Hlavní navigace

Omezení politické reklamy na Facebooku, záplava robotů na Instagramu a investice PayPalu do Uberu

28. 4. 2019
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: olechowski / Depositphotos.com
Stroj vám dá padáka, Facebook omezuje API, Twitter končí s MAU/DAU, CIA má Instagram a firmy zveřejňují finanční výsledky. Co ještě přinesl právě končící #tyden?

Facebook očekává od americké FTC pokutu až 5 miliard dolarů za narušování soukromí uživatelů. Plyne to z finančních výsledků, kde si tuto částku na případnou sankci rezervoval. V USA by šlo o rekordní pokutu, která firmě hrozí za porušení dohod s FTC z roku 2011. FTC minulý rok ale zahájila ještě další vyšetřování, založené hlavně na kauze Cambridge Analytica a také na úniku informací 50 milionů uživatelů. Viz Facebook Expects to Be Fined Up to $5 Billion by F.T.C. Over Privacy Issues.

Očekávaná vysoká pokuta od FTC pro Facebook vyvolá další postihy v dalších zemích, píše New York Times v Regulators Around the World Are Circling Facebook. Velmi pravděpodobné, protože dalším regulačním orgánům to umožní postavit rozhodnutí právě na zdůvodnění od FTC. Vedle finančního postihu navíc FTC může nabídnout i další řešení v podobě omezení a podmínek, které Facebooku dá, aby se vyhnul dalším pokutám. Může to ale znamenat i to, že Facebook se postaví více na odpor a budeme sledovat řadu let trvající souboj, včetně toho, že Facebook v některých zemích může skončit u soudu.

Světová zdravotnická organizace (WHO) u dětí pod pět let doporučuje omezit nebo zcela vynechat pasivní trávení času před obrazovkami. Děti do jednoho roku nemají u displejů trávit striktně žádný pasivní čas a ve věku mezi dvěma a čtyřmi roky by neměly mít více jak jednu hodinu „sedavého času s obrazovkou“ denně. Součástí nových doporučení je ale i upozornění, že odstranit displeje z dosahu dětí nestačí. Potřebují pohyb i spánek. Viz WHO: U obrazovek či v kočárku maximálně hodinu. Děti mají méně sedět a víc se hýbat nebo To grow up healthy, children need to sit less and play more.

Výkon lidí ve skladech Amazonu sledují stroje. Ty také člověka vyhodí, když neplní požadované limity. Bez účasti nadřízeného, byť ten může rozhodnutí o vyhazovu zvrátit. Otázkou ale je, proč by to vlastně dělal. To vše doprovází klasický strach z vyhazovu, nechození na záchod, vynechávání jídla atd. Ne tedy, že by to v lidech řízenými sklady bylo lepší. Viz How Amazon automatically tracks and fires warehouse workers for ‘productivity’ a To jsi to dopracoval, táto. Na vrátnici, za třináct tisíc hrubého. Ale neboj: až mně bude padesát, budu na tom podobně. A na vrátnicích budou roboti.

TELEgraficky

MuDA Avener Porn ■ Google Fit pro iOSDonald Trump si stěžuje na úbytky sledujících ■ Microsoft se pokoušel koupit Zoom ■ 500 nejpopulárnějších PNG barev ■ EU Justice Scoreboard 2019 ■ M. G. Siegler se zakoukal do iPadu mini ■ Cesta Fornite k úspěchu Udtučnění Gmailu 

WEBDESIGN, INTERNET

Evropská komise (EK) zveřejnila zprávu o tom, jak Google, Facebook a Twitter řeší dezinformace. Studovat můžete v Third monthly intermediate results of the EU Code of Practice against disinformation. Řeč je v ní i o „nové“ knihovně reklamy, kterou zprovoznil Facebook. A u které EK vůbec nezaregistrovala, že nic neřeší. Pro nás v Česku je také zajímavé, že „fact checking“ (tedy boj s fake news) na Facebooku se nás vůbec netýká (a češtiny už vůbec).

