Hlavní navigace

Operace Žižkov: jak vrtulník s digitálním vysílačem uzavře ulice Prahy

5. 6. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 115393
Velké manévry čekají letos v září Pražany, kteří žijí v bezprostředním okolí hlavního televizního vysílače Žižkov. České Radiokomunikace naplánovaly výměnu anténních systémů pro zemské digitální vysílání, aby od října mohly posílit výkon pražského multiplexu 2 (dnešní dočasné digitální sítě A) na 50 kW. K výměně mnohatunového zařízení musí použít speciální vrtulník, a kvůli přepravě těžkého nákladu budou uzavřeny některé ulice. Jak bude taková operace vypadat, si můžete přečíst v tomto článku.

Žižkov čeká totální výluka

Výměna anténních systémů na žižkovském vysílači si vyžádá totální výluku veškerého vysílání, zálohou pro Prahu bude během celé operace hlavní středočeský vysílač Cukrák. Výkon tohoto vysílače po dobu výměny antén na Žižkově stoupne, například zemský digitální multiplex A s programy České televize, Novy a Českého rozhlasu ho zdesetinásobí ze současných 10 kW na 100 kW. I tak se ale výluka žižkovského vysílače projeví u řady diváků zhoršeným nebo skoro žádným signálem. Dobrou zprávou je, že demontáž staré analogové a následné montování nových dočasných analogových i definitivních digitálních anténních systémů by nemělo trvat déle než jeden, maximálně dva dny.

Vrtulník musí České Radiokomunikace (ČRa) použít kvůli nadměrné zátěži vyměňované technologie. Řádově jde o několikatunové zařízení, a kdybychom ho měli vyměňovat pomocí jeřábu, trvalo by nám to nepoměrně déle, vysvětluje Martin Roztočil, ředitel úseku vysílacích služeb ČRa. Speciální vrtulník Kamov K-32 se dvěma protichůdnými rotory firma nepoužije poprvé. Například loni v červenci jím osazovala hlavní severočeský vysílač Buková hora. Před šesti lety pak Kamov asistoval při výměně anténních systémů na Cukráku. Vrtulník použijí ČRa pro úpravu všech svých hlavních vysílačů, určených pro zemské digitální televizní vysílání.

Kamov K-32 při akci na Bukové hoře v červenci 2007
Kamov K-32 Bukovka 2007 (1.)
Kamov K-32 Bukovka 2007 (2.)
Kamov K-32 Bukovka 2007 (3.)
Kamov K-32 Bukovka 2007 (4.)

Zdroj: www.vrtulnik.cz

Dva dny na jednu akci

Vrtulníky Kamov K-32 jsou v celé Evropě pouze dva, proto jsou velmi vytížené. Na každou akci mají maximálně dva dny. Pokud se během nich nepodaří vysílač osadit, musí se výměna antén odložit na později, říká Roztočil. Důležitou roli hraje počasí: Kamov K-32 nesmí vzlétnout, pokud je byť jen slabý boční vítr, a teplota vzduchu nesmí překročit 25 stupňů Celsia. Pro samotnou vysílací technologii je naopak nutné, aby montáž probíhala při teplotě minimálně 4 stupně Celsia. Proto je možné vysílače upravovat pouze v jarních a podzimních měsících. Jakýkoli výkyv počasí znamená přerušení práce, a vrtulník nesmí operovat ani za šera a za tmy.

Kamov K-32 při akci na Cukráku a Kojálu v roce 2002
Kamov K-32 Cukrák 2002 (1.)
Kamov K-32 Cukrák 2002 (2.)

Zdroj: www.vrtulnik.cz

Zažili jsme případ, kdy jsme měli objednaný vrtulník pro vysílač na Lysé hoře. Pilot vzlétal z Vídně, ale protože byla silná mlha, musel čekat na povolení ke stratu do odpoledních hodin, a za Brnem ho překvapila tma. Musel okamžitě neplánovaně přistát na lesní mýtinu, líčí Roztočil událost starou několik let. Nějakou dobu nám trvalo, než jsme ho společně s posádkou našli. Vzlétnout mohl zase až další den. Pokud se nepodaří provést výměnu antén během stanovených dvou dní, vrtulník musí odlétnout na další „misi“. Platí ale, že v nejbližším volném termínu přiletí zpět a akce se dokončí, upozorňuje Roztočil.

Prahu čeká zákaz vycházení

Kamov K-32 u vysílače

Vrtulník si od provozovatele, v tomto případě švýcarské společnosti Helswiss, neobjednávají přímo ČRa, ale dodavatel vysílací technologie. Ten také zajišťuje dovoz anténních systémů na místo, odkud je převezme helikoptéra a dopraví na vysílač. V případě Žižkova nechtějí ČRa zbytečně prozrazovat, odkud bude vrtulník s nadměrným nákladem startovat. Jisté je, že to nebude ze Smíchova. Musíme najít co nejkratší trasu, aby vrtulník zbytečně nepřelétával nad velkou částí města, říká Martin Roztočil. Po dobu operace budou mít lidé, kteří bydlí podél trasy letu vrtulníku, zákaz vycházení. Dokonce se uvažuje o tom, že bezprostřední okolí vysílače bude úplně vyklizeno a obyvatelé budou muset dočasně opustit své byty.

