Alespoň to slibuje technologie anglicky nazvaná Contextual Discovery, česky bychom to mohli přeložit jako Odhadování ze souvislostí. Už jsme vás informovali, že o ní byla řeč na konferenci LeWeb, kde o ní hovořila Marissa Mayer z vyhledávacího gigantu Google. O co půjde?
Konferenci LeWeb jsme pozorně sledovali a přinesli jsme vám z ní reportáž, kde jsme shrnuli nejzávažnější dojmy i to, co zaujalo její české účastníky.
Google má v současné době u řady uživatelů uskladněnou obrovskou historii vyhledávání. Ví, kdy, v kolik hodin položili jaký dotaz, na jaký odkaz potom klikli a pravděpodobně i kolik času na tomto odkazu strávili a který odkaz vás nakonec nejlépe uspokojil. Novinkou, která přichází skrze mobilní telefony, je znalost polohy, místa, kde se uživatel nachází. Tím nemyslíme obecné konstatování „Praha“, ale pomocí GPS nebo alespoň skrze znalost okolních WiFi a základnových stanic stanovenou polohu na ulici přesně.
Google vychází z předpokladu, že právě lokalita představuje dostatečný kontext, který umožní určit, co přesně byste chtěli hledat, aniž to ještě v sami víte. Když stojíte na ulici kolem poledne, asi by vám přišly vhod restaurace ve vaší cenové kategorii (Google je zná, protože je hodnotíte v Google Places). Nezapomínejte na to, že díky Latitude, která sleduje, kde se pohybujete, Google přesně ví, ve kterých oblastech se pohybujete běžně a tedy tam hledáte určitou skupinu věcí (menu vaší oblíbené hospody, kina) a kde se pohybujete zřídka či jste poprvé.
Marissa Mayer na konferenci nebyla příliš specifická k tomu, jaké informace a jak bude Google zpracovávat, což nepřekvapí. Pokud bude Odhadování ze souvislostí účinné, jistě to vzbudí další vlnu protestů obhájců soukromí a podobně velkou vlnu radosti mezi reklamními mágy.
Marissa Mayer uvedla: „Myšlenka je, tlačit informace k lidem. Jde o polohu v souvislostech. V rámci prohlížeče a našeho toolbaru jsme schopni se dívat na to, kam lidé chtějí jít a pak jim patřičnou informaci dodat. Je to ale velká výzva pro uživatelské rozhraní. V prohlížeči to může být panel vpravo nebo vespod, který doplní vaše surfování. Na mobilním telefonu je to o tom, kde jste ve fyzickém světě. Můžeme zjistit, jaké jsou v dané lokalitě pro vás nejdůležitější informace. V restauraci to například může být menu. Nebo to může být zvláštní nabídka. Je to o explicitní a implicitní poloze.“
„Tlačit informace k lidem“ není nová myšlenka, jenže zatím se nikdy zásadně nechytila. Pamatujete PointCast? Tlačil k lidem zprávy. Jenže vlastně bez ladu a skladu – sice na základě jejich požadavků, jenže lidé vlastně nevědí, co by měli žádat, a tak žádali něco, co je nezajímalo. PointCast zkrachoval.
PointCast
Služba vznikla v roce 1996, kdy firma vydala první betaverzi svého screensaveru, jenž při „šetření“ obrazovky promítal zprávy zasílané z jednotlivých vybraných webů. Technologie „pušení“ zpráv místo jejich vyžádání se stala výrazně propagovanou „budoucností“ Internetu, jenže se ukázalo, že PointCast je příliš náročný na přenosové pásmo a v řadě firem se proto nesměl používat. Ještě v roce 1997 za PointCast údajně nabídl 450 mil. dolarů News Corp, ale s PointCastem se nakonec nedohodl. Konkurenční alianci @Home založil Microsoft s řadou telekomunikačních firem a propagoval „Kanály“ ve svém prohlížeči. Tím souboj dorazil i do Česka, kde se řada serverů přidala do Kanálů v MSIE. Ani Kanály se ovšem neuchytily, to ale Microsoftu nevadilo tolik jako PointCastu, který byl v roce 1999 prodán za 7 milionů dolarů a o rok později přestal fungovat.
