Hlavní navigace

Rose Adkins, ředitelka ScreenHits: Filmy a dramata se nevyplácí, smysl mají jen seriály

Kristina Vacková

Šéfka největšího konkurenta globálně proslulé videoslužby Netflix předpokládá, že i na klasických televizorech se v budoucnu budou sledovat pořady jako na tabletu.

Doba čtení: 6 minut

Čeští milovníci moderních technologií a podnikavci by se mohli nechat inspirovat tím, co je dnes již v Americe běžné – diváci sledují televizní obsah na vyžádání. ScreenHits je televize založená na vlastním algoritmu, který předpovídá potenciální úspěch televizního pořadu a integruje hlasy diváků do ostatních širších výzkumů televizního trhu do vzorce, který jim přiřazuje procentní sazbu.

Diváci tak mají možnost nejen sledovat to, co chtějí a kdy chtějí, ale mohou i ovlivnit, jaký seriál bude vysílán a zakoupen. Zkrátka jsou sami tvůrci televizního obsahu. O tom, jak vidí koexistenci lineárního a on-demand obsahu, mluvila ředitelka projektu ScreenHits Rose Adkinsrozhovoru pro Euronews, jejž DigiZone.cz s dovolením původního zdroje přetiskuje v češtině.

Co je to ScreenHits?

ScreenHits je webová stránka, kterou Američané nazývají „one-of-a-kind two-face website“ (jedinečná stránka se dvěma tvářemi). Jedna část je věnována široké veřejnosti. Diváci zde mohou sledovat televizní pořady a filmy zdarma s reklamou, nebo zaplatí předplatné a dívají se na pořady bez reklam. Druhá část je prodejní webovou stránkou, online prodejce tvůrčího obsahu. Jsou zde nabízeny především seriály a distributoři zde nabízejí asi 200 nejpopulárnějších show. Je zvláštní, že ScreenHits byla první společností, která přišla s tak jednoduchým nápadem. Cílem společnosti je stát se konkurentem Netfixu. I proto se rozhodla zaměřit na nové show, kde se mohou diváci podívat na pilotní epizodu seriálu, a na základě toho, zda se jim líbí nebo ne, zaplatit za sledování celého seriálu.

Spojené know-how přineslo úspěch

Chtěli jsme vytvořit web, který by jednal nejen jako prodejní místo pro přední světové poskytovatele obsahu a top 15 distributorů, ale rovněž informoval kupující o klíčových datech sledovanosti jednotlivých televizních pořadů. Kupující tak mají přístup ke všem datům najednou a mohou přesně zvážit, kam investovat jejich peníze, říká Adkins, zakladatelka a generální ředitelka společnosti ScreenHits.

Adkins pokračuje: Jsme firma složená z bývalých producentů, akvizičních a prodejních manažerů, distributorů a sales agentů, kteří mají zkušenosti ze společností jako New Line, Universal Pictures, Sundance, Warner Bros, MTV a Fox. Vytvořili jsme tak stránky využívající know-how mnoha významných společností a hledáme taková řešení, aby byl obsah akvizice jednoduchých a bezbolestný.

Spotřebitel součástí akvizičního procesu

Předmět činnosti a zájmu ScreenHits se vyvinul ze současného stavu digitálních technologií. Spotřebitelé tak mají možnost formulovat své požadavky na globální úrovni a říci, jaký druh obsahu chtějí zobrazit. Podle Adkins se nyní mohou spotřebitelé stát obrovskou součástí akvizičního procesu: Věříme, že pomáháme kreativní komunitě vyhovět potřebám publika. Jsme schopni oslovit miliony, nejen tisíce diváků k testování trhu a získat tak cenné názory, které mohou zaručit programování celosvětový úspěch.

Vaše webové stránky mají dva druhy publika – v jakém poměru tito uživatelé využívají ScreenHits?

Vypadá to, že na našich stránkách existují dvě různé skupiny publika, ale ve skutečnosti se vzájemně doplňují. V rámci naší struktury pracují všechna naše oddělení na obou stranách, tedy pro obě skupiny.

Jedním aspektem je například přehled show a pořadů, které aktuálně odstartovaly. Na tomto panelu mohou diváci vidět na vlastní oči pilotní epizody a říci, zda se jim líbí nebo ne, a co je nejdůležitější, rozhodnout se, zda by za ně zaplatili nebo ne. A mnozí z našich diváků se do panelů zapojují. Chtějí říkat svůj názor na show, což je důležitou informací pro výrobce a distributory, kteří jsou rovněž na našich webových stránkách. Toto B2B (business to business) publikum je jen jedním aspektem našich návštěvníků a přístup k webu má pouze na pozvání.

