Hlavní navigace

Petr Sýkora (Pepa.cz): Úspěšný prodej módy na slevových serverech byla fáma

3. 4. 2015
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Petr Sýkora (Pepa.cz) Autor: Pepa.cz
Petr Sýkora (Pepa.cz)
Pepa.cz se přetahuje o pozici dvojky na českém trhu slevových serverů, kterému vládne Slevomat. Podle šéfa serveru Petra Sýkory chce být jedničkou v cestování.

Slevomat.cz, Pepa.czNakupVakci.cz jsou tři největší slevové servery v České republice. Podle dat vyhledávače slev Skrz.cz ale Slevomat loni zvýšil na 3,5 miliardovém trhu podíl na 53 %, přičemž jeho dva konkurenti se pohybovali pod deseti procenty

„Slevomat získal tak velký náskok, že dohnat jej je takřka nadlidský úkol,“ říká v rozhovoru pro Lupa.cz šéf serveru Pepa.cz Petr Sýkora. Jeho server odstartoval na začátku roku 2011, tedy necelý rok po spuštění tuzemské jedničky.

Sýkora potvrzuje, že prvotní zájem o gastro služby a služby spojené s krásou opadává, místo nich ale nastupuje segment cestování. „Naše vize je taková, že se chceme stát největším hráčem z pohledu obratu v kategorii tuzemské cestování,“ říká Sýkora.

Z celkového koláče slevových serverů držíte zhruba desetinový podíl. Lídrem trhu je s velkým náskokem Slevomat, který tu byl první.

Když jsme začínali, na trhu už bylo asi 150 subjektů, dalo by se tedy říci, že jsme druhá vlna příchozích na trh. V té první byl Slevomat a Vykupto, kteří začínali v dubnu 2010.

My jsme přijali první objednávku už na konci ledna 2011, ale i tak byl náš pozdější příchod velký handicapem. Slevomat za tu dobu získal tak velký náskok, že dohnat jej je takřka nadlidský úkol. Prvních 9 měsíců fungování trhu bylo extrémně dynamických. Nicméně, nijak nám to nebrání v tom být ekonomicky soběstační a růstoví.

Loni jste byli obratově na 300 milionech. O jak vysoký růst tedy šlo?

Šlo o růst o 36 % oproti roku 2013. Nyní máme za sebou první kvartál a rosteme v něm o 32 % meziročně. Jsme lehce pod plánem, ten je na 40 %.

Celý trh nicméně o 32 % za první kvartál 2015 neroste, to znamená, že rosteme rychleji než trh a na úkor našich konkurentů.

Takže letos máte v plánu na tržbách dosáhnout na 420 milionů korun?

Ano.

Nejzásadnější období z pohledu tržeb jsou pro slevový trh Vánoce. Tam se zřejmě láme chleba.

Z pohledu obratu je nejsilnějším měsícem určitě prosinec, silné jsou také listopad a červenec. 

Často říkám, že slevový trh je dnes spíše pobytový trh. Loni se totiž 69 % celého trhu zobchodovalo jen na cestování, respektive kategorii ubytování.

Zpočátku se vše točilo kolem gastronomie a wellness služeb.

Tyto služby se stále prodávají, ale obrat se na nich ustálil. Tato skupina už nebude tolik růst. Krása, relax a salony krásy nám dělají zhruba 6 % ročních tržeb. U gastra je to číslo podobné.

A co segment oblečení, o kterém se jeden čas hodně mluvilo?

Osobně celou kauzu ohledně rostoucího podílu módního zboží vnímám jako velkou fámu. Ve své době na toto téma bylo napsáno nepřeberné množství mediálních výstupů.

Tehdy se této kategorii téměř všichni větší hráči začali obchodně věnovat, a to i v podobě nákupů vlastních skladových zásob. Uznávám, že i my jsme v této kategorii odepsali nezanedbatelné peníze.

Pokud se na kategorii módy podíváme dnes, je tato kategorie opravdu zanedbatelná.

Když jsme se bavili o kráse, mnoho žen by jistě ocenilo i kosmetiku. To není zajímavý segment?

