Ohrožuje Facebook YouTube? Jeho šéfka Susan Wojcicki se příliš nebojí

21. 7. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: Google
Jedničce v online videu, ale také hlavnímu místu pro ty, kdo online videu kralují a vydělávají na něm, prý kvůli Facebooku hrozí úpadek.

Soudě podle YouTube's Susan Wojcicki On Star Creators: ‚YouTube Is Their Home‘ a některých dalších zdrojů má YouTube na kahánku. Facebook prý videoserveru Googlu usilovně šlape na paty a snaží se zlikvidovat dominantní postavení této služby v online videu.

Susan Wojcicki, šéfka YouTube, se ale podle Forbesu nebojí. Podle ní zejména proto, že ti, kdo YouTube používají pro šíření svých výtvorů mezi desítky milionů lidí, moc dobře vědí, že jim (osobně bych dodal zatím) nikdo jiný nic podobného nabídnout nedokáže.

Ti, kdo označují YouTube za mrtvé, by si měli připomenout několik maličkostí. Třeba to, že zavedené kanály na YouTube mají své fanoušky, monetizaci, funkční technologie, zázemí a odpovídající podporu od Googlu. 

Na Facebooku si o monetizaci můžete nechat jen zdát (i když se monetizační model chystá – viz Facebook se začne dělit s velkými poskytovateli videa o peníze z reklamy), videa se tam kradou ve velkém a Facebook problém klasicky ignoruje. Technologicky je navíc stále nic moc a nemalým problémem je i to, že je stále vlastně uzavřenou platformou – bez účtu to prostě není ono, zatímco na YouTube se můžete dívat a dívat, aniž byste nějaké účty řešili.

Automatické přehrávání

Pravdou je, že Facebook se velmi snaží a video je pro něj aktuálně prioritou číslo jedna. Na druhou stranu, třeba zavedení automatického přehrávání videa poškozuje jak uživatele, tak i tvůrce videí či inzerenty. A výrazným způsobem ovlivňuje čísla – protože pokud aktivitu uživatelů počítáte od přehrávaných videí a videa spouštíte automaticky, tak je dost jasné, k čemu jste si dopomohli.

Susan Wojciciki ve výše uvedeném rozhovoru zmiňuje i to, že YouTube se chová jinak než Facebook. Hlavně v tom, že prohlížíte a reagujete na jedno konkrétní video, nikoliv na video, které jste prostě viděli v záplavě dalších videí a příspěvků ve vašem newsfeedu. 

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Zmiňuje i YouTube Music Key, kde se Google snaží využít obrovského množství hudebních videí, která má k dispozici. Což je, mimochodem, také něco, co Facebook nemá (ale na hudební videa má také zálusk – viz Facebook prý chystá vlastní konkurenci Spotify, Apple Music i YouTube).

TOP 10 českých kanálů na YouTube podle celkového počtu zhlédnutí (zdroj)

U tohoto (i následujícího žebříčku podle počtu odběratelů) je potřeba nezapomenout, že sice jde o „české“ žebříčky, ale počty zhlédnutí i odběratelé zcela určitě pocházejí také z ciziny. Třeba i proto, že v „českém“ žebříčku najdete věci, které rozhodně české nejsou.

Kanál Počet zhlédnutí
(3/15)
Počet zhlédnutí
 (7/15) 
Odběratelů
 (svět, ne jen ČR)
ViralBorthers 232 495 842 356 687 222 2 258 720
GoGoManTV 151 604 754 204 481 086 1 022 621
Brick Builder 88 064 878 161 440 188  241 045 
Benetomm 135 693 049 142 076 193 27 853
Trolden 73 362 218 123 437 139  543 375
Show Jana Krause 82 941 147 93 568 908 196 222
MenT 73 830 277 91 941 720 555 954
djwich1 78 527 223 90 436 523 213 461
T-Mobile CZ 79 294 089 84 822 009 111 986
GEJMR    80 257 141  516 672 
LEGO Polska oficjalny    81 983 604  46 402
starpure 72 206 303 71 965 642 11 731

TOP 10 českých kanálů na YouTube podle počtu odběratelů (zdroj)

Kanál Počet odběratelů (3/15) Počet odběratelů (7/15)
ViralBorthers 1 659 805 2 258 691
GoGoManTV 870 378 1 022 611
MenT 483 524 555 942
Trolden 366 950 543 406
GEJMR 454 138 5416 693
Expl0ited    389 259
PedrosGame 339 314 386 394
NejFake 352 115 384 061
GoGosVlog 334 650 379 170
Hoggy    373 275
Jirka Král    358 463
MinecraftBoxCZ 319 296 355 256
Crafák 333 402 333 402

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).