Naopak pro publikum spotřebitelů jsme museli opravdu vybudovat jakousi komunitu. Museli jsme se podívat na trh a najít ty správné lidi. Díky nim jsme nyní k dispozici ve více než 30 milionech domácností, a to i díky našemu novému partnerství se společností Samsung, které jsme vyhlásili na posledním veletrhu MIPCOM.

A teď si musíme publikum už „jen“ udržet. To je důvodem toho, že jsme se rozhodli pracovat především na televizních seriálech. Pokud bychom vsadili na dramata nebo jiné žánry, lidé by jen přišli, podívali se na film a zase odešli. A už by se nikdy nevrátili. Pokud jim nabídnete celou řadu nějakého seriálu, vždycky se vrátí. A podíl vracejících se návštěvníků je u nás 80 %.

Váš princip „vidět dříve než kdokoli jiný" je velmi přitažlivý, ale zároveň velice nebezpečný. Jak přimět lidi, aby sledovali pořady, o kterých nikdy neslyšeli?

To znamená, že musíme opravdu tlačit obsah. A na tom jsme se shodli s našimi výrobci i distributory. Zaměřujeme se na hvězdy a na motivy, o kterých víme, že mají své publikum, popularitu a potenciál. I tak můžeme oslovit stále nové a nové lidi. Navíc jsme přidali i blogy, zpětné odkazy, tweety známých osobností, které jsou v seriálech, a tím vším nakonec získáme srdce a pozornost spotřebitele. A to je i důvod, proč máme na našich stránkách pouhých 200 pořadů – preferujeme a nabízíme jen to nejlepší a nejnovější. To je těžiště naší práce.

Máte v plánu přehodnotit svůj negativní postoj ke světovému televiznímu veletrhu MIPCOM v Cannes?

Před dvaceti lety jsem navštívila NAPE (vůbec největší veletrh TV obsahu na americkém trhu). Ale za dvacet let se odvětví výrazně změnilo. Někteří z našich odběratelů nemají rozpočet jezdit na tyto konference a najít zde slušný hotelový pokoj pro celý jejich tým. V našem oboru je setkávání tváří v tvář velmi důležité, ale kupující už nemůže čekat šest měsíců, než odhalí nový obsah. Takže konference ano, ale rychlost je to, co dnes hýbe trhem a celým světem.

Kdysi jsem pracovala v oblasti prodeje a dnes bych byla velice vděčná, kdybych mohla tehdy klientům nabízet něco takového, co nabízíme nyní. Pokud se orientujete jen na konference, musíte většinou jedinou otázku pokládat znovu a znovu, než najdete odpověď a přesně to, co chcete. Naše platforma může na tuto otázku odpovědět rovnou a hned. Naši odběratelé nám sdělují, o co mají zájem, jaký žánr je bere, a na základě toho si mohou vybrat přesně ten pořad, který jim přesně sedí.

Ocitáme se právě na křižovatce lineárního televizního obsahu a obsahu over-the-top (OTT). Jak vidíte spolupráci nebo koexistenci obou? Je to vůbec možné?

To závisí na tom, jak každá lineární společnost vyhodnocuje situaci. Spolupracovali jsme například s kabelovou sítí, která nám dala starou první sezónu na podporu nové sezóny, která se pak bude vysílat na kabelu. Jiní nechtějí o tabletech apod. slyšet. Ale ony jsou právě hudbou budoucnosti a není možné je ignorovat, jinak by televize skončila stejně hrozně jako hudební průmysl. Lidé na straně producentů jsou ochotni tlačit obsah v jakékoli formě a jakoukoli cestou. Je to pro ně obživa a nejdůležitější věc, proto musejí reagovat na nové trendy a technologie.

Některé lineární společnosti se stále obávají o autorská práva, ale i ony již vsunuly jednu nohu mezi dveře. Pro ně je celý tento vývoj postaven na otázce, jak nalézt to správné okno, aby nepřišly o svá práva. Bude zajímavé sledovat, jak budou inteligentní televizory pracovat stále ještě na lineární platformě. Některé nové, právě se objevující technologie, jež by měly být představeny trhu v tomto roce a v roce 2016, umožní lidem sledovat televizi na své televizi stejně, jako ji sledují dnes na tabletech…

Našli jste v článku chybu?