Obecně zde narážíme na problém, který musíme řešit s každou zbožovou nabídkou, a sice opravdu důkladné prověření dodavatele slevy a produktu, který tento dodavatel nabízí

Zboží, které si zákazníci mohou na našem webu zakoupit, mnohdy dodává samotný dodavatel. Musíme se tedy spolehnout na zodpovědnost dodavatele vůči garantovaným dodacím lhůtám a vůči slíbené kvalitě produktu. 

Proto budeme raději inzerovat méně produktů, ale s vědomím, že se můžeme na obchodního partnera spolehnout. Aktivně však vyhledáváme nové obchodní příležitosti a snažíme se objevovat produkty, které by byly pro zákazníky zajímavé.

A nedá se inspirovat v zahraničí?

Pokud bychom se podívali za hranice, tak největší celosvětový hráč v naší branži, server Groupon, vůbec nezmiňuje název prodejce daného zboží ve svých nabídkách. 

Zboží si od dodavatelů nechává posílat do svého distribučního skladu a následně jej sám přeposílá svým zákazníkům. Tento model s aktuálními objemy by se nám pro kategorii zboží nevyplatil, proto musíme perfektně hlídat, s kým spolupracujeme.

Kolik potenciálních dodavatelů takto odmítáte?

Je potřeba si uvědomit, že cesty k obchodní spolupráci vedou v zásadě dvě. Buď my projevíme zájem s partnerem spolupracovat, nebo se partner obrátí na nás s žádostí o spolupráci. 

Pokud se budeme bavit o druhé variantě, tak zde odmítneme většinu potencionálních dodavatelů. Mnohdy jsou nabídky ke spolupráci koncipované stylem, že se partner potřebuje zbavit pár kusů nejrůznějšího zboží. To pro nás není zajímavé.

Na trhu se přetahujete o druhé místo se serverem Nakupvakci.cz. Jak se dnes dá mezi slevovými servery odlišit?

Odlišujeme se zejména tím, že pečlivě sledujeme v čase se měnící spokojenost našich zákazníků se službami našich obchodních partnerů. 

V mnoha případech jsme byli nuceni spolupráci s dodavateli ukončit, a to i přes vysoké obraty, kterých jsme opakovaně s dodavateli dosahovali.

Nechceme být second-hand nebo místo, kde se prodává vše, po čem je poptávka, bez ohledu na spokojenost. Raději o část dobře prodejných nabídek přijdeme a peníze se pokusíme vydělat jinde. V tom se lišíme od většiny naší konkurence.

A dá se ještě odlišit z pohledu šíře nabízeného sortimentu?

Obecně u zboží fungují věci, které nejsou dobře dostupné v běžných obchodech. Myslím tím například fotoknihy nebo jiné fotoprodukty.

Cestou k růstu je ale také prohlubování sortimentu. V několika fázích jsme interně projednávali a testovali, zda nemůže vzniknout rozhodovací paralýza uživatele, když mu v jeden moment nabízíme 300 nabídek v kategorii cestování. 

Mnohdy pak zákazník může být velkým výběrem tak znechucen, že odejde bez provedení nákupu. Cestou z těchto problémů je dobře zpracovaná filtrace na webu. Například server booking.com je ukázkou toho, že lze nabízet desítky tisíc hotelů a zákazníkovi se zavděčit.

Cestování vám dělá většinu tržeb, stále ale nenabízíte například letecké zájezdy. Plánujete to změnit?

U leteckých zájezdů do celého řetězce vstupují cestovní kanceláře a v horším případě i agentury. Prostor pro výdělek je zde tedy výrazně omezen. 

Neříkám, že neexistuje, ale pracnost a ziskovost takového obchodního případu je zde výrazně nižší než u tuzemského cestování, kde jediný smluvní vztah je mezi námi jako slevovým serverem a provozovatel daného objektu.

V současnosti nicméně pracujeme na obchodním týmu, který se bude specializovat výhradně na zahraniční cestování. Věřím, že leteckou letní dovolenou 2015 zvládneme zákazníkům připravit podle našich představ.

Na českém trhu loni opět klesl počet slevových serverů, a to na 40. Kde je podle vás ideální počet, který trh snese?

Myslím si, že nyní jich je tak akorát. Firem působících v naší branži a poskytujících profesionální servis vidím zhruba šest. To je podle mě zdravý stav. 

Je to to samé jako u prodejců elektroniky. Relativně málo hráčů a bariéry vstupu na trh jsou již dnes vysoké. A to platí i pro slevový trh.

