Hlavní navigace

Pavel Zima: Jsem velký skeptik, co se týče sociálních sítí

6. 3. 2012
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Pavel Zima, Seznam.cz
Pokračování rozhovoru s Pavlem Zimou je na téma, zda je český Internet o inovacích či kopírování, proč se Seznam.cz brání sociálním sítím, zda opravdu Seznam.cz vstoupí na televizní trh a jaký vyhledávač je lepší. Seznam.cz, Google nebo Bing?

V první části rozhovoru (Pavel Zima: Seznam dlouho běžel v udržovacím režimu) se můžete dozvědět něco o tom, že Seznam.cz běžel dlouho v udržovacím režimu. A že se to letos chystá razantně změnit, ale stále se považuje za médium, které poskytuje služby uživatelům. Ale také proč na Seznam.cz chodí stále více a více lidí. Zda je Seznam.cz na prodej a jak vlastně funguje.

ČESKÝ INTERNET

Kdo si myslíš, že je nejvíce inovativní na českém Internetu?

Nevím, jestli inovativní, ale myslím, že nejaktivnější je Aukro.cz, přidávají spoustu služeb, jsou hodně aktivní v akvizicích a směřují to se zcela jasným cílem ovládnout trh.

Myslíš, že se český Internet v podstatě veze na tom, co všechno se událo v zahraničí a postupně se to implementuje, kopíruje, napodobuje a zkouší, jestli to prorazí i tady?

Myslím, že těch opravdových inovací je tady velmi poskrovnu. Ale třeba i Seznam letos něco změní.

Já směřuji k tomu, že by mě zajímalo, proč máte takovou nechuť k sociálním sítím?

Asi v tom svojí roli hraju já, protože já jsem velký skeptik, co se týče sociálních sítí.

Ale ony už tak dlouho fungují, až to není pěkné…

Ve světě to možná docela funguje, ale v mojí hlavě je spoustu bloků, takže já asi hraju velkou roli v tom, že Seznam se tomu pořádně nevěnuje. Protože když si já můžu vybrat, jestli to úsilí věnujeme na obsahové služby nebo na sociální sítě, tak si vždycky vyberu obsahové služby nebo e-mail a podobně.

Já ještě stále s napětím čekám, kdy na většině vašich služeb se objeví ta like, share, +1, tweet tlačítka, že umožníte lidem sdílet na kupy přátel. Facebook má přibližně 3,5 mil. uživatelů, to už je přes polovinu české internetové populace. Objeví se tam ty buttonky někdy?

Možná jednou ano.

Nepřipadá vám, že se připravujete o další návštěvnost a přísun lidí? Když se podívám na statistiky přístupů, tak vidím, že za těch několik let se to změnilo tak, že dnes je 30–40 % příchozích z vyhledávačů a 30–40 % ze sociálních sítí. Nepřipadá vám, že tam o něco přicházíte?

Já myslím, že jsou to zlomky procenta, alespoň z mého pohledu, protože tím naším hlavním driverem návštěvnosti je hlavní stránka Seznamu a já si nemyslím, že ta tlačítka to nějak dramaticky změní.

Ale like tlačítka jsou o sdílení obsahu, tam si to z mého pohledu trochu odporuje.

Když to bereš jen z pohledu těch statistik, tak ne. Já na hlavní stránce Seznamu sdílím odkaz na ten obsah s milióny lidí.

To chápu, ale pořád toho obsahu máš tolik, že ho na tu homepage nikdy nejsi schopen dodat, protože se ti tam nevejde, ať už prostorově nebo časově. Tak ten by za tebe sdíleli lidé.

Teoreticky to možné je, ale momentálně se na to nezaměřujeme.

To je jasné, že to jde i bez toho, když máte nejnavštěvovanější homepage České republiky. Ale otázka je, kolik lidí si ji jen otevře, aby z ní vzápětí odešli a aniž by využili cokoliv na ní. Kolik lidí si ji otevře bez použití a má ji jen jako startovací stránku?

Číslo z hlavy nevím, ale určitě existují.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Seznam byl vlastně jedničkou sociálních sítí, první byli Lide.cz a druzí Spoluzaci.cz. Pak se objevilo Libimseti.cz. Někdy v r. 2009 se na ně došplhal Facebook, který pak pokračoval v růstu, zatímco tyhle tři služby šly dolů. Aktuálně Lidé jdou stále dolů, Spolužáci se tak nějak zastavili na místě a Libimseti jde dolů stále více. Proč jste někdy v tom r. 2009 nereagovali na onu skutečnost, že vám ti lidé prchají pryč?

