Hlavní navigace

Pět nejdůležitějších věcí, které bude muset vyřešit nový ředitel televize Nova

Jan Potůček

Nástupce Jana Andruška čekají důležitá rozhodování, na která nebude mít příliš mnoho času. Dokáže si s nimi David Stogel rychle poradit?

Doba čtení: 6 minut

Zrušit, či nezrušit „novácké“ peoplemetry?

Příští měsíc začne pilotní provoz peoplemetrů Sdružení pro měření sledovanosti (SPMS), za kterým stojí televize Nova a mediální agentura Médea. Projekt, který má přímo konkurovat nynějšímu měření Asociace televizních organizací (ATO), bude realizovat agentura AC Nielsen, neúspěšný účastník předloňského tendru na provozovatele peoplemetrů ATO v letech 2012 až 2017. Nova výsledek tohoto tendru, v němž zvítězila společnost Mediaresearch, neuznala a po několik měsíců blokovala chod ATO, až se nakonec ke konci minulého roku rozhodla tuto asociaci opustit. Od letošního roku odebírá data ATO na základě komerční smlouvy, která má končit letos v prosinci.

Nova má podle informací serveru DigiZone.cz možnost smlouvu o dodeji dat ATO prodloužit ještě do poloviny příštího roku. Od ledna však už chce prodávat reklamní časy podle nového, vlastního měření. Mediální agentury a největší zadavatelé reklamy dvojí data odmítají, nelíbí se jim zánik jednotné měny. Nova rovněž nechtěla, aby dlouhodobě existovala dvě měření, kalkulovala s tím, že vlastní silou donutí trh přejít k datům SPMS. Jenže jakékoli pokusy o zpochybnění projektu ATO a měření společnosti Mediaresearch nevyšly, dokonce ani požadovaný audit měření nenašel žádná pochybení (ATO jej však nemůže zveřejnit, protože s tím Nova nesouhlasí). Zrušením vlastního projektu měření sledovanosti od AC Nielsen by Nova ušetřila stovky milionů korun, což je v situaci, kdy se topí v dluzích, dost podstatná částka.


Foto: AC Nielsen

Peoplemetr od AC Nielsen. V listopadu tato agentura začne zkušebně měřit sledovanost kanálů skupiny Nova.

Nově a Nově Cinema končí smlouva na multiplex 2

V prosinci Nově a jejímu filmovému kanálu Nova Cinema vyprší pětiletá smlouva s Českými Radiokomunikacemi na vysílání v celoplošném multiplexu 2. Obě strany čile vyjednávají o novém kontraktu, Nova však zároveň koketuje s možností přesunout své kompletní programové portfolio do konkurenčního multiplexu 4, v němž už vysílá Fanda, SmíchovTelka. Minulý měsíc k nim přibyla i Nova Cinema, údajně jako „pilotní vysílání“. Ze strany Novy jde bezesporu o formu nátlaku na České Radiokomunikace, protože ceník za šíření signálu v multiplexu 2 je nejvyšší ze všech pozemních sítí (nutno ale dodat, že žádný jiný komerční multiplex nemá tak dobré pokrytí).

Multiplex 4 momentálně finišuje s dokrýváním hluchých míst, do konce roku chce dosáhnout až k 95 procentům obyvatel Česka. Jenže to je jen deklarované pokrytí. Multiplex 4 vysílá většinou z jiných lokalit než hlavní celoplošné sítě Českých Radiokomunikací a pro řadu diváků je nebetyčným problémem hýbat s příjmovou anténou, nedej bože pak pořizovat druhou anténu a slučovat jejich signál. Přechod do multiplexu 4, i kdyby byl finančně velmi výhodný, tedy pro Novu představuje obrovské riziko. Zvláště pak pro její hlavní kanál, i když i Nova Cinema nemá zanedbatelný podíl na trhu, který by mohla odchodem z multiplexu 2 ztratit. Otázkou také zůstává, nakolik bude nové vedení Novy vstřícné vůči Radimu Pařízkovi.

„Čekali jsme několik let. Sám jsem si už připadal neseriózně, ale nemohli jsme najít model, aby nám to ekonomicky vycházelo,“ říká o roky odkládaném startu televize Pohoda Radim Pařízek.
Foto pro DigiZone.cz Ivana Dvorská

Bude mít nové vedení Novy také takovou slabost pro Radima Pařízka a jeho multiplex 4?

Má smysl provozovat MTV a Telku?

