Hlavní navigace

Pohřebiště: Český Amazon vyschl v létě

Martin Kopta

Český Amazon je server, na jehož konec jsem se těšil. Myslím, že nejsem sám, kdo otevřeně řekne, že parazitování na cizím dobrém jméně si zasloužilo potrestat, a boží mlýny sice melou pomalu, ale jistě. Český Amazon, dvojka mezi internetovými knihkupectvími, bývalý Obchodní ostrov iDnes, definitivně vyschl letos v létě.

Vezměme to popořadě. Český Amazon začínal jako internetové knihkupectví, které později kromě knih začalo prodávat i hudební CD, datové CD-ROMy a DVD, videokazety, hry a další obvyklý sortiment podobných podniků. Obchod s ukradeným názvem provozovala společnost Agentura Modré stránky (ARES).

504

Pokud mne paměť neklame, obchod byl otevřen na počátku roku 1998, ve veřejných výsledcích auditu DCCI se poprvé uveden v červenci 1998 a jeho návštěvnost (181 UIP/d) se tehdy pohybovala těsně pod sedmi procenty iDnes.

Veškeré údaje o návštěvnosti jsou ve skutečnosti mnohem větší, neboť obchod byl otevřen po dobu 4 dní off-line i na mezinárodním veletrhu Svět knihy, který navštívilo cca 40 000 návštěvníků a kde nebyla návštěvnost obchodu monitorována. (Ivana Gorgolová)

O iDnes se nezmiňuji náhodně, právě s tímto serverem měl Český Amazon od počátku velmi těsné vztahy – kromě toho, že byl dostupný pod doménou www.amazon.cz a obchod.stranky.cz, byl zároveň součástí Obchodního ostrova internetového serveru iDnes a plošná inzerce na „iDNES–Český Amazon“ se objevovala takřka v každém vydání Mladé Fronty DNES po celý rok 1998.

Pokud jde o kvalitu a šíři služeb, Český Amazon z počátku neustále soupeřil s Vltavou, oproti níž byl v nevýhodě, protože za sebou neměl silné nakladatelství. Stejně jako jiné elektronické obchody, ani Český Amazon se nevyhnul běžným problémům, které jsme dříve od obchodů na webu očekávali; ať už to bylo prodlužování dodacích lhůt, udání nižší ceny, než za kterou bylo zboží dodáno („Český Amazon – černá ovce mezi elektronickými obchody“), nebo třeba nevracení peněz za reklamované knihy („Dobrých internetových knihkupců není v současnosti mnoho“).

Na českých internetových obchodech nemají kradené karty šanci. Provozovatelé internetového obchodu iDNES-Český Amazon odhalili pokus o zneužití kreditní karty. Jeden z „klientů“ obchodního serveru na adrese obchod.stranky.cz se pokusil uhradit svou objednávku v hodnotě několika desítek tisíc korun kradenou kartou. (PC World)

Nebýt spojení s nejprodávanějším seriózním deníkem a jména, které vyvolává záměnu s obchodem Amazon, nebyl by asi důvod Českému Amazonu věnovat větší pozornost – ostatně, velmi pěkně tento obchod srovnává s jiným, také pojmenovaným podle řeky, tentokrát výsostně české, Přemysl Vok ve článku z 13. října 1999 vyšlého na serveru e-komerce. Nutno ovšem podotknout, že vzhledem k návštěvnosti bylo o Českém Amazonu zvykem hovořit jako o dvojce mezi internetovými knihkupci – z dnešního pohledu musím říci, že nezaslouženě.

Marcom

Český Amazon „vyschl“ krátce poté, kdy se odmlčelo AlbumCity (mimochodem, už zase funkční), a dokonce použil i velmi podobný způsob, jak to dát najevo. Kdyby server byl dostupný, mohli byste si na něm přečíst vkaz, který jsem – ostatně stejně jako otisk obrazovky – pořídil z cache Google: „Vážení zákazníci, děkujeme za Váš zájem o služby ČESKÉHO AMAZONU. Vzhledem k nutné komplexní výměně databází a úpravě jednotlivých sekcí NEBUDEME MOCI AŽ DO ODVOLÁNÍ objednané zboží odesílat. Poskytnuté databáze budou sloužit POUZE JAKO INFORMAČNÍ MATERIÁL o jednotlivých produktech nikoliv tedy k jejich následnému zasílání. Děkujeme za pochopení, Váš ČESKÝ AMAZON“.

Zatímco v případě AlbumCity jsme se sice mohli pozastavit nad způsobem, jakým se připravoval ke znovuspuštění, u Českého Amazonu nemám důvod v nějaké zmrtvýchvstání věřit. Zaměstnanci Modrých stránek jsou dnes povětšinou bývalí zaměstnanci a působí již v jiných firmách, telefony v sídle společnosti už několik měsíců nikdo nebere a není možné vysledovat žádnou aktivitu, která by mě opravňovala myslet si, že se Amazon zase vrátí. A tak přestože poplatek za doménu byl již uhrazen i na další rok, myslím, že na Český Amazon už můžeme klidně zapomenout.

Anketa

Litujete konce Amazonu?

Našli jste v článku chybu?
20. 10. 2001 9:07
Ludvík Farkaš (neregistrovaný)
Ano, jistě když se řekne AMAZON vybaví se vetšině AMAZON.COM. Viděl jsi vůbec ELVI ELEKTRO obsah stránek AMAZON.CZ (již minochodem fungují i když pouze jako prohlížení verze) asi ne, jinak by jsi nemohl přirovnávat AMAZON.CZ k nějakým stránkám s erotickým obsahem. Mimochodem, určitě jste si všimli, že většina elektronických obchodů nemá většinou obchodování na internetu jako svůj hlavní zdroj příjmů (vyjma snad ShopCenter.cz, AlbumCity) elektronický obchod jako takový totiž je VELKÉ MNOŽSTVÍ mra…
19. 10. 2001 19:46
Elvi Elektro (neregistrovaný)
Muzete nekdy proboha odpovedet na otazku primo, jasne a pokud mozno jednou vetou? Amazon je Amazon. Kdyz se rekne Amazon, vsem se vybavi Amazon.COM. Provozovat eobchod pod domenou Amazon.cz(.sk, .net, .??) je jasne parazitovani na uspechu jinych. Na detektiv.cz jsem cetl clanek o podobnych praktikach (parazitovani na uspechu Seznamu, Atlasu...) a vetsina tech stranek mela eroticky obsah... KAM CLOVEK KLESNE, KDYZ CHCE PRACHY, ze Ludviku...