To je to, co jsem řekl na začátku, za to můžu já. Já si myslím, že sociální sítě jsou sezónní záležitost. Ne jako obor, ale ty jednotlivé konkrétní. Byl tu Xchat a všichni byli tam. Všichni byli na Lide. Pak byl fenomén Libimseti. Teď je fenomén Facebook.

Ano, ale Facebook je tu od r. 2009, takže ta sezóna trvá už tři roky. Není to dostatečně dlouhá obchodní příležitost na to, aby se to bývalo neignorovalo?

Obchodní příležitostí bych to nenazýval. Lide.cz pro nás nejsou obchodní byznys, nýbrž je to doplňková reklamní služba. Třeba obchodně je to celé o Novinky.cz, homepage také, ale Novinky.cz jsou nejcennější plocha, kterou máme.

Co blogy? Proč jste zrušili Sblog.cz a proč se to nepovedlo?

Já si myslím, že (ačkoliv sedím tváří v tvář velkému bloggerovi) je to opět překonaná sezónní záležitost. Kdo dneska píše blog? Všichni píší na zeď na Facebooku.

Ale když se podívám na Blog.cz TV Nova, ti mají stále vysoká čísla.

Ale s jakými ambicemi a s jakými čísly to kupovali. Mám pocit, že to jde dolů.

Já osobně jsem si taky myslel, že půjde, ale z pohledu návštěvnosti tomu tak není. Samozřejmě je tam vysoká míra příchodů ze zahraničí, ale pořád je to obrovské množství page views a stále to nějakým způsobem funguje. To, že toho TV Nova neumí využít, je něco jiného. Ale Seznam s tím, co má za sebou, by byl přece schopný dosáhnout vysoké návštěvnosti. To taky patří do toho, že je to sezónní záležitost?

Taky, já to vidím úplně stejně.

Bojíte se sociálních sítí?

Nechci říci, že se bojíme, ale určitě máme před Facebookem respekt. Já už jsem to mnohokrát říkal, že ho vnímám jako hlavní konkurenci, protože tou naší primární prací s hlavní stránkou Seznamu je dělat uživateli servis. To znamená, že když přijde na homepage Seznamu, aby v tu chvíli věděl, co je aktuální, aby měl aktuální zprávy, to, co se nejvíc čte, co nejvíce lidí zajímá ze sportu, ze společnosti, z politiky, k tomu dáme počasí, TV program, všechen tento základní servis plus navíc hledání, když mu to nebude stačit. 

Vedle toho máš Facebook, kde ti podobný servis dělají tvoji přátelé. A ty jako uživatel si můžeš vybrat, jestli chceš ten profesionální servis anebo ten od svých přátel. A zatím většina uživatelů chce náš a já doufám, že budeme spíše posilovat.

A není jednodušší vyťukat si Idnes.cz? Protože tam mám to zpravodajství v podstatně širší podobě než na jedné omezené homepage.

Ale ona jedna „omezená homepage“ ti dá ten základní přehled. Omezená prostorem je záměrně, aby zůstávala přehledná.

Necítili jste nějaký pokles času tráveného na Seznamu vlivem sociálních sítí?

Kromě Lide.cz a Spoluzaci.cz nikoliv.

SEZNAM A VYHLEDÁVÁNÍ

Když už jsme u toho vyhledávání, vaše Achillova pata, je to tak? Bylo to hodně kritizované, že se to špatně hledá…

Myslím, že máme co zlepšovat, ale minulý rok jsme se hodně zlepšili, nasadili jsme mnoho inovací do těchto algoritmů a na letošní rok máme opět velké plány.

A má smysl vyvíjet vlastní řešení tohoto druhu, když tu jsou Google, Bing, kteří to zvládají poměrně velmi dobře?

Google to zvládá, Bing pro ČR moc náhrada není, což se sice může snadno změnit, ale my máme vyhledávací technologii, jež je jednou z asi čtyř na světě, která poráží Google a ta technologie je dobrá, máme na ní co zlepšovat, víme, kde nás problémy pálí a budeme se zlepšovat.

To zní odvážně. Je Google v hledání lepší než Seznam?

Aktuálně na většinu dotazů ano.

A je Bing lepší než Seznam?

Ne.

A proč tedy není Seznam lepší než Google?

Asi v Googlu vymysleli ty algoritmy rychleji než v Seznamu. Rozdíl je určitě v technologii. Myslím, že naše technologie je v současnosti minimálně tak dobře škálovatelná jako technologie v Googlu, máme velmi dobré možnosti ovlivňovat relevanci a zlepšovat se. A letos budeme pracovat na spoustě detailů, které nás posunou dopředu. Loni jsme udělali velký technologický skok.

A to, že vám to zatím tak rychle nejde, je dané nedostatkem peněz nebo lidí?

