Hlavní navigace

Playtvák.cz vyzve YouTube nekorektní zábavou, Evou Samkovou i Mužem v hajzlu

10. 6. 2015
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Mafra
Nový videoprojekt vydavatelství Mafra přinese krátká zábavná videa pro mladé publikum. Koncem roku chce mít asi 3,5 milionů přehraných videí měsíčně.

Začátek nového příběhu, dobrodružství s nejasným koncem, krok do neznáma, který je ale bezpodmínečně nutný pro budoucnost. Takto vznosně o videoserveru Playtvák.cz, jehož spuštění vydavatelství Mafra chystá na 21. června, mluví lidé, kteří připravují jeho zrod. V den letního slunovratu připluje na český internet projekt, který má Mafru převézt do vod mladých uživatelů, kteří se dnes baví sledováním vtipných videí na YouTube (Google) nebo Stream.cz (Seznam.cz). 

„Playtvák bude samostatná značka. Chceme oslovit lidi ve věkové kategorii 15 – 30 let, kteří jsou zvyklí audiovizuální obsah hledat na internetu a ne v televizi. A chceme si vyzkoušet, co to vlastně znamená vyrábět původní audiovizuální obsah,“ vysvětluje Michal Hanák, člen představenstva zodpovědný za digitální divizi Mafry. 

Na rozdíl od převážně zpravodajského iDNESu a jeho videosekce nabídne Playtvák čirou zábavu. „Náš claim je ‚Moře videí‘ a podclaim, se kterým interně pracujeme, je ‚Oceán zábavy‘. Jde o původní obsah určený primárně pro internet, k tomu, aby jej lidé sdíleli. Z hlediska velkých televizí jde o pořady, které jdou na hranu a občas i za hranu určité korektnosti,“ popisuje Hanák. A když se rozhovoří o chystaných pořadech, je jasné, že to s překračováním hranic myslí vážně. 

Vnitřní život na WC

Playtvák nabídne krátká videa, v průměru o délce kolem dvou až tří minut. Nejdelší pořad zatím má asi šestiminutovou stopáž. Každý den portál uvede nejméně čtyři premiérová videa a celkem má být na start připraveno asi dvacet programových řad. Jde vesměs o seriály s týdenní periodicitou, výjimkou ovšem má být vlajková loď serveru: komediální denní sitcom, který přijde s novým dílem každý den. 

„Jmenuje se Muž v hajzlu a je o chlapíkovi, který – jako drtivá většina lidí – celý život pořád něco předstírá. Ale když je na záchodě, je tam sám za sebe. A kolem něj se odehrávají krátké skeče v rozsahu minuta a půl, dvě minuty,“ popisuje Hanák. 

„Je to muž ve středních letech, který má ženu a dvě děti, pracuje v nějaké nejmenované nadnárodní firmě, má nějaké podřízené a nějaké nadřízené. Diváky zavede na svůj domácí záchod, záchod v práci, postupně je seznámí se záchody na jednotlivých pobočkách, občas zajde na záchod ve své oblíbené hospodě, a když jede na dovolenou, dostaneme se na záchody třeba v Turecku,“ vypočítává toaletní lokace ředitel digitálního obsahu Martin Ondráček


Autor: Mafra

Muž v hajzlu

V hlavní roli se představí herec Jiří Kohout, známý z pražského divadelního souboru La Putyka nebo královéhradeckého Divadla Drak. „Přes dveře na něj mluví rodina, může také komunikovat mobilním telefonem a občas vede sáhodlouhé filozofické debaty o životě. Záchod je pro něj místo, kde se odehrává intimní komunikace nejen směrem dovnitř, ale díky telefonu i směrem ven,“ přibližuje sitcom Ondráček. V současnosti už je podle něj předtočeno asi padesát dílů série. 

Talkshow s Menšíkem

Denní sitcom v programu doplní zábavné pořady, které nabídnou jeden nový díl týdně. Seriál Co by bylo, kdyby… pro Playtváka točí bavičská dvojice Richard Genzer a Michal Suchánek. „Jde o jejich typický humor. Vždycky si vymyslí nějakou situaci, třeba: kdyby nebyly hřebíky, a natočí skeč třeba o tom, že na Golgotě stojí kříž a Kristus se musí nahoře držet. Další situací třeba může být, co by bylo, kdyby se prodavači chovali jako úředníci,“ popisuje Hanák. 

K chystaným nekorektním pořadům patří i Křeslo pro ghosta – satirická talk show uváděná animovaným Vladimírem Menšíkem. „Debatujeme o tom, jestli tento pořad nasadíme nebo ne, a pokud ano, v jaké to bude podobě. Konečná podoba ještě vzniká a může se ještě do startu změnit,“ upozorňuje Hanák. „Budeme mít třeba pořad, který se jmenuje Pořad. Půjde o pořad o všech ostatních pořadech. Sebere to, co se za týden odehrálo v internetových i klasických televizích a nějakým způsobem to oglosuje,“ popisuje další z chystaných formátů. 


Autor: Mafra

Křeslo pro ghosta ještě nemá své místo v programu jisté

Dalším obsahovým pilířem Playtváka mají být video blogy (vlogy) zajímavých osobností. „Svůj vlog u nás bude mít třeba Eva Samková, teď jsme právě vedli debatu o tom, jak se bude jmenovat. Eva Samková je příjemná, populární, funguje na sociálních sítích, nemá zatím vlastní videoobsah a chce s námi spolupracovat,“ prozrazuje Ondráček. 

