Portály, portály, kdo vás chce?

31. 8. 1998
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

V zahraničí (tedy hlavně v USA) jsou portály už dva roky docela běžnou záležitostí. U nás se o nich zatím spíš jenom mluví. Jsou ale opravdu tak úžasné?

Základní myšlenkou portálu je integrace. Integrace všech možných služeb pod jednou střechou – s jedním jménem, jednotným uživatelským rozhraním, společnou marketingovou strategií. Uživatelům má tato integrace přinést pohodlí, přehlednost, lepší orientaci a strmější učící křivku. Trochu to připomíná strategii Micro$oftu se svým M$ Office. :) Potenciálním inzerentům má přinést možnost snadného oslovení mnoha uživatelů portálu, a to jednoduše.

Základní myšlenkou Internetu je distribuovanost. V současnosti nejpoužívanější Internetová služba, World Wide Web, je v podstatě také distribuovaný systém. Jazyk HTML byl již od začátku koncipován tak, aby co nejvíc usnadnil pohyb po virtuálním Webovém prostoru. Mám tím na mysli princip URL, který umožňuje na kterémkoli místě se odkázat na libovolný jiný dokument na Internetu.

Zdá se tedy, že kombinace Internetu s portálem v sobě obsahuje paradox. Úplně to tak ovšem není. Portály v sobě integrují většinu běžně žádaných služeb, jako např. volný e-mail, FreeWeb, prohledávání Internetu nebo WatchIt. To vede uživatele k tomu, že si zvyknou na portál chodit jako do své virtuální kanceláře. (Já vím, to srovnání kulhá, ale ona všechna srovnání kulhají.) Často ovšem lidé používají Internet spíš k tomu, k čemu byl původně určen, a co je i dnes jeho hlavním smyslem – k hledání informací.

Představte si teď takového typického uživatele Internetu. Ráno přijde do práce, zapne počítač a … a jde se podívat, jestli mu nepřišla nějaká pošta – bod pro portál, který integruje nějaký ten WebMail. Pak si možná ještě přečte svůj oblíbený zpravodajský server, který by také mohl být v portálu, takže se na něj dostane jedním kliknutím. No, a potom je skoro čas začít něco dělat, protože za brouzdání Webem ho zaměstnavatel pravděpodobně neplatí.

A potom bude potřebovat vědět nějakou konkrétní informaci. No problem. Využije portálový prohledávač Internetu a (s trochou štěstí) najde, co hledal. Jenomže co má teď na obrazovce? Stránku z portálu? A až se k tomu browseru zase vrátí, tak se bude speciálně vracet, aby mohl kliknout na banner, který je na portálu? Upřímně řečeno, ještě ani jednou jsem nekliknul na reklamní proužek na Altavistě, a není mi příliš jasné, proč bych to kdy dělal. Podobné je to ovšem s většinou serverů, které nabízejí služby.

Takovým „služebním“ serverům nepomůže ani to, že se sdruží do velkých portálů. Bannery na takových serverech budou mít zcela jistě vysoký počet impresí, ale mizernou účinnost. A účinnost zajímá inzerenty především, tedy vlastně spíš cena, kterou průměrně zaplatí za jedno kliknutí. Ale to spolu souvisí, protože jsem ještě nikoho neslyšel říkat, že by cena reklamy na portálech měla být nižší než jinde. Spíš naopak.

MM 25 baliček

Abych to shrnul, netvrdím, že portály jsou špatné pro uživatele. Jenom si (narozdíl od mnoha firem) nemyslím, že by byly příliš zajímavé pro inzerenty. Statistiky mi nakonec dávají za pravdu, protože „klikavost“ bannerů na portálech se nyní pohybuje někde okolo 0.9 %.

Petr Tesařík

Autor článku

Autor je spoluzakladatelem firmy Internet Info. V minulosti se zabýval testy poskytovatelů, v současné době studuje překladatelství a tlumočnictví na FFUK.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).