Hlavní navigace

Vít Endler (Netretail Holding): Budeme umět expedovat 150 000 kusů zboží denně

27. 3. 2015
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Vít Endler (Mall.cz) Autor: Netretail Holding
Vít Endler (Mall.cz)
Skupina Netretail Holding, provozovatel českého Mall.cz, buduje nedaleko Prahy supermoderní sklad, jehož koncept chce přenášet i do dalších zemí.

V Jirnech u Prahy začíná vyrůstat obrovské distribuční centrum středoevropské e-commerce skupiny Netretail Holding, které by mělo patřit k absolutní evropské špičce. 

„Budeme mít nejmodernější technologické centrum ve střední a východní Evropě. Celková investice, která je rozdělena do několika let, se bude blížit půlmiliardě korun,“ říká v rozhovoru pro Lupa.cz výkonný ředitel skupiny Vít Endler.

Netretail Holding, který vyklíčil z českého Mall.cz založeného Ondřejem Frycem, si přitom vůbec poprvé staví logistické centrum přímo sobě na míru. A slibuje si od něj hodně.

„Bereme to jako naši unifikaci logistického řešení, které poté můžeme vzít a zkopírovat ho do Polska, Maďarska či kterékoliv jiné země,“ vysvětluje Endler, který do Netretail Holdingu přišel z Copy General v roce 2010 a současnou pozici zastává od července loňského roku.

Skupina se loni soustředila hlavně na růst v zahraničí a díky tomu by mohla za fiskální rok poprvé na tržbách překonat 10 miliard korun.

Čeká vás stěhování do nových prostor ArtGen Office Gallery, které jsou jen pár desítek metrů od vašeho současného sídla v pražských Holešovicích. Stávající sídlo opustíte úplně?

Měli jsme plán, že tu vytvoříme mezinárodní callcentrum. Nakonec jsme od toho upustili a všechna callcentra, vyjma Slovenska, budou lokální. Stěhovat se tedy bude kompletně celá firma, a to v červnu.

O kolik metrů budou nové prostory větší?

V současnosti máme v Rosmarinu v Dělnické nějakých 2500 metrů čtverečních, nové prostory nabídnou přes 3000 metrů. K tomu máme opci na dalších 1000 metrů čtverečních pro další expanzi.

Už jste vyřešili problém s postem obchodního ředitele, kterého dočasně nahradil zakladatel Mallu Ondřej Fryc?

Odcházel nám dlouholetý obchodní ředitel Tomáš Jeřábek a do toho nastupoval nový obchodní ředitel Tomáš Kučera. V době této změny obchod krátkodobě zastřešoval Ondřej Fryc, aby došlo k plynulému přechodu. 

Tomáš Kučera se ale do své pozice a celého byznysu dostal velmi rychle a Ondřej se opět pomalu vrací na svou ředitelskou židli.

S koncem března uzavíráte finanční rok. Už dříve jste avizovali růst tržeb celé skupiny nad 10 miliard korun, kam byste se podívali vůbec poprvé v historii. Platí stále tento výhled?

Odhadovaný meziroční růst tržeb Netretail Holding se pohybuje mezi 30 a 35 %. Budeme tak oscilovat kolem obratu 10 miliard, což bereme jako další milník pro Mall. 

Plány ale byly smělejší, růst měl být dynamičtější. Vzhledem k některým faktorům, jako byl například redesign, se trochu zpomalil. 

Na druhou stranu, stále jde o dvou až třínásobný růst, než který je vidět na trhu jako celku. Stránky už navíc fungují výborně, což nám potvrzuje růst v posledních měsících, který je dynamičtější než v první polovině fiskálního roku. Uzavřené a auditované výsledky budeme mít zhruba do dvou měsíců.

A co váš růst loni nejvíc táhlo?

Hodně jsme investovali do zahraničních poboček. V minulosti byly výsledky celé skupiny hlavně výsledkem České republiky, v současné době jsme rozkročeni přes pět států a v každé zemi, ve které působíme, jsme významným hráčem. 

Nechceme být „jen“ českým e-shopem, i když jsme jedním z největších. Naše ambice jsou evropské. To znamená, že se zahraničí musíme věnovat. Proto jsme plánovali růst v zahraničí, kde se nám to povedlo. Samozřejmě míra růstu byla v každé zemi trochu odlišná.

Loni jste také významně investovali. Jak se to odrazí na ziskovosti?

