Hlavní navigace

Pololetní rekapitulace: Jaké změny nastaly v dostupnosti stanic u operátorů?

28. 6. 2021
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Andrea Piacquadio, Pexels.com, podle licence: Public Domain
Téměř polovina roku 2021 je za námi. Nadešel čas na malou rekapitulaci, co se změnilo či nezměnilo v programových nabídkách operátorů.

Začneme nejprve tam, kde ke změnám nedošlo. Ani značné PR úsilí nemůže zakrýt skutečnost, že M7, operátor značek Skylink a freeSAT (oficiálně Canal+ Luxembourg), zachovává setrvalý kurs, při němž silné sliby exkluzivních programů a technologických inovací zůstaly jen na papíře. Jediným viditelným výsledkem je z Polska převzatý Canal+ Domo HD, navíc opakovaně nabízený ve volném promovysílání (prakticky po celý uplynulý půlrok).

Při pohledu na e-shop operátora je bohužel nutné konstatovat, že slibované „technologické inovace“ jej stále míjejí. Nepravidelně proskočí zprávy o uvedení nového seriálu do nabídky kanálu Skylinku 7, většinou souběžně s uvedením do Skylink Live TV, naposledy se jednalo o Moscow Noir. Ovšem žádné nové „exkluzivní programy“ z nabídky mateřské Canal+ (kterých rozhodně není málo) se během celého uplynulého půlroku nekonaly.

V programové nabídce operátora Telly sice stále postrádáme portfolio skupiny AMC, nicméně jeho celková nabídka je ve srovnání s M7 výrazně bohatší, navíc boduje jednoduchým a přehledným tarifním systémem. Většina programů je v rozlišení HD, na což operátor (na rozdíl od značek M7) nikterak zvláště neupozorňuje.

Tím se dostáváme k největší programové změně, ohlášené během prvního pololetí tohoto roku, která začala oznámením na sociální síti Facebook. Skupina AMC prostřednictvím stránek svých programů dne 16. 6. odpoledne lehce nestandardním způsobem oznámila, že O2 TV od 1. 7. 2021 vyřazuje jejich programy z nabídky. Pro AMC by to tak byl druhý významný operátor (po Telly), který nebude mít v nabídce jejich programy.

Společnost O2 tuto informaci následující den oficiálně potvrdila a upřesnila, že „nedošlo k dohodě na prodloužení končící smlouvy“.

Kolem celé věci je několik nejasností. Předně je dost nápadná podobnost oznámení AMC s předchozím ukončením distribuce jejich programů současným operátorem Telly. Je jenom náhoda, že skupina AMC 15. června oznámila zakoupení práv na Ligu mistrů UEFA pro Maďarsko a vysílání přenosů na programech Sport1 a Sport2, přičemž hned následující den „uniklo“ na Facebook, že z nabídky O2 TV „mohou zmizet“ programy AMC? Vyjádření AMC, že „společnost předložila férovou, konkurenceschopnou nabídku v souladu s aktuálními podmínkami na trhu“, opakuje správce jejich Facebooku při každé vhodné příležitosti do omrzení. A opět jsme svědky výběrové komunikace a mazání komentářů, a to údajně „pouze těch vulgárních“. Zvláštní, při procházení příspěvků v diskusi jsem na pár „přehlédnutí“ narazil.

Facebookové statusy AMC
Autor: Repro Facebook

Facebookové statusy AMC

Na přiložené grafice je poměrně manipulativní otázka. Dokumenty nebo seriály jako takové „nezmizí“, jen budou dostupné na jiných programech. Sluší se připomenout, že zmíněné Spektrum přebírá cca 75 % obsahu od jiných partnerů (National Geographic, MTG Group, A+E Networks). Tolik asi k „férovosti“ nabídky.

Kromě AMC nikdo jiný nemůže dále nabízet stanice „Sport1/2“, „Spektrum“ a další. Není zde tedy žádná konkurence, a nelze tak mluvit o „konkurenceschopnosti“ řečené nabídky. Rovněž je pominut i základní systémový fakt obchodu s televizními produkty: jak vysílatel, tak operátor jsou na jedné lodi, jejich společným cílem je doručit programy klientovi, který za jejich sledování platí. Pokud jeden ze subjektů společnou lodí „houpe“, tento cíl je zákonitě v ohrožení.

