Součástí schválené novely je i seznam dopravních staveb, u kterých bude usnadněno vyvlastnění potřebných pozemků prostřednictvím mezitímního rozhodnutí. Návrh počítá i s nově zavedenou fikcí souhlasu, která umožní rychlejší konaní příslušných úřadů.
Jedním z kritiků novely je senátorka za zelené a někdejší ústavní soudkyně Eliška Wagnerová, která se domnívá, že její znění bude dříve nebo později posuzovat Ústavní soud. Zmíněné mezitímní rozhodnutí, které se týká konkrétních staveb, podle ní nesplňuje požadavek na obecnost zákona. Její stranický kolega Ladislav Kos během rozpravy přímo varoval, že zákon omezuje práva občanů.
Méně byrokracie při výstavbě sítí
Jednou z podstatných částí novelizovaného zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, jehož návrh předložila skupina poslanců pod vedením poslance Martina Kolovratníka, je speciální úprava povolovacích procesů a postupů při získávání potřebných práv nutných nejen pro výstavbu dopravní, vodní a energetické infrastruktury, ale také infrastruktury elektronických komunikací.
Nové znění zákona, které nabývá účinnosti patnáctým dnem po jeho vyhlášení, by totiž mělo snížit byrokracii spojenou s výstavbou podzemních sítí elektronických komunikací a také zkrátit dobu potřebnou pro získání nezbytných povolení ke stavbě sítě a jejímu odpovídajícímu využívání.
ČAEK novelu vítá
Podle místopředsedy České asociace elektronických komunikací Petra Josefiho je navrhovaná změna zákona výrazným krokem tím správným směrem.
Zrychlení výstavby vysokorychlostních sítí elektronických komunikací je totiž nezbytným předpokladem pro digitalizaci veřejné i soukromé sféry a zachování konkurenceschopnosti České republiky, proto vítáme její schválení oběma komorami Parlamentu a vyhlášení ve Sbírce zákonů,
vysvětlil Josefi.
Asociace elektronických komunikací ocenila hlavně pragmatický přístup předkladatelů návrhu novely a odbornost, s jakou bylo projednávání změny zákona vedeno. Podle jejího názoru vychází nová úprava zákona z obecné úpravy obsažené zejména ve stavebním zákoně, zákoně o vyvlastnění a dalších právních předpisech.
Přestože tyto obecné předpisy byly v poslední době novelizovány s cílem zefektivnit postupy správních úřadů tak, aby získání potřebných povolení pro výstavbu bylo jednodušší, rychlejší a zbytečně nezatěžovalo žadatele ani samotné správní úřady, problematika výstavby dopravní infrastruktury je natolik specifická, že ani stávající úprava v zákoně č. 416/2009 Sb., ani nově zaváděné či upravené instituty v obecné právní úpravě, zejména ve stavebním zákoně, nevedou k takové optimalizaci povolování a majetkoprávní přípravy staveb, aby došlo k jejich dostatečnému urychlení,
píše se ve vyjádření asociace.
Efektivnější zřizování věcných břemen
Další oblastí, která podle zástupců ČAEK vede v praxi ke zbytečné administrativní zátěži, je zřizování, změna nebo zrušení práv odpovídajících věcným břemenům nebo práv stavby potřebných pro výstavbu infrastruktury, a to zejména postup, který vede k určení úplaty za tato práva.
„Smyslem nové právní úpravy je celkové zefektivnění procesu povolovacího řízení k nejvýznamnějším stavbám dopravní infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací se současným zachováním adekvátní možnosti obhájit své zájmy všem dotčeným subjektům,“ dodal Michal Frankl, člen představenstva ČAEK.