Hlavní navigace

Policie Modrava: Skvělý start, ale potom…

8. 3. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Nový detektivní seriál Novy Policie Modrava mi v úvodu přinesl obrovské ulehčení. První díl mě naprosto přesvědčil, že ještě lze natočit i v českém prostředí mimořádně kvalitní seriál.

Ono je to jednoduché, stačí nechat pracovat vynikajícího režiséra, jakým je – v tomto případě – Jaroslav Soukup, který napsal i námět a podílel se s Miroslavem Vaicem a Naďou Horákovou na scénáři. Je pravda, že realizace tohoto seriálu byla na delší dobu přerušena. Je pravda, že pan režisér poměrně dlouho nic nenatočil. A také je pravda, že řemeslo se nezapomíná. Soukup natočil celkem hodně celovečerních filmů, např. kouzelné Romaneto, divácky úspěšné Kamarády do deště, Discopříběhy a Byl jednou jeden polda. Po snímku Jak ukrást Dagmaru se na deset let odmlčel, aby s Policií Modrava přišel v roce 2011 a dokončil ji vlastně až nedávno.

Když se tak na tenhle seriál člověk dívá, má pocit, jako by se znovu objevil seriál typu Hříšných lidí… s radou Vacátkem. Nebo jakoby svou poklidnou atmosférou připomínal slavného Big Bena. Nádherné záběry Šumavy, drobné epizody jednotlivých, výtečně vykreslených postav venkovanů i policistů. Souběžné vyšetřování několika případů. Pytláctví, zneužití, loupež a vražda. A všechno vede k jistému cíli. Vše je vyšetřeno a stůl je čistý. Zločin a špatnost byly potrestány a život jde dál.

Policistka přijíždí do Kašperských hor velet místní policii. Kolegové ji přijímají. Někteří s radostí, jiní bez zájmu, otrávený zástupce, který už se cítil být velitelem, na ni dělá podrazy, brání se tomu plnit její rozkazy. Ale je to kvalitní policista, takže v závěru prvního dílu s ní začíná spolupracovat.
Je pozoruhodné, jak skvěle v tomto seriálu hrají, jak mají každý svůj charakter, své znaky, jak jsou si jisti svými postavami. Je zcela evidentní, že jim režisér vysvětlil, jak mají své role hrát a že s nimi i zkoušel. Že to není “z jedné vody šup na plot”, jako se to stává prakticky ve všech současných českých seriálech, ba i ve většině našich celovečerních filmů.

A co je navíc? Je vidět, jak si herci role užívají, s jakou radostí je hrají, jak jsou šťastní, že konečně mohou svou práci dělat poctivě. Zvláště pak je nutné ocenit Soňu Norisovou, která je představena jako ženská v nejlepších letech, s šarmem, inteligencí, žena, která je přitažlivá, ale zatím odolává všem svodům. A vedle samotného detektivního příběhu je tak divák připoután k seriálu i zájmem o ni samotnou, o to, jak se dál bude vyvíjet její životní osud.

Vzhledem ke kvalitě prvního dílu jsem se podíval i na díl druhý. V tomto případě se prozatím domnívám, že by bylo dobré, kdyby tento seriál měl co nejvíce pokračování, udrží-li se na této vysoké úrovni. Druhý díl Policie Modrava s názvem Ranč je tak trochu zklamání. Jistěže tvůrcům neubylo nadání, ani z nich nevyprchalo řemeslo. Ale zestárli. To je vina televize Nova, že se rozhodla další díly natočit až s několikaletým odstupem.

Vina režiséra ovšem je, že především Jan Pohan působí v dílu, který přímo navazuje na ten úvodní, jako roztřesený stařec. Samozřejmě, že chápu obsazení tohoto kvalitního herce do pokračování pilotního dílu z lidských důvodů, nicméně asi měl být jeho part v 2. epizodě výrazně omezen, více měli zapracovat maskéři… Jinak je pro diváka nepochopitelné, jak došlo tak bleskově k jeho zestárnutí. Protože diváka nezajímají okolnosti vzniku seriálu, ale pouze to, co vidí na obrazovce. Vždyť ono by pouze stačilo natočit s panem Pohanem úvodní scénu dílu, v níž by ho hlavní hrdinka např. navštívila v nemocnici, protože je vážně nemocen. A pak už by vše bylo jasné. V pátrání by mohl pomáhat třeba proto, že je to jeho poslední radost v rychle končícím životě.

KL24

Dalším problémem je naprosto nedořešený vztah, ale ani nijak se nevyvíjející, mezi poručíkem Votavou a strážmistryní Krásenskou. Na škodu je i to, že herci, milují-li se v některých scénách, jsou oblečeni. To připomíná cenzuru minulého režimu až nezvykle živě. Osobní životní příběh hlavní hrdinky se nijak nerozvíjí, nedráždí (v pozitivním slova smyslu) fantasii diváků. Jinak je tedy opravdu vidět, že přístup televize dokáže někdy přiotrávit i tak šikovné tvůrce, jako jsou ti, kteří vytvořili “Modravu”. Vzít jim náladu a potěšení z práce.

Otrávený kůň, otrávený pes, manželská nevěra, vydírání, pojišťovací podvod. Vynikající herci. Mimo hlavní hrdinku ještě především Jaroslav Satoránský a Ladislav Mrkvička. Krásná kamera. Dokonalý střih. Všechno, jak má být. Jenom ta únava…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je televizní scénárista

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).