Hertz žaluje Accenture za web, který nikdy nebyl dodán, a žádá přes 32 milionů dolarů, tedy částku, kterou měl Accenture zaplatit, navýšenou o náklady způsobené selháním. Web měl být spuštěn v prosinci 2017, poté v lednu 2018 a napotřetí v dubnu 2018. Accenture o žalobě tvrdí, že je nepodložená. Čtěte v Accenture sued over website redesign so bad it Hertz: Car hire biz demands $32m+ for ‚defective‘ cyber-revamp.

Spoléhat se na návštěvnost pouze z Googlu může být zásadně nebezpečné. Současné změny v algoritmech a poklesy návštěvnosti to potvrzují dostatečně, ale příklad popsaný v SEO Flatliners – The Curious Case Of A Massive 1-Month Algorithmic Demotion From Google (To The Minute) And What Could Have Triggered The Drop je nesmírně zajímavý. Ze dne na den došlo k 94% poklesu návštěvnosti z Googlu, aby se po měsíci (také náhle) vrátila zpět.

TurboTax skrývá zdarma dostupné daňové podání před Googlem. Jde o záměr, chce, aby lidé našli raději placenou variantu, ze které má zisk. Podání zdarma přitom společnost přislíbila IRS. TurboTax Free File obsahuje <meta name="robots" content="noindex,nofollow,noodp" /> a ještě důkladnější zákaz je v turbotax.intuit.com/robots.txt. Viz TurboTax Deliberately Hides Its Free File Page From Search Engines, kde navíc ukazují, že i když se uživatelům podaří dostat na „free“ verzi, TurboTax má připraveny další triky, aby z nich dostal peníze.

SOFTWARE

Bitmoji For Games SDK přenese vašeho Bitmoji avatara do počítačových her. Mobilních, na počítači i na konzoli.

Facebook opět omezuje API a také zakáže osobnostní kvízy. Ty jsou časovanou bombou dost podobné velikosti jako skandál s Cambridge Analytica. Záplavy podvodných osobnostních kvízů a testů v minulosti masově sbíraly osobní informace. Změny v API nastanou od 30. července 2019 a zásadně se dotknou fotoalb, událostí, skupin, stránek, Instagramu, přístupu k zprávám a prakticky ke všemu, co existuje. Z přehledu to vypadá na zásadní zásah proti dostupnosti informací o počtu Líbí a přístupu ke komentářům. Viz API Updates and Important Changes.

Google měl opět sabotovat Firefox. Vrací se staré známé používání knihoven, se kterými má Firefox potíže. Viz Google accused of sabotaging Firefox, again.

HARDWARE

Samsung se přes právníky pokoušel zastavit iFixit, který ukazoval rozebrání telefonu Galaxy Fold. Jak v Samsung puts the screws to iFixit, makes it remove the Galaxy Fold teardown píší, bude to pravděpodobně velmi dobrá lekce v tom, jak funguje tzv. efekt Streisandové. Detaily viz About Our Galaxy Fold Teardown a Here’s Why We Think Galaxy Folds Are Failing.

MARKETING A KOMUNIKACE

Někteří prodejci na Amazonu platí až 10 000 dolarů měsíčně za cestu na vrchol. Rozvíjející se černý trh s podváděním na tržišti a s klamáním zákazníků nabývá velkých rozměrů. Součástí jsou technické triky, falešné recenze, ale i podplácení zaměstnanců Amazonu. Viz Some Amazon Sellers Are Paying $10,000 A Month To Trick Their Way To The Top.

Facebook v EU zakázal politickou reklamu ze zemí mimo EU. Tvrdí, že tím zajistí nevměšování do blížících se voleb. Znamená to, že bude ověřovat původ inzerentů, což se už v minulých případech ukázalo nejen nedostatečné, ale hlavně to je problém pro běžnou inzerci. Ti, kdo u Facebooku reklamu „posuzují“, totiž často nedokáží poznat, kdy jde o politickou a kdy ne. Viz Facebook bans political ads from other countries to fight EU election interference.