Operátor O2 následně vydal prohlášení o zařazení nových programů místo končícího portfolia skupiny AMC. Poznámka na okraj: kromě portfolia AMC se z českého trhu stahuje také Pornhub TV. Podle Ars Technica by za tím mohla být hromadná soudní žaloba jak na internetové stránky, tak na mateřskou společnost MindGeek.

Od 24. června AMC předchozí vytrvale opakovaný komentář vyměnil za ublíženě znějící variantu: „Vyjednávali jsme s O2 TV několik měsíců, naše nabídky jsme předložili v souladu se zvyklostmi v obnovování smluv s ostatními velkými operátory. Bohužel, O2 TV nepřišlo s žádnou smysluplnou protinabídkou. Nicméně my jsme otevřeni jednáním kdykoliv“. Autorovi komentář zní jako dovolávání se praktik trhovců kdesi v třetím světě, nikoliv jako popis obchodních jednání dvou partnerů.

Programové změny u dalších operátorů

T-Mobile zařadil do své T-Mobile TV (do internetové distribuce a s označením „beta“) dva programy v rozlišení 4K UHD. Jde o známý panevropský Eurosport 4K (všechny tarify) a rovněž cestovatelský a dokumentární TravelXP 4K (tarif L/XL).

Chuck TV, program se zaměřením na esport, je nově přítomen v nabídkách Vodafone TV, Sledování TV a T-Mobile TV (internetová distribuce).

Lepší TV přidává do nabídky Filmbox Extra HD, vyřadila (a opět vrací) CS Film HD a CS Horror, přidává také CS History HD. Koncem měsíce května operátor rovněž převedl Óčko a Óčko Star do vysokého rozlišení (HD).

Desátý kanál skupiny Prima s názvem Prima Star byl uveden exkluzivně na T-Mobile TV (všechny tarify) a v pozemním digitálním vysílání DVB-T2. Od 14. července ho bude mít v nabídce také O2 TV.

V programové nabídce Skylinku nadále chybí portfolio Discovery. Smlouva s AMC byla prodloužena, Sport 1 a Minimax sestoupily do nižších nabídek. V nabídce přibyly i dlouho absentující programy AXN Black a AXN White z portfolia SPI.

Je to už dlouho, kdy jsme srovnávali úroveň informování operátorů o jejich programové nabídce. Zde během doby došlo k notnému pozitivnímu kvalitativnímu posunu. Zcela novou (a informačně bohatou) sekci „Nabídka programů“ má Vodafone TV, čímž v pomyslném žebříčku získává nejvyšší příčku. Přepracovaný přehled nabízených programů představilo i O2 pro svoji O2 TV. Informačně velmi slušný seznam nabízí i Lepší TV, která nabízí volbu zobrazení v textovém seznamu, nebo v dlaždicích s logy.

Méně informací, ale velkou přehlednost nabídky ukazuje Telly v obou distribučních variantách. Programový přehled T-Mobile je nejlépe prohlížet s použitím žánrových filtrů, v základním nastavení je nesouvislý a nepřehledný. Nabídku Sledování TV tvoří loga zastoupených programů, informace se objeví v kontextové nabídce po přejetí myší.

Na druhé straně žebříčku se nalézá Skylink a freeSAT. U Skylinku je nutno u některých programů pro tak základní údaj, jako je rozlišení, rozkliknout detail. Zde je přílišná stručnost spíše na závadu. Rušivě působí i ve firemní červené barvě vyvedené upozornění na „Skylink Live TV“. U značky freeSAT se informace omezují na souborné označení žánru a logo programu. Přehled grafických podob nabídek operátorů naleznete v přiložené fotogalerii, seřazené podle pořadí zmiňovaného v textu.

Vzhledem k tomu, že dnešní srovnání není pojato tradičně jako ta předchozí, ukážeme si teď zastoupení hlavních programů v budoucnu sloučených skupin Discovery a WarnerMedia (neboli Warner Bros. Discovery) u českých operátorů s internetovou anebo satelitní distribucí.

Tabulka ukazuje výpadek v nabídce jak u značek Canal+ Luxembourg (M7) Skylink a freeSAT, tak u operátora GONet a jeho služby Lepší.TV. Což jsou ovšem dvě naprosto rozdílné „váhové“ kategorie, Lepší.TV má dle svého vlastního vyjádření 30 tisíc klientů oproti nesrovnatelně větší klientské základně Skylink + freeSAT a také zcela jiné finanční možnosti…

Jaká je situace s programy Discovery u sousedů? V Polsku tradičně dobrá, zde si korporace drží majetkovou účast v TVN a jejím prostřednictvím i v polském Canal+. Kromě standardních originálních programů v tarifních nabídkách Canal+ a Cyfrowy Polsat (Discovery Channel HD, Discovery Science HD, ID HD, Travel HD, HGTV HD a DTX HD) je zde vysílán i lokální polský Discovery Historia.

