Hlavní navigace

Odbory v Centrum Holdings

Patrick Zandl

V Centrum Holdings nakonec opravdu vznikla odborová organizace s názvem ZO OS ZPTNS INTERNET. Když jsme vydávali článek Když Centrum Holdings propouští zaměstnance, ještě nebylo jasné, zda opravdu vznikne, ale vznikla a byla ke konci listopadu zaregistrována jako součást Odborového svazu zaměstnanců poštovních, telekomunikačních a novinových služeb.

Centrum Holdings nakonec opravdu vznikla odborová organizace s názvem ZO OS ZPTNS INTERNET. Když jsme vydávali článek Když Centrum Holdings propouští zaměstnance, ještě nebylo jasné, zda opravdu vznikne, ale vznikla a byla ke konci listopadu zaregistrována jako součást Odborového svazu zaměstnanců poštovních, telekomunikačních a novinových služeb.

V mnoha firmách se chystá propouštění, případně zhoršování stávajících podmínek. Management některých firem se chová na samé hranici zákona, či i za ní – nátlak, zavádění pravidel s jediným cílem – zbavit se nepohodlného zaměstnance, atd. Odbory se snaží negativním dopadům těchto změn předejít, nebo je alespoň co nejvíce zmírnit, vysvětlují zakladatelé odborů svou motivaci na webových stránkách odborů.

Ve vyjádření zakladatelů (jmenně nepodepsaném) zaslaném redakci Lupy stojí: Vedení společnosti potvrdilo převzetí dokumentu oznamujícího vznik odborů dne 27.11. v cca 16.35. Žádali jsme v tomto dokumentu management, aby s námi konzultoval veškeré interní záležitosti od tohoto data a vyzvali jej k uzavření kolektivní smlouvy na rok 2009.

KL17_hlasovani

V prohlášení se dále uvádí: Věřte, že ke vzniku odborů v prosperující firmě je třeba zcela zvláštních podmínek. V našem případě to bylo nešťastné provedení změn v prodejní síti. Většina obchodníků měla tři možnosti:

1. Přistoupit na novou smlouvu, kdy společnost určuje kolk si obchodník vydělá následující měsíc. Jak? Podstatná či celá část odměňování je vázána na interní směrnici a tedy firma rozhoduje kolik peněz si obchodník odnese ten který měsíc. Zda to bude X či Y procent, nebo X či Y korun. A obchodník s tím nic nenadělá, podpisem smlouvy s tímto postupem souhlasí. Navíc, ve smlouvě bylo více pokut při nesplnění povinností obchodníka (každá v řádech měsíčních příjmů).

2. Odejít okamžitě bez koruny odstupného.

3. Na nové podmínky nepřistoupit – těm bylo naznačováno, že to nebude příjemná varianta a stejně nakonec skončí bez koruny odstupného.

Bohužel to nebyly plané výhružky. Došlo a stále dochází ke zrušení flexibilní pracovní doby a zavedení přísného režimu včetně přesně vymezené pauzy na oběd. Dále přísný dohled, nepřiměřené kritizování, ztížení pracovních podmínek – nezdůvodněné omezení práv (odebrání všech či téměř všech klientů, odpojení od vnitřního rezervačního systému, omezení produktů, které mohou obchodníci prodávat, přidělení klientů z nejméně atraktivních, často geograficky velmi vzdálených oblastí). To še s přímým dopadem na příjmy obchodníka.

Vše toto můžeme prokázat. Za všechny příklady jeden – žádost obchodnice a odpověď na ni: ‚Žádám o umožnění vykonávat pracovní činnost tak,jako doposud a to od 7:00 do 15:30. Tato pracovní doba byl jeden z důvodů,proč jsem na toto místo nastoupila. Jsem svobodná matka a mat.školky v našem městě jsou otevřeny pouze do 16:00. Věřím, že moji situaci pochopíš a vyjdeš mi vstříc‘. Odpověď: ‚Je mi líto, ale musím trvat na pracovní době‘.

Petr Kapalín, tiskový mluvčí Centrum Holdings k tomu říká: Žádný oficiální dokument o vzniku odborů v Centrum Holdings jsme nedostali. Víme pouze to, co je uvedeno na webu. Jen tak na okraj: ani web, ani e-mailovou schránku odborů nehostují služby Centrum Holdings.

Našli jste v článku chybu?