v podobě „To se mi líbí, komentáře a sdílení“ ale hlavně „Skrytí, nahlášení spamu a zrušení označení to se mi líbí“.

Právě posledně jmenovaný výstup v předchozích Přehledech/Insights nebyl – muselo se to řešit buď dalším softwarem, nebo exportem dat do Excelu. Dobré na tomto výstupu je, že si můžete kliknout na konkrétní dny a podívat se, jaké příspěvky se podílely na „negativní“ zpětné vazbě. Bohužel, pokud ten den máte příspěvků příliš, nepodaří se vám zjistit, který to konkrétně vyvolal.

Poslední výstup v podobě „Návštěvy stránky“ je vhodný zejména pro správce, kteří se domnívají, že fanoušci/uživatelé chodí v nějaké větší míře přímo na stránku. Samozřejmě nechodí, což je často i základním kamenem úrazu tam, kde někdo chce využít bývalé záložky (nyní ony obdélníčky pod fotkou v záhlaví).

Najdete zde i přehled o tom, odkud lidé na stránku přicházejí, a můžete tak případně řešit, jak posílit přivádění lidí z vnějších zdrojů. Ale v tomto případě pamatujte na to, že je podstatně lepší udělat z návštěvníka webu fanouška přímo na webu, než ho odvádět z webu pryč.

Příspěvky

První z výstupů v tomto oddíle je kompletní přehled všech příspěvků a čísel s nimi spojených – dosah (reach), zaujetí (engagement) rozdělené na kliknutí a na aktivitu na příspěvků. A hlavně je zde možné přepínat – dosah lze přepnout na zobrazení organický vs. placenýfanoušci vs. ostatní uživatelé (občas poměrně zajímavá metrika).

Další možnost přepnutí výstupu je neméně důležitá – z vyobrazení informací o proklicích lze přepnout na informace o líbí/komentářích/sdíleních, míru zaujetí ale hlavně na skrytí příspěvků, všech příspěvků a nahlášení jako spam. Zde zpravidla zjistíte, že vaši fanoušci nahlášení „jako spam“ nepoužívají pro nahlášení spamu, ale pro něco zcela jiného.

Dva nové výstupy v tomto oddíle – Kdy jsou vaši fanoušci onlineNejlepší typy příspěvků jsou velmi dobrou novinkou. První vám umožní velmi podstatné plánování – kdy zveřejňovat příspěvky (který den v týdnu a ve které hodiny). To je totiž závislé hodně na tom, kdy jsou vaši fanoušci online. Můžete se i podívat na rozdíly v jednotlivých dnech, ale bohužel právě tento výstup by byl podstatně užitečnější, kdyby byl kumulován za delší časové období (je pouze za poslední týden).

Nejlepší typy příspěvků vám pomohou lépe volit typy příspěvků – fanoušci totiž na ně zpravidla reagují různým způsobem. A Facebook navíc různé typy jinak „potlačuje“. Dozvíte se tedy, jaké mají používané typy příspěvků (stav, fotka, odkaz, video) dosah. A také jaké vyvolají průměrné zaujetí – a to jak podle kliknutí na příspěvek, tak podle aktivit na příspěvků (líbí, komentář a sdílení).

Osoby

Poslední z výstupů je v zásadě pouze sociodemografie – zjistíte věk a rozdělení podle pohlaví – a to jak u vašich fanoušků, tak u „celého Facebooku“ (případně u zobrazené skupiny vs. vaši fanoušci). A můžete se podívat na to, odkud vaši fanoušci pocházejí – země a město. A jakým jazykem mluví.

Vše je přitom dostupné ve třech podobách – vaši fanoušci, oslovení uživatelé (což jsou lidé, kteří viděli alespoň jeden váš příspěvek za posledních 28 dní) a zainteresovaní lidé (ti, kteří vaše příspěvky označili Líbí, komentovali nebo sdíleli za posledních 28 dní).

BRAND24

Shrnutí

Nové Přehledy/Insights mají vedle přepracovaného vzhledu i několik nových výstupů, které mohou být velmi užitečné a dá se říci, že tentokrát se Facebooku  povedly. Sice dost často chybí delší časové období (posledních 7 dní či poslední týden nejsou často dostačující), ale s tím je prostě nutné žít. Stejně jako s tím, že celkově jsou Přehledy omezeny jen na několik posledních měsíců a stará data „mizí“.

Data můžete stále exportovat do Excelu, kde se podle všeho nic nezměnilo – a máte zde možnost exportovat je za podstatně delší období (v případě stránky POOH.CZ  například od 19. července 2011). A tradičně platí, že export poskytuje podstatně podrobnější data. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).