Soudě podle YouTube's Susan Wojcicki On Star Creators: ‚YouTube Is Their Home‘ a některých dalších zdrojů má YouTube na kahánku. Facebook prý videoserveru Googlu usilovně šlape na paty a snaží se zlikvidovat dominantní postavení této služby v online videu.
Susan Wojcicki, šéfka YouTube, se ale podle Forbesu nebojí. Podle ní zejména proto, že ti, kdo YouTube používají pro šíření svých výtvorů mezi desítky milionů lidí, moc dobře vědí, že jim (osobně bych dodal zatím) nikdo jiný nic podobného nabídnout nedokáže.
Ti, kdo označují YouTube za mrtvé, by si měli připomenout několik maličkostí. Třeba to, že zavedené kanály na YouTube mají své fanoušky, monetizaci, funkční technologie, zázemí a odpovídající podporu od Googlu.
Na Facebooku si o monetizaci můžete nechat jen zdát (i když se monetizační model chystá – viz Facebook se začne dělit s velkými poskytovateli videa o peníze z reklamy), videa se tam kradou ve velkém a Facebook problém klasicky ignoruje. Technologicky je navíc stále nic moc a nemalým problémem je i to, že je stále vlastně uzavřenou platformou – bez účtu to prostě není ono, zatímco na YouTube se můžete dívat a dívat, aniž byste nějaké účty řešili.
Automatické přehrávání
Pravdou je, že Facebook se velmi snaží a video je pro něj aktuálně prioritou číslo jedna. Na druhou stranu, třeba zavedení automatického přehrávání videa poškozuje jak uživatele, tak i tvůrce videí či inzerenty. A výrazným způsobem ovlivňuje čísla – protože pokud aktivitu uživatelů počítáte od přehrávaných videí a videa spouštíte automaticky, tak je dost jasné, k čemu jste si dopomohli.
Susan Wojciciki ve výše uvedeném rozhovoru zmiňuje i to, že YouTube se chová jinak než Facebook. Hlavně v tom, že prohlížíte a reagujete na jedno konkrétní video, nikoliv na video, které jste prostě viděli v záplavě dalších videí a příspěvků ve vašem newsfeedu.
Zmiňuje i YouTube Music Key, kde se Google snaží využít obrovského množství hudebních videí, která má k dispozici. Což je, mimochodem, také něco, co Facebook nemá (ale na hudební videa má také zálusk – viz Facebook prý chystá vlastní konkurenci Spotify, Apple Music i YouTube).
TOP 10 českých kanálů na YouTube podle celkového počtu zhlédnutí (zdroj)
U tohoto (i následujícího žebříčku podle počtu odběratelů) je potřeba nezapomenout, že sice jde o „české“ žebříčky, ale počty zhlédnutí i odběratelé zcela určitě pocházejí také z ciziny. Třeba i proto, že v „českém“ žebříčku najdete věci, které rozhodně české nejsou.
Kanál | Počet zhlédnutí (3/15) |
Počet zhlédnutí (7/15) |
Odběratelů (svět, ne jen ČR) |
ViralBorthers | 232 495 842 | 356 687 222 | 2 258 720 |
GoGoManTV | 151 604 754 | 204 481 086 | 1 022 621 |
Brick Builder | 88 064 878 | 161 440 188 | 241 045 |
Benetomm | 135 693 049 | 142 076 193 | 27 853 |
Trolden | 73 362 218 | 123 437 139 | 543 375 |
Show Jana Krause | 82 941 147 | 93 568 908 | 196 222 |
MenT | 73 830 277 | 91 941 720 | 555 954 |
djwich1 | 78 527 223 | 90 436 523 | 213 461 |
T-Mobile CZ | 79 294 089 | 84 822 009 | 111 986 |
GEJMR | 80 257 141 | 516 672 | |
LEGO Polska oficjalny | 81 983 604 | 46 402 | |
starpure | 72 206 303 | 71 965 642 | 11 731 |
TOP 10 českých kanálů na YouTube podle počtu odběratelů (zdroj)
Kanál | Počet odběratelů (3/15) | Počet odběratelů (7/15) |
ViralBorthers | 1 659 805 | 2 258 691 |
GoGoManTV | 870 378 | 1 022 611 |
MenT | 483 524 | 555 942 |
Trolden | 366 950 | 543 406 |
GEJMR | 454 138 | 5416 693 |
Expl0ited | 389 259 | |
PedrosGame | 339 314 | 386 394 |
NejFake | 352 115 | 384 061 |
GoGosVlog | 334 650 | 379 170 |
Hoggy | 373 275 | |
Jirka Král | 358 463 | |
MinecraftBoxCZ | 319 296 | 355 256 |
Crafák | 333 402 | 333 402 |