Hlavní navigace

Payvment a jeho facebokoová e-commerce platforma končí

Daniel Dočekal

Služeb Payvmentu využívalo zhruba dvě stě tisíc „obchodů“ na Facebooku – v zásadě šlo o službu vytvářející frontend na Facebooku pro existující e-shopy. Je f-commerce opravdu odsouzena k zániku?

Payvment – www.paywment.com – končí, stejně tak jako přidružený web Lish – www.lish.com. Zákazníkům, kteří doposud využívali jeho služeb pro elektronické obchody na Facebooku, nabízí možnost převést účty ke konkurenci, společnosti Ecwid – www.ecwid.com.  Podstatné na konci Payvmentu ale je (viz Payvment Pulls the Plug on Facebook Commerce), že byl koupen a kompletní tým přejde do jiné společnosti. Tou ale prý není zmíněný Ecwid. 

Payvment v roce 2011 spustil na Facebooku „obchod“, který umožňoval přímo „na Facebooku“ nakupovat zboží (a neopouštět tak Facebook), který později (loni v září) doplnil o www.lish.com – web, kde bylo možné nakupovat zboží podle toho, jak oblíbené bylo právě na sociální síti.

F-commerce, jak se přezdívá elektronické komerci na Facebooku, se dlouhodobě potýká s řadou problémů – prodávat na Facebooku se příliš nedaří a ani Facebook samotný není v této oblasti nijak úspěšný (stačí vzpomenout na selhání Facebook Gifts, které byly na řadu měsíců zrušeny a znovu spuštěny až v loňském roce). Sociální nakupování přitom už někdy v roce 2011 bylo označováno za onu „příští velkou věc“ a byla mu předpovídána velká budoucnost.

CIF17_Rozkosny

Lish.com

Na začátku  roku 2012 ale myšlenka f-commerce (a hlavně frontendů obchodů „přímo“ na Facebooku) byla označena za mrtvou – hlavní příčinou byl neúspěch velkých hráčů v oblasti obchodování na Internetu. Nepodařilo se jim na Facebooku prorazit. A uživatelé Facebooku prostě na Facebooku nakupovat nechtěli – jedním z hlavních, tehdy zmiňovaných, důvodů bylo, že se chtějí „socializovat“. A nakupování nepasuje k obvyklým aktivitám – označování líbí, sdílení a komentování.

Pro řadu internetových prodejců to znamenalo, že vzdali pokusy o přímou přítomnost na Facebooku a soustředili se hlavně na zabudování sociálních prvků přímo do svých webů. A také využívání možností, které jim sociální sítě dávají v podobě dalších dat o uživatelích a jejich přátelích. 

Našli jste v článku chybu?