Google se dostává do pozice, kdy myšlenku personalizovaného tlačení informací může realizovat a zřejmě může i velmi dobře odhadovat, co by lidé opravdu chtěli. Základní ingredience k tomu má:
- unikátní identifikaci uživatele (Android mobil je přihlášen do Google Account)
- historii jeho vyhledávání
- jeho polohu a historii jeho polohy vztaženou k jeho vyhledávání
- další informační služby, které mohou polohu vztáhnout k tomu, co v ní můžete dělat, jako je HotPot, Place nebo adresář firem v Maps.
Rekonstruovat z takové palety informací „kontext“ nemusí být těžké. Podívejte se například na následující obrázek z webové služby Latitude, kde Google velmi dobře analyzuje, co je bydliště a co je místo práce a dělá z toho i další závěry a statistiky.
Google již dříve na různých konferencích pouštěl zmínky věnované Odhadování ze souvislostí s tím, že právě tohle vidí jako protiváhu běžným „LBS“, tedy službám založeným na znalosti polohy, jako jsou Foursquare nebo Gowalla. Na letošní konferenci Google I/O vystupoval s tímto tématem startup Aloqa, který se snaží vyvíjet software zhruba podobným směrem.
API a otevřené modely jsou důležité
Dříve se mělo často za to, že strukturovat data do hloubky potřebné na to, aby Odhadování ze souvislostí mohlo fungovat, bude příliš nákladné a náročné na to, aby se podařilo. Jenže vzájemná integrace technologií, otevřené modely výměny dat a volně dostupných API jednotlivých služeb způsobují, že lidé si data sami dobrovolně strukturují (logují se do geolokačních aplikací a dobrovolně na sebe prozrazují, co kde dělají). To je jedna strana mince.
Kromě toho používáme služby, kde si sami dobrovolně mapujeme své přátele, a technologie tedy mohou nám nabízet něco, co zaujalo už naše přátele. Není třeba pátrat, stačí nám podstrčit něco, co už zaujalo dostatek našich přátel, tím ovlivnit nám podbízené informace. I tento postup se již v minulosti osvědčil.
Spolu s pokrokem technologií, kdy dnes již běžně levné mobilní telefony obsahují lokalizaci polohy a multitasking potřebný pro její trvalé zjišťování a ukládání historie, se dostáváme do doby, kdy sami sebe dobrovolně sledujeme a analyzujeme a chytrým serverovým farmám umožňujeme, aby lépe než my sami věděly, co bychom mohli hledat a po čem bychom mohli toužit.
Rozpoznávání tváří
Zatím velkou neznámou v dopadu na Odhadování ze souvislostí jsou technologie rozpoznávání tváří a postav na fotografiích. Ty se zatím rozvíjejí ve stínu, používají se pro třídění v dobrých fotoaplikacích, jako je Picasa nebo iPhoto, pomalu se ale přesouvají i do aplikací webových. Od „pradávna“ je nabízí Picasa na webu, kde si můžete pojmenovat osoby na fotkách a následně jsou identifikovány i další fotky s touto osobou. Picasa patří Google a je pravděpodobné, že Google si tak vytváří obrovský datový podklad o vztazích a vazbách: cožpak pravděpodobně do značné míry neplatí, že čím více někoho fotíte, tím lépe se s ním znáte a častěji stýkáte? Proč se spoléhat na Facebook a kontakty, které zde dobrovolně vyzradíte, když lze mít databázi na vlastní straně.
Nově takovou funkci nasadí i Facebook. Již dříve bylo možné lidi tagovat, tedy přiřazovat jim jména, ale to jste museli dělat ručně a dobrovolně. Nově se pomalu začnou fotky otagovávat automaticky, Facebook se pokusí navrhnout jména lidí, kteří na fotkách jsou. A opět, proč? Nejdříve možná kvůli lepšímu třídění fotek a proto, aby se dotyčný dozvěděl, že byl někde vyfocen. Později, dost možná, jako způsob reklamy.