Pilot bude mít zákaz letět přímo nad budovami, trasa povede výhradně nad volným prostranstvím a ulicemi, slibuje Roztočil. Doprava v těchto místech bude po celou dobu přeletů zastavena. Mimořádná opatření mají svůj důvod. Pokud by se totiž vrtulník dostal do problémů, například kvůli silnému větru, a závaží by se rozkmitalo, nezbylo by pilotovi nic jiného, než těžký náklad odhodit. Jinak by se mohlo stát, že by tento náklad způsobil vrtulníku takové problémy, že by nebyl ovladatelný a zřítil by se společně s ním, vysvětluje Roztočil. Viděli jsme dokonce záznam akce z Izraele, kde se pilotovi skutečně nepodařilo závaží včas odhodit a vrtulník havaroval. Zemřelo při tom několik lidí.

Mají se Pražané bát?

Žižkovský vysílač je jediný, u něhož ČRa provedou výměnu anténních systémů pomocí vrtulníku přímo v centru města. Tomu podle Roztočila odpovídají právě zpřísněná bezpečnostní opatření. Celá operace může trvat několik minut, ale také hodin. Záleží na počasí a na tom, jak rychle se podaří odmontovat starou technologii a namontovat novou, konstatuje šéf úseku vysílacích služeb ČRa. Montážníci přímo na vysílači musí novou anténu uchytit s přesností na milimetry, aby vyzařovala signál přesně stanoveným směrem. Proto ČRa použijí právě vrtulník Kamov K-32 se dvěma rotory, který je schopný s těžkým nákladem stát na jednom místě, nebo se pohybovat s přesností na centimetry podle požadavku pozemního personálu.

Nasazení vrtulníku Kamov K-32 v zahraničí
Kamov K-32 zahraničí 1
Kamov K-32 zahraničí 2
Kamov K-32 zahraničí 3
Kamov K-32 zahraničí 4
Kamov K-32 zahraničí 5
Kamov K-32 zahraničí 6
Kamov K-32 zahraničí 7
Kamov K-32 zahraničí 8
Kamov K-32 zahraničí 9
Kamov K-32 zahraničí 10
Kamov K-32 zahraničí 11
Kamov K-32 zahraničí 12

Právě pohyb s přesností na centimetry umožní navést vrtulník při cestě k vysílači pouze nad volná prostranství a ulice, a nikoli nad domy. Na jednom místě pak může Kamov K-32 vydržet třeba dvacet minut. V případě, že se změní povětrnostní podmínky, teplota nebo hustota vzduchu, ale musí akci přerušit a vzdálit se. Kromě Prahy nás podobná situace s operací uvnitř města nečeká skoro nikde, snad vyjma ostravského vysílače Hošťálkovice, říká Roztočil. Uhlídat bezpečnost ve městě je přeci jenom horší než na kopcích, jakým je třeba Buková hora. Tam to bylo mnohem jednodušší. A jak vlastně bude celá operace na žižkovském vysílači vypadat? Podívejte se na následující obrázky:

Demontáž tubusu a staré antény

Zdroj: České Radiokomunikace

Ochranný tubus vysílače Žižkov, kterému se taky říká „kukuřice“, začaly ČRa demontovat už před několika dny. Pod ním se nachází staré analogové anténní systémy, které musí vrtulník odnést. Nejprve do nich montážníci na vysílači zaháknou nosné lano s několikanásobným jištěním, a teprve poté je uvolní. Společně s napáječi je pak vrtulník snese na místo, odkud potom k vysílači dopraví novou digitální anténu s napáječi. Ještě než celá operace začne, ČRa na vysílač nainstalují dočasnou analogovou anténu a během akce ho celý vypnou. Náhradou zvýší výkon vysílače Cukrák.

Žižkov výměna vysílače 1

Zdroj: České Radiokomunikace

wt100 2024 EARLY

Montáž nové antény a napáječů

Během montáže nové antény a napáječů musí dodavatel technologie neustále provádět měření, aby anténa „sedla“ přesně tak, jak má – a signál odpovídal vyzařovacím diagramům a povolení Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Poté proběhne instalace vysílačů a zkušební zapojení. Na závěr montážníci odstraní dočasnou analogovou anténu. Tím žižkovský vysílač definitivně ukončí analogové televizní vysílání a přejde pouze na digitální šíření signálu.

Žižkov výměna vysílače 2

Kdy proběhne „akce Žižkov“?

Pokud se ptáte, na kdy ČRa naplánovaly manévry s vrtulníkem nad Žižkovem, nemáme pro vás jednoznačnou odpověď. Z bezpečnostních důvodů se přesný termín akce do posledních dní utajuje. Podle Martina Roztočila se o něm ale lidé, kterých se pohyb vrtulníku s nadměrným nákladem bezprostředně dotkne, dozví včas z několika veřejných zdrojů.

Ovlivní vám výměna vysílacího zařízení na Žižkově život?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).