Investovali jsme poměrně masivně hlavně do rozvoje, tedy do rozšíření prostor pro podnikání a týmu. Přesná čísla ohledně zisku ale vzhledem k neuzavřenému finančnímu roku ještě nechci sdělovat. 

Každopádně zisk pro nás není v současné době priorita. Prioritou je růst, jelikož roste i trh a tím pádem se nyní dělí ten pomyslný koláč. Čím vyššího růstu nyní dosáhneme, tím většího zisku můžeme dosáhnout v budoucnu.

Vzhledem k růstu jste tedy zřejmě museli investovat hlavně do skladovacích kapacit?

V každé zemi, ve které působíme, jsme investovali do významného rozšíření skladových prostor. V Polsku a Maďarsku jsme tyto prostory v podstatě zdvojnásobili, a letos tam budeme muset znovu udělat to samé.

Investice tedy mířily hlavně do zahraničí, ale i tuzemsko bylo nutné investičně podpořit. Celé naše IT sedí v Česku, přecházíme na sdílené centrum služeb ve financích a podobně.

Loni jsme také začali budovat nové distribuční centrum v České republice, což bude naše logistická budoucnost i v rámci celého regionu.

Kde bude stát?

Bude v obci Jirny v Praze-východ. Tam nyní máme druhý, menší sklad, který jsme si museli pronajmout kvůli Vánocům. 

Vedle něj ale budujeme zcela nové distribuční centrum. Je to další milník naší společnosti, jelikož vůbec poprvé stavíme budovu, která je designovaná přímo pro Mall. Doteď jsme si vždy pronajali již postavenou budovu, kterou jsme si vždy nějak uzpůsobili tak, aby vyhovovala našim procesům.

Nová budova zajistí efektivní tok zboží, bude designovaná pro naše logistické technologie. Bereme to jako naši unifikaci logistického řešení, které poté můžeme vzít a zkopírovat ho do Polska, Maďarska či kterékoliv jiné země.

Je pro vás jednodušší si postavit nové sklady než si přizpůsobit už postavené?

V roce 2009 jsme otevřeli první distribuční centrum, které mělo 6800 metrů a byl předpoklad, že bude stačit na pět až šest let. Už po roce nám ale začalo být malé. 

V rámci průmyslového parku VGP jsme tedy postupně napojovali další budovy, až jsme se dostali na 16 500 metrů čtverečních. To ale nebylo vše, poté jsme museli i za hranice parku právě do Jiren. A při každém rozšiřování jsme se museli přizpůsobovat každé budově zvlášť.

Nyní jsme se dostali do velikosti, kdy si můžeme nadesignovat vlastní distribuční centrum, jež se stane modelem, který v případě potřeby můžeme dále kopírovat.

Jak velké bude nové centrum?

V první fázi nabídne 30 000 metrů čtverečních a máme opci na dva roky na dalších 20 tisíc metrů čtverečních. Půjde ale o prostor, který je vyšší než standardní sklad. Ten je vysoký kolem 10 metrů, my budeme mít 12,5 metru.

K tomu už ale budete potřebovat i speciální technologie.

Půjdeme hodně směrem automatizace, výrazně budeme eliminovat lidskou práci. Rozhodli jsme se využít technologii, která mimochodem získala několik ocenění, například je to loňská nejlepší logistická technologie v Evropě, používá ji třeba i americký Walmart.

Budeme mít nejmodernější technologické centrum ve střední a východní Evropě. Celková investice, která je rozdělena do několik let, se bude blížit půlmiliardě korun. To je největší částka v historii společnosti.

Kolik kusů zboží tedy budete schopni denně expedovat?

V současnosti nám technologie umožňuje expedovat 40 000 kusů zboží denně. Na Vánoce jsme hrubou silou byli schopni udělat 47 000 kusů, ale to už jsme šli přes možnosti technologie. Dokonce jsme kvůli tomu museli omezovat v době největších nákupů reklamní kampaně.

Nyní vše připravujeme na 75 000 kusů zboží denně. Jde ale jen o první fázi, která by měla zajistit letošní Vánoce. Druhá fáze na příští Vánoce by měla být nastavena na 150 000 kusů zboží denně.

Nicméně zmíněná technologie umí ze skladovacích kapacit okolo 50 tisíc metrů čtverečních i půl milionu kusů zboží denně. To bychom časem měli umět také. Na to je ale potřeba už zmíněná automatizace.

Vaše sklady tedy budou modernější než sklady Amazonu, který v regionu buduje svá distribuční centra i včetně České republiky?

