Se servery usnadňujícími vyhledávání té či oné komodity ve spleti českého internetové světa se v poslední době doslova a do písmene roztrhl pytel. Lupa vás již informovala o dvou z nich: Seznamu cen a Obchody na Centrum.cz. To však zdaleka není všechno. Známý portál Atlas, který nedávno splynul s českou verzí Microsoft Network, se rozhodl naložit si na svá pomyslná bedra ještě více něž doposud a otevřel vlastní vyhledávácí centrálu v on-line obchodech. Na první pohled všechno funguje bez problémů: server reaguje, stránka se načítá, počet produktů utěšeně přibývá. My jsme se však podívali i podruhé a o to důkladněji – výsledky vypadají opravdu zajímavě. Stačí se ponořit do dalších řádků.
Jak již bylo na Lupě nepřímo sděleno, začátek byl bezproblémový – již v den spuštění byla navázána spolupráce s více než třiceti obchody a databáze obsahovala již přes 200 000 výrobků. Co dodat, start vskutku epochální. Co se však za těmito čísly skrývá? K porovnání jsem si vypůjčil známou frázi „Office 2000 CZ“ a krátké, leč výstižné slovo MED.
Trocha teorie nikoho…, a tak nejdříve pár informací o tom, jak to celé funguje. Vyhledávání na tomto serveru lze uskutečnit ve dvou kategoriích: zboží a obchody. Po zvolení první varianty za vás systém prohledá všechny odkazy, kde se daná věc nachází, a výsledek vám předloží ve formě odkazů, kde by se daný výrobek MĚL (opakuji MĚL) vyskytovat. Kromě odkazů se zobrazí i pomocné ikonky, které usnadní vaši volbu (tj. zda kliknout na ten či onen obchod, když oba vypadají tak slibně). Ikonku informují například o způsobu platby a distribuce. Jste-li stále na pochybách, kam kliknout a kam ne, zkonfrontujte ceny v posledním sloupci. Může se však stát, že hledáte celý obchod, ať už podle určitého jména nebo produktu, který tam dominuje. Není nic snazšího – změníte nastavení na „obchody“ a prohledávány budou jen jejich názvy. To však stále hledáte ve všech kategoriích. Maličký odkaz „Rozšířené hledání“ přímo vybízí k tomu, aby jste vaše prohledávání limitovali na tu či onu kategorii: od potravin až po erotiku. Tento odkaz však v sobě skrývá daleko více: můžete nastavit filtr podle vašeho uvážení – plátce DPH, uživatelská podpora, druh prodeje, jazyk a mnoho, mnoho dalšího. Pro čtenáře z druhé strany barikády je důležité, že svůj vlastní obchod můžete do této služby přidat poměrně snadno a hlavně zadarmo. První pohled se tedy vydařil.
Zde vám však přinášíme také druhý pohled. Pro srovnání uvádíme čísla již zmiňované fráze „Office 2000 CZ“: bez použití žádných logických spojek (AND, OR, NOT) bylo nalezeno celkem 1774 výrobků, což znamená, že se buď Office nebo 2000 nebo CZ vyskytuje právě na tolika stránkách. Už upravené hledání (s „+“ jako spojovacím činitelem) mi ukázalo 162 možností. Stačí se jen podívat na předešlý článek se stejnou tématikou a začít porovnávat. Po zadání slova „med“ mi bylo předloženo 38 odkazů, většina z nich se skutečným medem měla pramálo společného – viz MEDicine či Blend a MED. A i v tomto tkví kámen prvního úrazu. Tvůrci trochu pozapomněli aktualizovat databázi vložených obchodů, počítali s tím, že vše půjde bez problémů. Trochu se však přepočítali. Jako doklad by mohl sloužit následující příklad: Vzhledem k tomu, že jsem se chtěl vyhnout medicíně a Blend a Medu, zabrousil jsem do kategorie „Potraviny“ a dal jsem vyhledat slovo MED. Ejhle, nic tam není, kategorie, u které by se to přímo nabízelo, zeje prázdnotou. Tvůrci prostě spoléhají na to, že se sami obchodníci zařadí do nejvhodnější kategorie. Vůbec už však není myšleno na tu další, početnější skupinu – právě tu, která to všechno hledá. Tímto plynule přecházím k druhého defektu: Když systém vámi požadovanou položku nenajde, tak vás vždy upozorní následujícím hlášením: „Příliš krátké slovo. Hledané slovo musí být dlouhé minimálně 3 znaky.“ Ohledně hesla MED by se dalo polemizovat, zkusil jsem však jiné: KOLOMAJZNA (skoro nemožné, aby se takový artikl vyskytoval) – písmen 10, ale ouha, stejné chybové hlášení. Copak je 10 menší než 3? Pro tvůrce tohoto vyhledávače asi ano. Za poslední nedodělek by se dala označit i chybička, kterou jsem pracovně nazval jako tzv. dvojáky – na jeden výrobek od stejné firmy s touž WWW adresou je více odkazů než jeden.
Dětské nemoci provázejí všechny nové služby a občas mohou znepříjemnit či ztížit internetové pátrání po požadovaném produktu. Doufejme, že se Atlas poučí a zmiňované chybičky odstraní. Služby v této oblasti mají nepochybně budoucnost zajištěnou.