Mobil z otrokáře sluhou
Se zpracováním „kontextu“, tedy souvislostí, si ještě užijeme mnoho zábavy. Povšimněte si například, že podobným směrem se ubírá i Nokia. Ta pracuje na takzvaných „Bots“ – agentech spuštěných v mobilních telefonech na systému Symbian, které registrují, co děláte, kdy a v jakých pozicích jaké aplikace používáte nebo jaké kontakty kde voláte. No a pokud doma často voláte svou mamku, zatímco v práci své kolegy, tak vám v dotyčných lokalitách primárně nabízí právě tyto kontakty. Stejně tak se automaticky přepne vyzváněcí profil vašeho telefonu na to, co nejčastěji v daném místě používáte. Telefon se prostě snaží přizpůsobit, neobtěžovat, sloužit v různých souvislostech tak, jak odlišně ho v nich používáte. I to je zajímavé využití, které přibližuje dnešní mobilní telefony více k účelu sloužit, než zotročovat svého majitele.
Nokia Bots – právě jste doma, a tak kontakty, které se vám nabízejí, jsou ty, které běžně z domova voláte.
Samozřejmě ani Nokia Bots nejsou dokonalé, však je také najdete v Nokia Beta Labs, kde se teprve rodí, algoritmy pro odhadování ze souvislostí ještě nejsou ustálené a probíhá nad nimi čilá diskuse a praktický výzkum. Výhodu tu samozřejmě má Google, který si již nyní může sledovat, nakolik jsou jeho predikce úspěšné, nakolik jeho „odhad“ vyjde a uživatel si dotyčné informace vybere a využije je.
Bezpečnostní výzvy
S čím si ještě užijeme, jsou bezpečnostní výzvy, které před nás odhadování ze souvislostí přinese a které je dnes těžké dohlédnout tváří v tvář překotnému úprku moderních technologií. Co bylo ještě nedávno nemožné, najednou jde. Program v mobilu rozpozná svého majitele podle chůze tím, jak často se naklání mobil a čidla v něm. Rozpozná přátele, poznává lokalitu a serverová farma na pozadí všechna tato data je schopna díky online připojení také online interpretovat.
Tady by se slušelo připsat nějakou postapokalyptickou větu jako „kam až to dojde“… Jenže ono to dojde tam, kam my to pustíme. Pokud nás technologie na jedné straně přesvědčí svou užitečností, na druhé straně budeme zřejmě ochotni obětovat to, že někdo (a nevíme kdo) vlastně ví, kde se pohybujeme, co děláme. Že si z logu služeb, jež jsme si dobrovolně instalovali na náš mobil, abychom věděli, kde večeří naši kamarádi, přečte všechno podstatné. A to, že si s takovou informací může udělat co chce. Předat ji reklamce, slevokupónové službě (vyhrává nejlepší v cenové arbitráži) nebo – nebo komukoliv, kdo se napojí na API.
Co s tím? Asi nic. I to je věc, která se časem usadí právě v těch mezích, kdy nám nová služba bude balancovat mezi přínosem, ochotou ji používat a ochotou vzdát se svého soukromí. Mohl-li bych si tipnout, vsázel bych na to, že většina lidí upřednostní mediální hype a rádoby-osobní přínos služby nad problematikou soukromí.
A co taková změna ve vyhledávání udělá se SEO? Nově bude optimalizace pro takové vyhledávače vyžadovat i dost cestování a znalost práce se zeměpisnými souřadnicemi, abyste ty správné informace správně dostali na správné displeje: V téhle restauraci nejez, klikni zde a taxi tě převeze o dva bloky dál do superstylového podniku, kde by jedli i tví přátelé, kdyby o něm věděli. Budeš PRVNÍ.
Ano, slovo PRVNÍ se konečně vrátí z internetových diskusí zpět do lokálů, kam patří.