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

Aplikace řešící duševní zdraví sdílejí data s dalšími subjekty, a to včetně citlivých údajů. Chcete přestat kouřit? Máte depresi a potřebujete pomoci? Můžete zkusit některou ze zdarma dostupných aplikací, které vám mají pomoci. Problém je, že data o vás tyhle aplikace posílají Facebooku, Googlu, ale i třetím stranám. V pravidlech užití o tom není ani slova, byť sdílí i třeba záznamy z deníku. V řadě případů údaje zneužitelné. Viz Assessment of the Data Sharing and Privacy Practices of Smartphone Apps for Depression and Smoking Cessation a That mental health app might share your data without telling you.

Aplikaci WiFi Finder unikly přes dva miliony hesel k Wi-Fi sítím. Do aplikace je nahrávali sami uživatelé, ale asi netušili, že provozovatel nechá databázi volně přístupnou na internetu. Navíc jde o čínskou aplikaci, jejíž autor nereaguje. Databázi nakonec po dvou týdnech marných pokusů kontaktovat autory aplikace odstranil poskytovatel hostingu. V databázi jsou jména sítí, přesná geolokace, BSSID a heslo v čistě textové podobě.

Tým Amazonu analyzující hlasové záznamy z Alexy má přístup k lokačním datům zákazníků. Amazon přitom po objevu existence týmu poslouchajícího záznamy z chytrých reproduktorů tvrdil, že tito lidé nemají přímý přístup k informacím umožňujícím identifikovat osobu či účet. Viz Amazon's Alexa Team Can Access Users' Home Addresses.

Microsoft přestane ve Windows vyžadovat periodické nastavování nového hesla. Popisuje to v Dropping the password expiration policies. Už pár let víme, že tahle letitá povinnost je ve skutečnosti zásadním bezpečnostním rizikem. Ten, kdo si tohle před lety vymyslel, se za to dokonce veřejně omluvil.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Americké imigrační úřady používají rozvětvenou síť falešných profilů na Facebooku. Je to v rozporu s pravidly užití Facebooku, který ale selhává v mazání takových účtů, upozorňuje v Four Steps Facebook Should Take to Counter Police Sock Puppets EFF a chce po Facebooku, aby jednal. Praktický příklad viz US immigration police broke Facebook rules with fake profiles for college sting, kde nejde pouze o falešné účty, ale kompletní falešnou školu, včetně webu.

Twitter přestane zveřejňovat počty uživatelů, ubývají mu, takže přišel s novou (nesmyslnou) metrikou. mDAU je tak nesmyslná, že Twitter ani není schopen uvést, jak ji počítá a zda vůbec něco znamená. Viz Twitter is slowly perfecting the art of inventing nonsensical performance metrics. A to mDAU by měl být počet zpeněžitelných denních aktivních uživatelů.

Instagram zaplavují svými komentáři roboti a tím pádem i roboticky generované účty. Tradičně platí, že Facebook s tím nic nedělá. Když si chcete založit účet, tak nejspíš během chvíle bude zablokovaný, dokud nepřidáte telefon. Zjevně to ale nebrání masivnímu generování falešných účtů. Aktuální vlna komentářů je navíc místy podivná – nahota, masturbace, sex, pohlavní styk, prsa. Generátor se ani příliš nenamáhá v randomizaci, takže kdyby měl Facebook nějakou tu AI (o které tvrdí, že ji má), tak už na to dávno musel přijít. Některé účty se snaží nalákat uživatele na prodej sledujících i líbí, což se dá opět odhalit i bez nasazení AI. Viz Bots have invaded Instagram comments.

Doba zásadní estetiky na Instagramu je u konce. Pečlivé skládání fotek na profilu už se nenosí, náhradou je chaos. Lpění na barevných schématech je už minulostí, návaznost fotek už nehraje roli. Píší o tom v The Instagram Aesthetic Is Over, a pokud sami intenzivně používáte Instagram, tak jste si toho nemohli nevšimnout. Na vině jsou Příběhy (Stories), ale i čistě algoritmický newsfeed. Nemalou roli hraje i to, že nová vlna influencerů se už nechce hodiny zabývat focením zrcadlovkami a následným hledáním ve stovkách fotek a úpravou „té jediné pravé“. Jejich publikum nic takového nevyžaduje a více než perfekcionismu si cení originality a živých, autentických fotek. Neméně zajímavé je i to, že influencerům ubývají fanoušci (lze to sledovat i na českém Instagramu), za což si mohou sami, protože používají staré způsoby prezentace, které sledující vytáčejí až k odchodu.