U slevových serverů ale zas tak velké bariéry nebudou. Celý web vám třetí strana obstará za desítky tisíc.

To sice ano, ale systém bude natolik primitivní, že nebude ani z jedné tisíciny obsahovat funkcionality, kterými disponuje náš systém. 

Těžko budete konkurovat s takovýmto programem firmám, které již investovaly do svých systémů nižší desítky milionů za dobu fungování slevového trhu.

Naše investice do IT se v posledních 3 letech výrazně navýšily. Ročně nás investice vyjdou na jednotky milionů korun.

Takže v současnosti modernizujete svůj web?

Byli jsme jedni z těch, kteří v roce 2010 koupili krabicové řešení, tedy software, který byl vhodný pro potřeby tehdejšího boomu. Byl to ale software vhodný pro určitou velikost firmy.

V určitý moment jsme stáli před rozhodnutím, zda riskovat přistavením dalšího patra statiku celého softwaru, respektive domu. Dům byl totiž postaven jako jednopodlažní. My jsme mu za ta léta přistavili několik pater, a riskovali tak jeho zhroucení.

Dlouho jsme rozhodnutí o předělání celého systému odkládali. Nakonec jsme však novému softwaru dali zelenou.

Kdy budete mít nový software zcela hotový?

V srpnu tohoto roku, ale víme, jak to s konečnými termíny chodí. V horším případě to bude hezký vánoční dárek.

Takže kdybyste měl poradit ostatním podnikatelům, kteří by se chtěli tímto směrem vydat, doporučujete, ať si rovnou postaví své softwarové řešení na míru?

Mé doporučení by znělo, ať skutečně software nepodceňují a dají si na něm záležet. 

Investice do kvalitního systému je snad ještě cennější než do vzdělání. Když se projektu začne totiž nakonec dařit, dostáváte se do stavu chorobného odkládání připuštění si myšlenky, že je nejvyšší čas začít pracovat na přepisu stávajícího softwaru, který bude vyhovovat vašim potřebám i za několik let.

A pak tu máme ještě problém paralelního vývoje. Než se vám totiž podaří nový software dokončit, musíte fungovat i na tom starém. Takže prakticky kupujete nové součástky do auta, které víte, že za pár měsíců pošlete do šrotu.

Souvisí vývoj nového softwaru i s nástupem mobilních zařízení?

Nástup mobilních zařízení nemá s novým softwarem žádnou spojitost. V roce 2014 na náš web meziročně přistoupilo o 200 % více uživatelů. Podíl návštěvnosti z mobilů a tabletů se v posledních měsících pohybuje kolem 12 %.

Zajímal se o vás už nějaký investor nebo konkurent?

Už jsme i vyjednávali. Jmenovat nebudu, ale šlo víceméně jen o takové oťukávání.

Šlo o konkurenta z oboru nebo nějakého investora?

Šlo o firmy z našeho oboru, ale ne z českého trhu. Proběhlo pár schůzek, ale nikdy jednání nepokročila do finální fáze.

A naopak, že byste vy někoho koupili?

Teď nevidíme příležitost. Alespoň pokud jde o naše konkurenty.

Jakým směrem se chcete dále vydat? Jaká je vaše dlouhodobější vize?

Naše vize je taková, že se chceme stát největším hráčem z pohledu obratu v kategorii tuzemského cestování. 

Zároveň chceme pokračovat v tom, co jsme započali již zhruba před 2 lety, tedy věnovat se každé uživatelské recenzi a pracovat na stále se zvyšující zákaznické spokojenosti. Neříkám, že jsme bez chyby, ale víme na čem pracovat a jaké jsou naše hodnoty.

A myslíte, že se zájem o cestování udrží? Nenastoupí nové obory, které budou slevovým serverům vládnout – jako tomu bylo v minulosti například u gastra?

CIF24

Osobně vidím v cestování výrazně vyšší potenciál, než který tento trh zatím ukázal. Vše se bude také odvíjet podle počtu zákazníků. S velkou zákaznickou bází je vždy výrazně snazší nejen prohlubovat, ale i rozšiřovat nabízený sortiment zboží i služeb. 

Na druhou stranu naše nastavení je v tuto chvíli na trhu vnímáno jako převážně cestovatelské. Uvidíme, co přinesou další léta.

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).