Je to spíše nedostatkem lidí, když srovnáš, že náš fulltextový tým má kolem padesáti lidí. Kolik lidí má fulltextový tým Google, si netroufám odhadovat, ale bude jich určitě o řád víc na tuto core funkcionalitu, takže se to projeví. A myslím si, v ČR je sice možné ufinancovat vývojový tým, který bude čítat třeba 500 lidí, ale nevím, kde bych ty lidi sehnal. Jsou to extra specialisté, je v tom tolik matematiky, že to není pro běžného programátora.


Vstupní recepce v Seznamu

SEZNAM A VSTUP NA TELEVIZNÍ TRH?

Nedávno jsem četl povídání o tom, jak se vrhnete do zmíněné televize, kde v tomhle všem je ta televize?

Televize bude schovaná v displeji, protože tam máme schovanou i videoreklamu a chceme k tomu přistoupit dohromady.

Je to snaha proměnit ten podivný Stream v něco méně podivného?

Ano, na Streamu bude hodně změn, odhaduji, že bychom to mohli stihnout tak do léta.

Takže se to konečně trochu přiklání k tomu, že to bude spíše jako televize? Bude Stream produkovat vlastní obsah na úrovni televizní?

Bude to spíše televize, obsah budeme jak produkovat, tak nakupovat a budeme pracovat s  dramaturgií v průběhu dne, to znamená, že přes den to budou hlavně kratší formáty, protože lidé v práci nemají čas dívat se na celý film nebo seriál a večer v rámci té dramaturgie budeme upřednostňovat delší formáty.

Takže opravdu chcete mít televizi, která bude mít na týden naplánovaný program?

Ne, uživatel si bude moci vybrat, dostupné to tam bude stále, ale dramaturgie bude udávat, co bude jak na hlavní stránce Streamu, tak na Seznamu.

Takže to nebude jako televizní stanice?

Nebude to jako stanice s kontinuálním vysíláním a programem, který nemůžeš změnit, takhle ne.

Totiž TV stanice pro běžného uživatele, o kterém se bavíme, tak aby to pochopil, pravděpodobně potřebuje klasický program.

On přijde na Stream.cz a uvidí třeba v nějaký den seriál a další díl bude řekněme ve středu.

Takže se to úderem určité hodiny objeví všechno a on si může z celého toho dne vybrat?

Ano, tak.

Protože mně s příchodem mobilních zařízení připadalo docela rozumné jít do standardního programu, který míří na mobilní zařízení a kde si to můžu pouštět jako televizi.

Ano a vybereš si.

Ale co když si nechci vybírat? To mohu na Youtube.com.

My to nebudeme uživateli komplikovat, nebudeme ho nutit vybrat si z desetitisíce programů, které tam budou naskládané vedle sebe, my uživateli v tom výběru hodně pomůžeme. A když se vrátím ještě k té reklamě, tak kromě toho, že na novém Sportu bude určitě víc videí a budou tam mít lepší prostor, tak ta klipová televize bude hodně o videu, nový Stream bude hodně o videu a chceme vytvářet nějaký obchodní balíček, který bude složený z videoreklamy a z dalších našich reklamních formátů, které to video nějakým způsobem podpoří, plus cílení. A tady vidíme, že je prostor na Internetu, jak oslovit televizní inzerenty. Tak uvidíme.

MOBILNÍ INTERNET A TAK VŮBEC

Myslíš si, že mobilní technologie a tablety promění způsob, jakým lidé hledají?

Myslím, že nezmění způsob, jakým lidé hledají, ale způsob, jakým nakupují. Hlavně tablety budou podle mě klíčové při nákupu v e-shopech, protože tablet máš doma večer na pohovce, v klidu, nezahřívá se tolik jako notebook, je to zařízení, které používáš při relaxaci a máš na to čas. Počítač máš stále tak nějak spojený s prací a jsi u něj v polo-stresu, kdežto u tabletu se spíše odreaguješ.

Jste na tuhle změnu připraveni?

Já si myslím, že nevypadneme z místa v tom nákupním řetězu, v jakém teď hledání Seznamu a Zbozi.cz jsou, naopak chceme tomuto umístění ještě pomoci.

Kdo vám je v tomhle v patách, Heureka.cz? Není to právě taky jeden z těch inovátorů, o kterých jsme mluvili na začátku? Co dělá Heuréku tak úspěšnou?

MMF24

Já myslím, že to dělají dobře. Propojují celý ten nákupní řetězec, je to dobrý produkt. Pro mě sice v mnoha aspektech trochu komplikovaný, ale je dobrý.

Děkuji za rozhovor.

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).