CIA skutečně spustila instagramový účet. Najdete ho na @CIA a aktuálně je na něm jeden jediný příspěvek. Objevil se tam i příběh, ale ten už nenajdete. Příběhy mizí po 24 hodinách.

Facebook žaluje na Novém Zélandu jednu společnost a tři jednotlivce za manipulace na Instagramu – prodej líbí, zhlédnutí a sledujících. Oznámil to v Preventing Inauthentic Behavior on Instagram a je potřeba si u toho uvědomit, že na Instagramu tyto aktivity nabízí a provozují tisíce jednotlivců i společnosti po celém světě.

MOBILNÍ APLIKACE

Příběhy na Facebooku má používat 500 milionů DAU. Stejně jako na Instagramu (tam už ale před třemi měsíci) či ve WhatsApp. Na Snapchatu přitom jenom 190 milionů. Viz You might hate it, but Facebook Stories now has 500M users a vhodné dodat je, že Facebook má 1,56 miliardy DAU a Příběhy tak používá (dívá se nebo vkládá) jedna třetina těchto lidí.

Google dal ban vývojáři s 600 miliony stažení z Google Play. V aplikacích provozoval továrnu na falešné klikání na inzerci, a to dokonce i když uživatel aplikaci nepoužíval. Viz Google bans app developer with 600 million downloads for being a fake click factory, kde najdete i tak trochu fascinující výlet do toho, jaké hlouposti jsou lidé schopní stahovat do mobilů. Další detaily viz Exclusive: Google Is Banning A Play Store Developer With More Than Half A Billion App Installs a PreAMo: A Clicker Campaign found on Google Play.

Messenger Codes končí. Od 15. srpna přestanou kompletně fungovat a Facebook paradoxně doporučuje používat klasické QR kódy ukazující na m.me odkaz. Konec není až tak překvapivý, málokdo vůbec tuší, že něco takového v Messengeru je.

STARTUPY A EKONOMIKA

Facebook skončil první kvartál 2019 s 26 % meziročním růstem a 15,077 miliardami dolarů příjmů. Ale také s 80% meziročním růstem nákladů, nyní ve výší 11,60 miliardy dolarů. DAU jsou na 1,56 miliardy, MAU na 2,38 miliardy (8% meziroční růst). Viz Facebook Reports First Quarter 2019 Results.

Microsoft utržil v Q3 2019 (fiskální kvartál) 30,6 miliard dolarů s čistým příjmem 8,8 miliard (meziroční růst z 26,8 miliardy a 7,4 miliardy). Azure narostlo o 73 %, Surface o 21 % a LinkedIn o 27 %. Office 365 má 32,2 milionu předplatitelů a více než 180 milionů měsíčních aktivních firemních uživatelů.

Slack zveřejnil roční ztrátu 140,7 milionu dolarů a jde na burzu. Na konci ledna měl 10 milionů DAU, ale pouze 88 tisíc platících, byť meziročně jde o zhruba 50% růst. Více než 500 tisíc organizací používá Slack ve zdarma dostupné podobě. Příjmy meziročně vzrostly o 82 procent na 400,6 milionu dolarů. Problém je v provozních nákladech, ty vzrostly o 49 procent na 503,5 milionů dolarů a hlavní podíl mají náklady na marketing a prodej. Detaily najdete ve finančních výsledcích. Stojí za prostudování, jsou velmi detailní.

PayPal zainvestoval 500 milionů dolarů do Uberu. Je to dost zajímavý krok, který navíc Uber staví na ohodnocení 78,8 miliard dolarů. Důvody nejsou moc jasné a jediné vysvětlení se odvolává na budoucí spolupráci na platbách, včetně vývoje digitální peněženky Uberu. Viz PayPal makes a big marketplace play with its $500M investment in Uber.

BRAND24

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. 

Vzniká průběžně celý týden.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).