Na sousedním Slovensku je situace mírně odlišná. Ve slovenských nabídkách Skylinku a freeSATu nejsou programy Discovery dostupné. Značky Deutsche Telekomu (Magio TV a Digi Slovakia) nabízejí většinu portfolia Discovery v HD, některé programy v SD. Operátor Antik Telecom kromě naprosté většiny v HD disponuje i Eurosportem 4K.

Jak na Slovensku, tak v Polsku je přítomno HBO pod vlastní značkou, ve vysokém rozlišení.

V Německu (a Rakousku a Itálii) je Discovery Channel HD součástí základního balíčku v nabídce Sky. HBO zde působí přes jeden ze svých „Home of HBO“, takto Sky Atlantic. V rámci Magenta TV Deutsche Telekomu nalezneme rovněž celé HD portfolio Discovery. V rámci Giga TV, služby německé pobočky Vodafone, může klient sledovat valnou část programů Discovery v obou rozlišeních.

K Discovery si ještě řekneme čerstvou informaci o vytvoření nového globálního „sportovního oddělení“ pod zastřešující značkou Discovery Sports. Bude spravovat portfolio, ve kterém jsou obsaženy populární placené programy Eurosport, Global Cycling Network (GCN), Global Mountain Bike Network (GMBN), Golf Digest a GOLFTV (powered by PGA TOUR). Dále rovněž sportovní obsah na streamovací platformě Discovery+ a na FTA programech, vlastněných Discovery. Řízením Discovery Sports je pověřen Andrew Georgiou jako prezident pro sport. Podléhat bude přímo řediteli Discovery International, kterým je Jean-Briac Perrette.

Discovery Sports
Autor: Discovery

Discovery Sports

Na základě posledních událostí tu mám ještě další tabulku, tentokráte se zastoupením programů skupiny AMC Networks. Skupina AMC má zatím u sledovaných operátorů prakticky totožné skóre, její programy nejsou dostupné u Lepší TV a Telly. Nově se k nim od 1. 7. 2021 přiřadí O2, čímž se skupina AMC dostává na ne zrovna lichotivou pozici vysílatele s nejmenším zastoupením u operátorů. Discovery sice vykazuje dle tabulky rovněž tři nedostupné pozice – Lepší TV, Skylink, freeSAT, ovšem ve zcela jiné situaci. Lepší TV je limitována svým budgetem, Skylink a freeSAT jsou značky jedné skupiny a na dalším pokračování smlouvy se nedohodly z ne zcela jasných důvodů.

Pro ilustraci situace několik screenshotů ze stránek programů skupiny AMC a také vyjádření protistrany (O2 TV) na sociální síti Facebook. Pisatelé z řad diváků byli anonymizováni autorem. Bez komentáře.

Dále si ukážeme nabídku českých operátorů ve čtyřech majoritních segmentech, tedy 1) celoplošné všeobecné, 2) sport, 3) filmy/seriály a 4) dokumenty.

V prvním, nejobsáhlejším segmentu, z majoritní části obsazeném programy ČT a 3 hlavních komerčních skupin, je jedinou změnou příchod kanálu Prima Star.

KL-nominace

V druhém segmentu najdeme specializované sportovní programy. Tabulka ukazuje exkluzivní pokrytí u jednotlivých operátorů a rovněž kde které programy chybí. Eurosport tradičně nenajdete u skupiny M7 (Canal+ Luxembourg), Sport1 a Sport2 chybí u Telly a nově u O2 TV. Slovenský Arena Sport také nemůže vykázat 100% pokrytí u sledovaných operátorů.

V segmentu filmových stanic i dokumentárních programů můžeme vidět, že u některých českých operátorů přetrvávají navzdory divácké kritice programy ve standardním rozlišení (značka freeSAT je sice v procesu migrace na jinou satelitní pozici, ovšem s rozlišením u některých programů se „nehýbalo“ od převzetí skupinou M7). V segmentu dokumentů tabulka ukazuje jejich značně tristní zastoupení u Lepší TV, trvající nepřítomnost portfolia Discovery u značek skupiny M7, rovněž trvající nepřítomnost portfolia AMC u Telly a nově ukončení nabídky AMC u O2 TV.