Vezměme to popořadě. Český Amazon začínal jako internetové knihkupectví, které později kromě knih začalo prodávat i hudební CD, datové CD-ROMy a DVD, videokazety, hry a další obvyklý sortiment podobných podniků. Obchod s ukradeným názvem provozovala společnost Agentura Modré stránky (ARES).

Pokud mne paměť neklame, obchod byl otevřen na počátku roku 1998, ve veřejných výsledcích auditu DCCI se poprvé uveden v červenci 1998 a jeho návštěvnost (181 UIP/d) se tehdy pohybovala těsně pod sedmi procenty iDnes.
Veškeré údaje o návštěvnosti jsou ve skutečnosti mnohem větší, neboť obchod byl otevřen po dobu 4 dní off-line i na mezinárodním veletrhu Svět knihy, který navštívilo cca 40 000 návštěvníků a kde nebyla návštěvnost obchodu monitorována. (Ivana Gorgolová) |
O iDnes se nezmiňuji náhodně, právě s tímto serverem měl Český Amazon od počátku velmi těsné vztahy – kromě toho, že byl dostupný pod doménou www.amazon.cz
a obchod.stranky.cz
, byl zároveň součástí Obchodního ostrova internetového serveru iDnes a plošná inzerce na „iDNES–Český Amazon“ se objevovala takřka v každém vydání Mladé Fronty DNES po celý rok 1998.
Pokud jde o kvalitu a šíři služeb, Český Amazon z počátku neustále soupeřil s Vltavou, oproti níž byl v nevýhodě, protože za sebou neměl silné nakladatelství. Stejně jako jiné elektronické obchody, ani Český Amazon se nevyhnul běžným problémům, které jsme dříve od obchodů na webu očekávali; ať už to bylo prodlužování dodacích lhůt, udání nižší ceny, než za kterou bylo zboží dodáno („Český Amazon – černá ovce mezi elektronickými obchody“), nebo třeba nevracení peněz za reklamované knihy („Dobrých internetových knihkupců není v současnosti mnoho“).
Na českých internetových obchodech nemají kradené karty šanci. Provozovatelé internetového obchodu iDNES-Český Amazon odhalili pokus o zneužití kreditní karty. Jeden z „klientů“ obchodního serveru na adrese obchod.stranky.cz se pokusil uhradit svou objednávku v hodnotě několika desítek tisíc korun kradenou kartou. (PC World) |
Nebýt spojení s nejprodávanějším seriózním deníkem a jména, které vyvolává záměnu s obchodem Amazon, nebyl by asi důvod Českému Amazonu věnovat větší pozornost – ostatně, velmi pěkně tento obchod srovnává s jiným, také pojmenovaným podle řeky, tentokrát výsostně české, Přemysl Vok ve článku z 13. října 1999 vyšlého na serveru e-komerce. Nutno ovšem podotknout, že vzhledem k návštěvnosti bylo o Českém Amazonu zvykem hovořit jako o dvojce mezi internetovými knihkupci – z dnešního pohledu musím říci, že nezaslouženě.
Český Amazon „vyschl“ krátce poté, kdy se odmlčelo AlbumCity (mimochodem, už zase funkční), a dokonce použil i velmi podobný způsob, jak to dát najevo. Kdyby server byl dostupný, mohli byste si na něm přečíst vkaz, který jsem – ostatně stejně jako otisk obrazovky – pořídil z cache Google: „Vážení zákazníci, děkujeme za Váš zájem o služby ČESKÉHO AMAZONU. Vzhledem k nutné komplexní výměně databází a úpravě jednotlivých sekcí NEBUDEME MOCI AŽ DO ODVOLÁNÍ objednané zboží odesílat. Poskytnuté databáze budou sloužit POUZE JAKO INFORMAČNÍ MATERIÁL o jednotlivých produktech nikoliv tedy k jejich následnému zasílání. Děkujeme za pochopení, Váš ČESKÝ AMAZON“.
Zatímco v případě AlbumCity jsme se sice mohli pozastavit nad způsobem, jakým se připravoval ke znovuspuštění, u Českého Amazonu nemám důvod v nějaké zmrtvýchvstání věřit. Zaměstnanci Modrých stránek jsou dnes povětšinou bývalí zaměstnanci a působí již v jiných firmách, telefony v sídle společnosti už několik měsíců nikdo nebere a není možné vysledovat žádnou aktivitu, která by mě opravňovala myslet si, že se Amazon zase vrátí. A tak přestože poplatek za doménu byl již uhrazen i na další rok, myslím, že na Český Amazon už můžeme klidně zapomenout.
Litujete konce Amazonu?