Amazon paradoxně zatím nejde cestou velké automatizace. Stále hodně využívá lidskou sílu. I proto staví sklady tady a v Polsku, jelikož cena lidské práce je zde zhruba na třetině ceny než třeba v Německu.

Amazon v Německu roste o cca 25 – 30 %, ale nevím o tom, že by budoval další skladové kapacity. Proto si myslím, že sklady Amazonu v Polsku a Česku budou z velké části obsluhovat německý trh.

Je vůbec z vašeho pohledu CEE region pro Amazon zajímavý?

Myslím, že kromě Polska mu ostatní země regionu smysl moc nedávají. Deset milionů lidí v Česku nebo dva miliony lidí ve Slovinsku, to je jedno velké město ve Spojených státech.

Takže neočekáváte nějakou větší aktivitu Amazonu směrem k českému trhu?

Budují tu vývojové centrum a sklady. Jak jsem říkal, podle mě to dělají kvůli levnější pracovní síle.

Amazon je úspěšný hlavně v Německu a Británii. Menší země pro něj nedávají smysl. Musel by řešit lokalizaci, různé regulace či legislativní opatření, pochopit mentalitu.

Pro Amazon není cesta mít v každé zemi zvláštní společnost s vlastním managementem, jako máme my. Bude zde mít sklady a doručovat zboží, ale vše půjde přes jeho hlavní webovou stránku. A dokud ji nebude lokalizovat, pak budou mít lokální hráči jako my stále konkurenční výhodu.

Český trh, který vám stále přináší nejvyšší obraty, je i tak ve vašem oboru už relativně hodně nasycený. Dá se tu ještě organicky růst?

Myslím, že je pořád prostor k růstu. A to z toho důvodu, že internetové nakupování je hrozně pohodlné. Lidi se tak budou stále více učit nakupovat na internetu.

Takže počítáte s tím, že se přes internet bude prodávat stále více zboží. Mall začal u bílé techniky, časem se dostal přes výpočetní techniku až k oblečení. Kterým segmentům se do budoucna také nevyhnete?

V krátkodobé strategii se stále chceme držet kategorie „non-food“ a „dry-food“. Nechceme tedy jít do prodeje jídla a potravin. Úplně to nezavrhujeme, ale je to logisticky zcela jiná disciplína, která přináší velké investice.

Chceme se soustředit na disciplíny, které umíme, a rozšiřovat hloubku kategorií, kterých máme dohromady 25 plus 10 kategorií v rámci marketplace.

Co se týče růstu, možnosti jsou stále obrovské. Spousta věcí se stále přes internet neprodává, nebo je mají jen menší hráči.

Můžete být konkrétnější?

Vidíme stále možnosti v oblečení. To je oblast, která v Česku stále není zcela rozvinutá.

Začali jsme prodávat například matrace, které se nám prodávají až překvapivě dobře. Zahájili jsme i prodej erotického zboží, což je podle mě velmi příhodná kategorie pro internet, či prodej zážitků.

Chystáme se prodávat rybářské potřeby nebo farmacii. Prodej těchto kategorií chceme otevřít ještě letos.

Někteří konkurenti se chystají nabízet i doplňkové postprodejní služby spojené například s instalací zařízení a podobně. Tímto směrem nepůjdete?

Přemýšlíme o službách typu péče o zákazníka, tedy aby zákazník dostal co nejlepší servis. Například instalaci spotřebiče nabízíme v Praze a v řádu týdnů rozšíříme tuto službu na celou republiku.

Obecně rozšiřování služeb je určitá cesta, ale na druhou stranu – zákazník si chce vybrat, objednat a mít jistotu včasného doručení zboží. To je základ našeho byznysu a v tom chceme být nejlepší.

E-commerce se čím dál více přesouvá z počítačů do mobilních zařízení. Plánujete investice i tímto směrem?

Mobilní telefony jsou pro nás velké téma, jelikož čím dál více lidí k nám přistupuje přes mobilní zařízení. Určitý typ zákazníka se s námi nabízeným zbožím poprvé setká na mobilu.

Křisťálová Lupa 24 hlasovani

V současnosti nám přístup přes mobilní zařízení tvoří zhruba 17 % celkových přístupů, což je zhruba dvojnásobek čísla z loňského roku. A tato hodnota bude samozřejmě růst. V plánech tedy je poměrně velká investice do vývoje právě tímto směrem.

INFOGRAFIKA: Mobilní zařízení a Mall.cz v roce 2014

Infografika Mall.cz - mobilní zařízení v 2014
Autor: Mall.cz

Infografika Mall.cz – mobilní zařízení v 2014

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).