Nova v současné době provozuje sedm televizních kanálů. Přinejmenším dvěma reálně hrozí konec. V největším ohrožení je česká a slovenská mutace hudebního kanálu MTV. Nově v prosinci končí pětiletý kontrakt s MTV Networks na využívání značky MTV a zatím se nezdá, že by jej chtěla prodloužit. Využívání licence MTV stojí desítky milionů korun, přičemž zájem o českou MTV, která je na rozdíl od konkurenčního Óčka nebo televize Retro placená a pouze na kabelu a satelitu, je minimální. Zachránit by ji mohla jedině výhodnější nabídka od MTV Networks, s tou však Nova nemůže počítat. Pravděpodobnější tedy je, že česká MTV skončí, případně ji začne provozovat někdo jiný.

Jistotu ale nemají ani další tématické kanály Novy. Od loňského léta vznikly hned tři, přičemž nejmladší z nich, archivní Telka, nedosahuje zdaleka takových výsledků, které si Nova představovala. Nový ředitel si bude muset položit otázku, zda tomu je kvůli nezájmu diváků o archivní pořady Novy, nebo horší dostupností signálu multiplexu 4, v němž Telka vysílá. Objevují se ale už spekulace, že Nova tento program sloučí se Smíchovem, zábavným kanálem, který má k Telce programově nejblíž. Dávalo by to smysl: Nova by ušetřila za jednu programovou pozici v multiplexu 4, případně by si tuto pozici uvolnila pro svůj hlavní kanál, pookud by se jej rozhodla přesunout z multiplexu 2, kde mu v prosinci končí smlouva.


Foto pro DigiZone.cz: Ivana Dvorská

Českou MTV od jejího vzniku vedla Alex Ruzek (uprostřed), nyní ji paradoxně jako šéfka programu celé skupiny Nova bude zavírat

Pošramocená pověst u inzerentů

Nova si letos hodně pohněvala inzerenty změnou obchodní strategie, když odmítla pokračovat v poskytování bonusů a slev, a naopak rapidně zdražila reklamní časy. Kvůli tomu se jí tržby z reklamy meziročně propadly o polovinu a dodnes nemá uzavřeny smlouvy se všemi velkými zadavateli. Hlavním strůjcem nové obchodní taktiky byl prezident a generální ředitel CME Adrian Sarbu, který koncem srpna oznámil odchod ze společnosti. Nova však nadále pokračuje v rozpačitých krocích, které inzerenty znepokojují: tento týden oznámila obchodní strategii a ceny reklamy pro příští rok, které mají platit už pro data z nového měření sledovanosti od agentury AC Nielsen. Jenže první data z tohoto projektu budou dostupná až za měsíc.

Inzerenti a mediální agentury tak nyní mají v rukou nabídku, kterou nedokážou relevantně zhodnotit, když se nemají oč opřít – reklama se prodává na sledovanost a nikdo neví, jak se budou data od AC Nielsen lišit od těch, která nyní generuje prostřednictvím společnosti Mediaresearch ATO. Pro Novu to znamená opět komplikace v nejdůležitějším období roku, kdy se uzavírají smlouvy s inzerenty na celý následující rok. Nejistota je o to větší, že hlavní propagátor myšlenky vlastního měření sledovanosti, generální ředitel Novy Jan Andruško, končí a nikdo nyní nemůže s jistotou říci, že Nova projekt druhých peoplemetrů skutečně dovede do konce.

MIF 2018 tip v článku Mikulenka


Foto: archiv DigiZone.cz

Podaří se novému vedení Novy uklidnit inzerenty?

Personální rošády nelze protahovat

Odchodem generálního ředitele Jana Andruška a ředitele zpravodajství Vladimíra Mužíka obměna vedení Novy po rezignaci prezidenta CME Adriana Sarbua nekončí. Nově jmenovaný zástupce generálního ředitele Novy David Stogel se vrací do televize, kterou musel před třemi lety opustit kvůli sporům se Sarbuem. V té době byl programovým ředitelem Novy a pomalu se chystal na funkci výkonného a později zřejmě i generálního ředitele. Místo toho jej ve vedení programu nahradila Alex Ruzek, která na Novu nastoupila jen rok předtím coby šéfka česko-slovenské mutace MTV. Právě s Ruzek nemá Stogel příliš dobré vztahy, na druhou stranu program je jednou z oblastí, která Nově momentálně funguje výtečně.

Příliš velké personální zemětřesení před koncem roku by mohlo vzbudit znepokojení u obchodních partnerů a inzerentů. Pokud tedy mají nastat nějaké další změny v nejvyšším vedení Novy, patrně k nim dojde v nejbližších dnech. Zřejmě po odchodu generálního ředitele Jana Andruška, který byl ohlášen na konec října. Zdlouhavé výměny v managementu nejsledovanější české televize by pouze poškodily její pověst a zhoršily jí pozici vůči všem partnerům.

Našli jste v článku chybu?