Na Playtvák angažovali také Terezu Markovou, autorku videokanálu MamaLifestyle na YouTube. "Natáčela videa o tom, jak čekala dítě. Devět měsíců publikovala každý týden jeden příspěvek a nasbírala přes 70 tisíc odběratelů. Pro nás bude natáčet pořad, který se bude jmenovat stejně – MamaLifestyle, ale bude se lišit obsahem. Půjde o vlog plně v její režii a bude v něm popisovat, co si jako matka s dítětem a kočárkem může dovolit ve veřejném prostoru. Ukáže takový praktický život matky,“ říká Hanák. 

Návod, jak vyhnat kunu

Posledním typem pořadů na Playtváku mají být návodná videa, tutoriály. Server bude mít třeba několik sérií o vaření. „Zkoušíme ale vařit jinak, než se v televizi vaří normálně. Vytvořili jsme pořad, nad jehož finálním názvem ještě vedeme debaty, a který je určen ženám v cílové skupině kolem pětadvaceti až pětatřiceti let. Bude je učit, jak vařit pro děti takovým způsobem, aby jim občas chutnalo i něco zdravého. Existuje celá řada triků a mladé foodbloggerky, které vaří pro děti, je znají,“ říká Ondráček. Dalším kuchařským seriálem podle něj má být „opravdu rychlé vaření, které je skoro lemplovské: tady je kus masa a co s ním udělat.“


Autor: Mafra

Jeden z pořadů o vaření – pracovní název Kuřízek

Návody se neomezí jen na kuchyni. Jeden z pořadů má třeba nabídnout tipy, jak řešit praktické situace. „Zkusíme vyrábět pořady typu ‚jak na to‘ – třeba jak vyměnit vypínač. Nebo jak vyhnat kunu z chalupy. Nebo jak dobře roztopit gril. Máme na to šikovného autora, je to takový ‚myslící kutil‘. Zkusíme to a uvidíme, co se stane, jestli to bude diváky bavit,“ říká Ondráček. 


Autor: Mafra

Hodinový manžel

Podoba programu se podle něj zřejmě bude velmi rychle měnit, bude totiž záležet na tom, jak budou pořady oblíbené. Pokud některý z formátů nebude mít u diváků úspěch, může jej potkat rychlý konec a nahradí jej něco nového. „Myslím, že když bude aspoň polovina věci fungovat, bude to velký úspěch,“ potvrzuje střízlivá očekávání Hanák. 

Pořady pro Playtvák vznikají většinou externě a Mafra je odebírá od tvůrců na klíč. Ve vydavatelství se o projekt stará asi desetičlenný interní tým vedený Josefem Koukolíčkem (ex-šéfredaktor Super.cz a jeden z původních dramaturgů Stream.cz). Se zařazením videí nahraných přímo diváky a uživateli se nepočítá – tedy zatím. „Vedeme o tom nějakou debatu, ale není to otázka první fáze života projektu,“ říká Hanák. 

Co v klasické televizi vysílat nejde

Playtvák bude dostupný na webu, časem by ale měl zamířit i do mobilů či tabletů a do chytrých televizí. „Celý Playtvák je snahou dobýt tu svatyni v obýváku. Pro mladou generaci dnes televizor přestává být důležitý. Mám dva syny a ze zkušenosti vím, že zakázat jim televizi není žádný trest. Zajímá je spíš počítač, na kterém kupodivu netráví většinu času hraním her, ale tím, že se dívají, jak někdo hry hraje. Tahle generace si za deset, patnáct let bude zařizovat vlastní obývák a jsem hodně zvědavý, jak bude vypadat jejich uživatelské chování. Jestli si pustí televizní estrádu, u které budou usínat, nebo si budou pouštět to, co právě chtějí, ve chvíli, kdy na to mají čas,“ klade řečnickou otázku Hanák. 


Autor: Mafra

Občan Ken

Projekt přichází v době, kdy se v Česku slibně rozjíždí poptávka po internetové videoreklamě. Klasické videospoty mají být také hlavním zdrojem příjmů nového serveru. Mafra ale ve videích vyzkouší i další formáty, včetně například product placementu. „Zkusíme využít všechno, co nám trh nabízí. Poptávka po videoreklamě je v tuto chvíli tak velká, že ji nestíháme na iDNESu odtáčet,“ potvrzuje Hanák. 

ebf - partner 1

A divácký cíl? „Chtěli bychom, aby projekt ke konci roku dělal přibližně třetinu výkonu, který dnes ve videu dělá iDNES – tedy asi 3,5 milionů přehraných videí měsíčně,“ říká Hanák s tím, že ale počet spuštění či ziskovost nejsou hlavními cíli projektu. Klíčové je podle něj oslovení cílové skupiny, kterou Mafra dosud pomíjela. „Obsahem, který zatím Mafra nedělá, chceme oslovit nové uživatele, které dnes Mafra neoslovuje. Ty, pro které je náš dnešní obsah třeba příliš těžký a složitý, nebo na něj nemají náladu,“ vysvětluje. 

Tuto cílovou skupinu, která dnes tráví čas na YouTube, Streamu nebo na serverech typu Twitch, chce Mafra přesvědčit původním komediálním obsahem plným nekorektního humoru. Bude to stačit? „Jde o dvě slova: odvaha – nebát se nasadit i věci, které by v klasické celoplošné televizi vysílat nešlo, a pokora – vnímat, co nám sdělují uživatelé, a podle toho se zařídit,“ věří Playtváku Hanák.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).